~ o ~
[MOBILE TECHNOLOGIES]
Best practices for a satisfying mobile user experience.
Il miglior modo per un'esperienza soddisfacente sui dispositivi mobili.
The way in which a user interfaces with an application installed on a mobile device has numerous differences compared to the way in which he interfaces with an application installed on a fixed processing station (desktop).
Il modo con cui un utente si interfaccia con un’applicazione installata su un dispositivo mobile presenta numerose differenze rispetto al modo di interfacciarsi con un’applicazione installata su una postazione di elaborazione fissa (desktop).
This is due to the peculiarities, merits and defects that characterize the two modes of use. For this reason it becomes important to highlight the identity aspects of the interaction with mobile devices (mobile user interaction). In fact, only by keeping these aspects in mind will it be possible to build applications that offer the user satisfactory user experiences (mobile user experience), to the point of inducing him to want to use the application again, to buy it and to promote it among colleagues. and friends, promoting their spread and success.
Ciò è dovuto alle peculiarità, ai pregi ed i difetti che caratterizzano le due modalità di fruizione: quella "mobile" e quella "desktop". Per questo motivo diventa importante evidenziare gli aspetti identitari della interazione con i dispositivi mobili (mobile user interaction). Infatti, soltanto tenendo presenti questi aspetti si riuscirà a costruire delle applicazioni che offrano all’utente delle esperienze d’uso (mobile user experience) soddisfacenti, al punto tale da indurlo a voler utilizzare nuovamente l’applicazione, ad acquistarla ed a promuoverla tra colleghi ed amici, favorendone la diffusione ed il successo.
Mobile User Experience (UX). The design of a user interface for mobile devices requires specific measures depending on the fact that the application (app) will be used through a mobile device and therefore with limited features and resources compared to a desktop station.
Mobile User Experience (UX). La progettazione di una interfaccia utente per dispositivi mobili richiede degli accorgimenti specifici, dipendenti dal fatto che l'applicazione (app) sarà fruita attraverso un dispositivo mobile e quindi con caratteristiche e risorse limitate rispetto ad una postazione desktop.
In order for the interface to be effective, first of all it is necessary to make sure that the user finds it intuitive and simple from the first impact, it is necessary to transfer not only practical functions and services but also emotions, finally the performance of the interface must be such as to require reduced consumption of time and data traffic.
Affinché l'interfaccia sia efficace occorre fare in modo innanzitutto che l'utente la trovi intuitiva e semplice già al primo impatto, bisogna trasferire oltre a funzioni e servizi pratici anche emozioni, infine le prestazioni dell'interfaccia devono essere tali da richiedere consumi ridotti di tempo e traffico dati.
There are very simple rules to follow when designing a mobile application..
Esistono delle regole molto semplici da seguire nella fase di design di una applicazione mobile.
1. Clear and always present objectives.
Obiettivi chiari e sempre presenti.
2. Mobile content.
Contenuti mobili.
3. Little but good.
Poco ma buono.
4. Mobile is not synonymous with the web.
Mobile non è sinonimo di web.
5. Keep creativity at bay.
Tenere a bada la creatività.
6. Essential graphic content.
Contenuto grafico essenziale.
7. The first time is never forgotten.
La prima volta non si scorda mai.
Hashtag keywords: #mobileTechnology #mobileDevice #mobileUserInteraction #mobileUserExperience #mobileUX #app #TILLL #TateoBlog
Full article on: "Mobile user interaction.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
Last updated July 30, 2022
~ o ~[READINGS]
Isabel Allende.
Isabel Allende Llona is a Chilean naturalized American writer and journalist. She is one of the most successful Latin American authors in the world, and her fame is mainly due to her in The House of the Spirits which is her most famous novel. In her novels she combines realism and myth, combining stories based on her life experiences with stories of other women.
Isabel Allende Llona è una scrittrice e giornalista cilena naturalizzata statunitense. È una delle autrici latinoamericane di maggior successo al mondo, e la sua fama se l'è guadagnata principalmente grazie al alla “La casa degli spiriti” che è il suo romanzo più famoso. Nei suoi romanzi unisce realismo e mito, unendo storie basate sulle sue esperienze di vita a storie di altre donne.
Isabel was born to Chilean parents in Peru, where her father worked as a diplomat. But after three years from his birth the parents separate and, first the father and then the mother with the children, decide to return to Chile. The mother with Isabel and the other two children will go to live in the grandfather's house in Santiago.
Isabel nasce da genitori cileni in Perù, dove il padre lavorava come diplomatico. Ma dopo tre anni dalla sua nascita i genitori si separano e, prima il padre e poi la madre con i figli, decidono di ritornare in Cile. La madre con Isabel e gli altri due figli andrà a vivere nella casa del nonno a Santiago.
Hashtag keywords: #readings #novel #Allende #TILLL #TateoBlog
Full article on: "The house of the spirits, by Isabel Allende.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
Last updated July 30, 2022
~ o ~
[ELECTRONICS]
Human-Machine Interface.
Interfaccia Uomo-Macchina.
Analysis of the evolution of the technology of interaction between humans and machines, and how these are taking on increasingly natural forms for humans. Description of new electronic technologies, such as Interactive Design, which, through new forms of human-machine interaction, allows designers and artists to create innovative applications and products. The strong contribution that is coming from the newborn mobile and wearable technologies, thanks to which devices are obtained so natural that they can even be wearable and follow man everywhere.
Analisi dell’evoluzione della tecnologia di interazione tra gli umani e e le macchine, e di come queste stiano assumendo forme sempre più naturali per gli umani. Descrizione delle nuove tecnologie elettroniche, come per esempio la Interactive Design, che, attraverso nuove forme di interazione uomo-macchina, permette a progettisti ed artisti di creare applicazioni e prodotti innovativi. Il forte contributo che sta provenendo dalle neonate tecnologie mobile e wearable, grazie alle quali si stanno ottenendo dispositivi così naturali da poter essere addirittura indossabili e seguire l'uomo dappertutto.
Hashtag keywords: #electronics #HMI #NaturalInterface #InteractiveDesign #MobileDevices #Wearable #ergonomics #usability #userExperience
Full article on: "Human-Machine Interface.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
Last updated July 30, 2022
~ o ~
[AUTOMATION]
Ipack-IMA, for safe, sustainable and green packaging.
Ipack-IMA, per un confezionamento sicuro, sostenibile e green.
Ipack-IMA is the world reference fair, held every three years, specializing in process and packaging technologies for the "food" and "no-food" sectors. Food & beverage can be considered the main market, to which the pasta and milling sector, the liquid food beverage sector, the fresh sector and ready meals belong. The "non-food" sector, on the other hand, includes the pharmaceutical and nutritional sector, beauty & personal care, chemical & home care, and industrial & durable goods..
Ipack-IMA è la fiera di riferimento mondiale, a cadenza triennale, specializzata nelle tecnologie processo e confezionamento (packaging) per i settori "food" e "non food". Il food & beverage può essere considerato il mercato principale, a cui afferiscono il settore pasta e molitorio, il settore liquid food beverage, il settore fresco e piatti pronti. Il comparto "non-food" invece comprende il settore farmaceutico e nutrizionale, il beauty & personal care, il chemical & home care, e l'industrial & durable goods.
The exhibitors of the Ipack-IMA fair offer. to visitors the best of process technologies, transformation, solutions and packaging materials in a renewed integrated supply chain strategy that includes automation, distribution and supply chain management. During the fair, visitors have the opportunity to explore many issues relating to the most recent trends in the sector by means of specific thematic focuses.
Gli espositori della fiera Ipack-IMA offrono. ai visitatori il meglio delle tecnologie di processo, trasformazione, soluzioni e materiali di confezionamento in una rinnovata strategia di filiera integrata che include l'automazione, la distribuzione ed il supply chain management. Durante la fiera i visitatori hanno la possibilità di approfondire molti temi inerenti i trend più recenti del settore per mezzo di specifici focus tematici.
The theme of packaging is constantly confronted with that of the safety of products and their conservation. In particular, in the last few years the safety that the package guarantees in avoiding possible contamination during handling has been particularly appreciated.
Il tema degli imballaggi si confronta costantemente con quello della sicurezza dei prodotti e della loro conservazione. In particolare, negli ulti anni è stata particolarmente apprezzata la sicurezza che la confezione garantisce nell'evitare possibili contaminazioni durante la manipolazione.
The proposals projected into the future are directed towards labeling, coding and marking proposals that allow the traceability of raw materials and products throughout the supply chain. More and more often labels and packages host sensors and devices capable of connecting the product with the consumer, enriching the product information by offering a unique opportunity at the marketing level for the timely narration of the life of the packaging and the product.
Le proposte proiettate al futuro sono indirizzate verso proposte di etichettatura, codifica e marcatura che permettono la tracciabilità delle materie prime e del prodotto lungo tutta la supply chain. Sempre più spesso etichette e confezioni ospitano sensori e dispositivi capaci di connettere il prodotto col consumatore, di arricchire le informazioni del prodotto offrendo una opportunità unica a livello di marketing per la narrazione puntuale della vita dell'imballo e del prodotto.
The continuous changes in consumption habits and the arrival on the market of new generations of consumers, see a growing sensitivity towards bio products in a coherent path that combines the quality of raw materials with more sustainable choices also on the packaging front and increasingly towards free from products (such as gluten-free or lactose-free) and plant-based products.
I continui cambiamenti nelle abitudini di consumo e l'arrivo sul mercato delle nuove generazioni di consumatori, vedono in crescita la sensibilità verso prodotti bio in un percorso coerente che ala qualità delle materie prime, associa scelte più sostenibili anche sul fronte del packaging e sempre più verso prodotti free from (come per esempio quelli senza glutine o senza lattosio) ed a base vegetale.
In addition to safety, developments related to sustainability are also becoming of primary importance for the industry and first of all for the producers of materials who are investing heavily in research and development in a green perspective, responding to commitments in terms of circular economy.
Oltre alla sicurezza, anche gli sviluppi legati alla sostenibilità stanno diventando di primaria importanza per l'industria e in primi per i produttori di materiali che stanno investendo molto in ricerca e sviluppo in ottica green, rispondendo agli impegni in termini di economia circolare.
Hashtag keywords: #automation #IpackIMA #packaging #food #noFood #safety #traceability #marketing #bio #sustainability #green #circularEconomy
Full article on: "Events dedicated to Industrial Automation.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
Last updated July 30, 2022
~ o ~
[ARTIFICIAL INTELLIGENCE]
Fuzzy Logic.
La logica sfumata.
The information deriving from systems, especially those deriving from the perception of natural systems, is anything but certain: they are never of the black / white type, or on / off, but are almost always vague and without clear and well-defined boundaries. To manage this information within computer systems, it is necessary to define a specific logic that is able to translate the uncertainties and the vague evaluations typical of human nature. Fuzzy logic has been defined precisely to accomplish this task.
Le informazioni che derivano dai sistemi, specie quelli derivanti dalla percezione dei sistemi naturali, sono tutt'altro che certe: non sono mai del tipo nero/bianco, oppure acceso/spento, ma sono quasi sempre vaghe e senza confini netti e ben definiti. Per gestire queste informazioni all'interno di sistemi informatici, occorre definire una logica specifica che sia in grado di tradurre le incertezze.e le vaghe valutazioni tipiche della natura umana. La logica Fuzzy è stata definita proprio per assolvere questo compito.
Fuzzy logic makes it possible to effectively model knowledge, because, unlike Boolean logic, it is a logic in which a degree of truth different from "1" and "0" can be attributed to a proposition, and understood between the two binary values, ie between the “true” and the “false”.
La logica sfumata (fuzzy logic) permette di modellare in modo efficace la conoscenza, perché, a differenza della logica booleana è una logica in cui si può attribuire ad una proposizione un grado di verità diverso da “1” e” 0”, e compreso tra tra i due valori binari, ossia tra il “vero” ed il “falso”.
It represents an extension of Boolean logic and interprets the theory of "fuzzy sets", already intuited in the past by Descartes, Russel, Einstein and Heisenberg, but formalized in 1965 by the naturalized Soviet engineer and mathematician from the United States Lotfi A. Zadeh, as an extension of classic definition of ensemble.
Essa rappresenta una estensione della logica boolean ed interpreta la teoria degli “insiemi sfocati”, intuita già in passato da Cartesio, Russel, Einstein ed Heisenberg, ma formalizzata nel 1965 dall’ingegnere e matematico sovietico naturalizzato statunitense Lotfi A. Zadeh, come estensione della classica definizione di insieme.
In practice, a fuzzy set is characterized by a membership degree function, which maps the elements of a universe into a continuous real interval [0; 1]. The value 0 (zero) indicates that the element is not included in the fuzzy set at all, the value 1 (one) indicates that the element is certainly included in the set (these two values correspond to classical set theory), while the values between zero and one indicate the degree of belonging of the element to the blurred set in question.
In pratica, un insieme sfocato è caratterizzato da una funzione di grado di appartenenza, che mappa gli elementi di un universo in un intervallo reale continuo [0;1]. Il valore 0 (zero) indica che l'elemento non è per niente incluso nell'insieme sfocato, il valore 1 (uno) indica che l'elemento è certamente incluso nell'insieme (questi due valori corrispondono alla teoria classica degli insiemi), mentre i valori tra zero e uno indicano il grado di appartenenza dell'elemento all'insieme sfocato in questione.
Hashtag keywords: #fuzzyLogic #softComputing #AI #artificialIntelligence
Extract from: "Soft Computing.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
last update July 30, 2022
~ o ~
Learning and Work.
Studio e Lavoro.
"65% of children entering primary school today
will probably be in professions
that do not yet exist in the future."
“Il 65 % dei bambini che fanno oggi il loro ingresso nella scuola elementare
probabilmente svolgerà in futuro professioni
che non esistono ancora.”
(Shift happens, Scott McLeod e Karl Fisch, 2006)
Even if the study and learning are not aimed primarily, and even less exclusively at the search for a job, the fact remains that the search for a job, and a job that meets our expectations, remains one of the main difficulties in life, and even more in these recent times characterized by high variability and instability. In fact, today, due to the many changes in the world of work, one among all, but not the only one, the fourth industrial revolution, a new form of training is needed, such that it follows the entire span of a person's life, not just the working phase.
Anche se lo studio e l'apprendimento non sono finalizzati principalmente, ed ancor meno esclusivamente alla ricerca di una occupazione lavorativa, resta di fatto che la ricerca di un lavoro, e di un lavoro che soddisfi le nostre aspettative, resta una delle principali difficoltà della vita, ed ancor più in questi recenti tempi caratterizzati da alta variabilità e instabilità. Infatti, oggi, a causa dei molteplici cambiamenti nel mondo del lavoro, uno tra tutti, ma non l'unico, la quarta rivoluzione industriale, è necessaria una nuova forma di formazione, tale che segua tutto l'arco della vita di una persona, non solo la fase lavorativa.
What a misfortune! Work, which is the activity that keeps us busy for most of our time, and which we cannot ignore, we cannot even choose to our liking, but we can only try to get as close as possible to the job position we aspire to. , taking advantage and making the most of the opportunities that life offers, if and when it offers them.
Che sventura! Il lavoro, che è l'attività che ci tiene occupati per la maggior parte del nostro tempo, e da cui non possiamo prescindere, non possiamo neanche sceglierlo di nostro gradimento, ma possiamo solo cercare di avvicinarci il più possibile alla posizione lavorativa a cui aspiriamo, approfittando e sfruttando al massimo le opportunità che la vita di offre, se e quando ce le offre.
Our passions, our hobbies, our hobbies come into play precisely to fill the dissatisfactions caused by a job that does not fully reflect our aspirations and expectations.
Passions, in the small amount of time that work allows us, are used to finally do what we want and to enjoy it.
Le passioni, i nostri passatempi, i nostri hobby, entrano in gioco per l'appunto per colmare le insoddisfazioni causate da un impiego lavorativo che non rispecchia appieno le nostre aspirazioni ed aspettative.
Le passioni, nell'esiguo tempo che il lavoro ci concede, servono per fare finalmente quello che vogliamo e per trarne piacere.
The work has recently taken on a high variability: the skills that have allowed us to find a job do not guarantee us to keep that job, much less to find another one. This has not always been the case: the evolution of skills is a phenomenon characteristic of recent times, and which is unprecedented in past history. In fact, until a few decades ago, what was studied and learned at school allowed to carry out the same professional activity for the whole duration of life. Today this is no longer possible. It is easy to realize this by comparing the topics of our study courses with the technologies with which we are forced to measure ourselves every day. The gap is even more evident by observing the skills and specializations mentioned in the job offers: every day new terms are coined to indicate qualifications, skills and specializations of which we sometimes have difficulty even understanding their meaning.
There is therefore a need to carry out, at the same time as the work activity, a refresher program, which allows us to keep the job or to take advantage of new opportunities.
Il lavoro recentemente sta assumendo una alta variabilità: le competenze che ci hanno permesso di trovare un lavoro non ci garantiscono di mantenere quel posto di lavoro, e tanto meno di trovarne un altro. Non è sempre stato così: l'evoluzione delle competenze è un fenomeno caratteristico dei tempi recenti, e che non ha precedenti nella storia passata. Infatti, fino a qualche decennio fa, quello che si studiava e si apprendeva sui banchi di scuola, permetteva di svolgere la stessa attività professionale per tutta la durata della vita. Oggi ciò non è più possibile. E' facile rendersene conto confrontando gli argomenti dei nostri corsi di studio con le tecnologie con cui siamo costretti a misurarci ogni giorno. Il divario è ancora più evidente osservando le competenze e specializzazioni citate nelle offerte di lavoro: ogni giorno sono coniati termini nuovi per indicare qualifiche, competenze e specializzazioni di cui a volta abbiamo difficoltà persino a capirne il significato.
Si avverte quindi la necessità di portare avanti, contemporaneamente alla attività lavorativa, un programma di aggiornamento, che ci permetta di mantenere il posto di lavoro oppure di sfruttare nuove opportunità.
Hashtag keywords. #lifelongLearning #knowledges #future #workSkills
Extract from: "Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
Last updated July 29, 2022
~ o ~
[WORK SKILLS]
My Professional Skills.
Le mie competenze professionali.
The "arts", trades and professional skills that I have had the opportunity to cultivate and mature throughout the course of my life, my studies and my work.
Le “arti”, i mestieri e le competenze professionali che ho avuto modo di coltivare e maturare lungo il corso della mia vita, dei miei studi e della della mia attività lavorativa.
Work will take up a large part of your life
and to be truly satisfied you have to do something really good,
you have to love what you do.
If you haven't found it yet, keep looking.
Don't be satisfied.
As always happens in matters of the heart,
when you have found what you love you will immediately notice it.
And as happens in deep relationships,
things only improve over the years.
So keep looking until you find what you are looking for.
Don't be satisfied.
Il lavoro occuperà gran parte della vostra vita
e per essere veramente soddisfatti dovete fare qualcosa di veramente buono,
dovete amare quello che fate.
Se non l'avete ancora trovato, continuate a cercare.
Non accontentatevi.
Come capita sempre nelle faccende di cuore,
quando avete trovato ciò che amate ve ne accorgerete immediatamente.
E come capita nei rapporti profondi,
le cose col passare degli anni non fanno che migliorare.
Quindi continuate a cercare finché non troverete quello che cercate.
Non accontentatevi.
( cit. Steve Jobs )
Hashtag keywords: #competences #WorkSkills #mechanics #computerScience #programming #computerVision #machineVision
Extract from: "My Professional Skills.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[COMPUTER VISION]
Imaging and Imaging Unit.
Tecniche e Unità di acquisizione delle immagini.
Over the last few decades, the market has required ever greater volumes of products, and an ever higher level of quality and reliability is required for these products. For this reason, in the industrial manufacturing sector it was necessary to combine the control work carried out by man with automatic systems that are able to guarantee levels of repeatability and reliability greater than what control by a human operator can offer.
Nel corso degli ultimi decenni il mercato ha richiesto volumi sempre maggiori di prodotti, e per tali prodotti è richiesto un livello di qualità ed affidabilità sempre più elevato. Per questo motivo nel settore della manifattura industriale è stato necessario affiancare all'opera di controllo esercitata dall'uomo dei sistemi automatici che siano in grado di garantire livelli di ripetibilità e affidabilità maggiori di quanto può offrire il controllo mediante operatore umano.
The new electronic and automatic information processing technologies, optical technologies, digital image capture technologies, and image processing software have made it possible to design and implement Imaging Systems, i.e. systems for automatic image diagnostics.
Le nuove tecnologie elettroniche e di elaborazione automatica delle informazioni, le tecnologie ottiche, quelle di cattura delle immagini digitali, ed i software di elaborazione delle immagini hanno reso possibile la progettazione e realizzazione di Sistemi di Imaging, ossia di sistemi per la diagnostica automatica delle immagini.
Regardless of your application - machine vision, life science, security, or traffic management - understanding and mastering the core concepts of imaging technologies will help you significantly in the design and manufacture of sophisticated imaging systems.
Indipendentemente da quale sia la vostra applicazione, di visione artificiale industriale, di life science, di sicurezza o di gestione del traffico, comprendere e padroneggiare i concetti principali delle tecnologie di imaging vi aiuterà in modo significativo nella progettazione e produzione di sofisticati sistemi di imaging.
The fundamental components of the imaging systems are the Illumination, the Imaging lens, and the Camera.
I componenti fondamentali dei sistemi di imaging sono l'illuminazione (Illumination), il gruppo ottico di acquisizione delle immagini (Imaging lens), e la fotocamera (Camera).
Illumination is used to properly illuminate the object. By projecting on the object a specific and controlled light radiation one tries to highlight its characteristics, which are of interest for the control that must be performed. In practice, illumination is fundamental to the imaging system because it helps to "see" the object of interest correctly and better..
L'illuminazione è utilizzata per illuminare correttamente l'oggetto. Proiettando sull'oggetto una radiazione luminosa specifica e controllata si cerca evidenziare le sue caratteristiche, che sono di interesse per il controllo che deve essere eseguito. In pratica, l'illuminazione è fondamentale per il sistema di imaging perché aiuta a "vedere" correttamente e meglio l'oggetto di interesse.
The Imaging lens, on the other hand, acquires information on the object and transfers them to the electronic system that will take care of their automatic processing. Specifically, the information of the object of interest is reproduced on a sensor inside the camera. The optical unit provides the appropriate visual coupling between the sensor inside the camera and the object of interest, so that the object is framed entirely (field of view), and in the appropriate conditions of contrast and focus.
Il gruppo ottico di Imaging invece acquisisce le informazioni sull'oggetto e li trasferisce all'interno del sistema elettronico che si occuperà della loro elaborazione automatica. Nello specifico, le informazioni dell'oggetto di interesse sono riprodotte su un sensore interno alla telecamera. Il gruppo ottico fornisce l'opportuno accoppiamento visivo tra il sensore interno alla telecamera e l’oggetto di interesse, in modo che l'oggetto sia inquadrato interamente (field of view), e nelle opportune condizioni di contrasto e fuoco.
The camera contains the electronic sensor able to capture the light radiations that contains the information on the image and therefore that on the real object framed by the entire vision system. The frame grabber has the task to format the image captured by the camera in a format that enable it to be stored and processed within the electronic computer that host it.
La telecamera contiene il sensore per catturare le radiazioni luminose che contengono l’informazione sulla immagine e quindi sull’oggetto inquadrato dall’intero sistema di visione. La scheda di acquisizione ha il compito di formattare l'immagine catturata dalla telecamera in un formato opportuno affinché essa possa essere memorizzata ed elaborata all'interno del calcolatore elettronico che la ospita.
Hashtag keywords: #artificialVision #computerVision #imageAcquisition #imaging #illumination #imagingLens #Camera
Extract from: "The Image Acquisition.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
"If you are not able to tell, then you are out.
Se non sei in grado di raccontare, allora sei fuori.
The current world incessantly asks us to tell our stories, using both text and images. In such a competitive work environment as the current one, knowing how to narrate, and knowing how to do it effectively, has now become a matter of survival.
Il mondo attuale ci chiede incessante di raccontarci, utilizzando sia il testo che le immagini. In un ambiente del lavoro così competitivo come quello corrente saper narrare, e saperlo fare in modo efficace, è diventata ormai una questione di sopravvivenza.
And we are not just talking about the aesthetic aspect, which can be useful in writing a book. We are talking about those practices that allow for concrete benefits in business, web reputation, and personal branding. In fact, storytelling has become our "signature" in the current era characterized by social media, digital and online communication, continuous and permanent connection to communication networks.
E non parliamo soltanto dell’aspetto estetico, che può essere utile per scrivere un libro. Stiamo parlando di quelle pratiche che permetto di ottenere benefici concreti nel business, nel web reputation e nel personal branding. Infatti la narrazione è diventata la nostra “firma” nell’era corrente caratterizzata dai media sociali, dalla comunicazione digitale ed online, dalla connessione continua e permanente alle reti di comunicazione.
This is why storytelling constitutes one of the most important skills for everyone today, not only in the professional sphere, but also as social consumers and citizens. Today, at work and in life, you either know how to narrate or you are out. Storytelling is a wonderful and powerful tool for creating value, improving performance, and reaching people's hearts . So if you don't adapt to this new format, you end up suffering what others decide, think, and tell.
Per questo motivo la narrazione costituisce oggi una delle competenze più importanti per tutti, non solo in ambito professionale, ma anche come consumatori sociali e cittadini. Oggi, sul lavoro e nella vita, o sai raccontare o sei fuori. La narrazione è uno strumento meraviglioso e potente per creare valore, migliorare le performance, e raggiungere il cuore delle persone . Quindi se non ci si adatta a questo nuovo format si finisce per subire quello che gli altri decidono, pensano e raccontano.
Hashtag keywords: #storytelling #racconto #narrazione #personalBranding #webReputation #TateoBlog #TILLL
Extract from: "Blogging, Storytelling and Rhetoric.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
"Experiential" Learning and Problem Solving.
Apprendimento e Problem Solving Esperenziale.
When we talk about Experiential Problem Solving, an analysis process is activated based on the identification and application of a successful remedy most used in a situation that presents similarities with the current one; in essence it is a work of re-use and re-adaptation of a known solution.
Quando si parla di Problem Solving Esperienziale, viene attivato un processo di analisi fondato sull'individuazione e l'applicazione di un rimedio di successo più utilizzato in una situazione che presenti analogie con quella attuale; in sostanza si tratta di un'opera di riutilizzo e riadattamento di un soluzione nota.
This method has the advantage of containing costs and analysis and study times, but on the other hand it has the disadvantage of not being able to guarantee the full success of the operation, as the initial reconnaissance activity is carried out in a rather hasty way. and therefore without the time necessary to evaluate all the variables that affect the object of the study.
Questo metodo ha il vantaggio di contenere i costi e i tempi di analisi e studio, ma d'altro canto presenta lo svantaggio di non poter garantire il pieno successo dell'operazione, in quanto l'attività di ricognizione iniziale è svolta in modo piuttosto affrettato, e quindi senza il tempo necessario per poter valutare tutte le variabili che influiscono sull'oggetto dello studio.
At the base of this approach to problem solving there is a natural and innate human learning process, which is based on experience. This process, specifically called Experiential Learning, is carried out through the experimentation of situations in which the subject is called to use his own resources and skills to achieve an objective.
Alla base di questo approccio al problem solving c'é un processo naturale ed innato di apprendimento dell'uomo, che è basato sull'esperienza. Tale processo, detto per l'appunto Apprendimento Esperienziale, si realizza attraverso la sperimentazione di situazioni in cui il soggetto è chiamato a mettere in campo le proprie risorse e competenze per raggiungere un obiettivo.
Experiential learning allows the subject to face situations of uncertainty by developing adaptive behaviors, triggering a process of improvement that for the future will allow to discourage inadequate attitudes and to enhance constructive and successful behaviors. From time to time, the experience gained by the individual becomes part of his patrimony of knowledge, and will constitute the starting point for further evolutions.
L'apprendimento Esperienziale consente al soggetto di affrontare situazioni di incertezza sviluppando comportamenti adattivi, innescando un processo di miglioramento che per il futuro permetteranno di scoraggiare gli atteggiamenti inadeguati e di valorizzare i comportamenti costruttivi e di successo. Di volta in volta, l'esperienza maturata dall'individuo entra a far parte del suo patrimonio di conoscenza, e costituirà il punto di partenza di ulteriori evoluzioni.
Hashtag keywords: #problemSolving #experientialProblemSolving #experientialLearning
Extract from: "Creative problem solving to search of innovative solutions.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
updated July 23, 2022
~ o ~
[COMPUTER SCIENCE, INFORMATION TECHNOLOGY, MOBILE TECHNOLOGY]
Malware, Phishing, RansomWare and RansomCloud.
Mobile systems using Internet connections inherit the traditional risks of traditional PCs, such as malware and phishing. Malware is a program, document, or e-mail message that can damage a computer system. In a classic Malware attack, cybercriminals focus on data stored on local systems, then proceeding to infect other clients on the same network, until they have encrypted all systems and data.
I sistemi mobili utilizzando connessioni Internet ereditano i rischi tradizionali dei PC tradizionali, come per esempio i malware ed il phishing. Un malware è un programma, documento o messaggio di posta elettronica in grado di apportare danni a un sistema informatico. In un classico attacco Malware, i criminali informatici si concentrano sui dati memorizzati nei sistemi locali, procedendo poi ad infettare altri client della stessa rete, fino a quando non hanno criptato tutti i sistemi ed i dati.
Instead, Phishing identifies a particular form of computer scam perpetrated by sending an e-mail with the counterfeit logo of a credit institution or an e-commerce company, and then inviting the recipient to provide confidential data (number credit card, password to access the home banking service, etc.), justifying this request with technical reasons.
Invece con Phishing si identifica una particolare forma di truffa informatica perpetrata attraverso l’invio di un'e-mail con il logo contraffatto di un istituto di credito o di una società di commercio elettronico, e quindi invitando il destinatario a fornire dati riservati (numero di carta di credito, password di accesso al servizio di home banking, ecc.), motivando tale richiesta con ragioni di ordine tecnico.
Ransomware encrypts computers, servers and all data residing on them. After extracting some of that data, the cybercriminals are able to put pressure on the affected company by demanding a ransom to de-encrypt the data.
Il Ransomware cripta i computer, i server e tutti i dati che risiedono su di essi. Dopo aver estratto alcuni di quei dati , i criminali informatici sono in grado di fare pressione sull'azienda colpita chiedendo un riscatto per de-criptare i dati.
When cybercriminals extend encryption to data stored on cloud repositories, such as Amazon EC2 storage or Microsoft Azure storage blobs, this practice is referred to as RansomCloud. The path followed by the cybercriminal is comparable to that followed for conventional RansomWare attacks, i.e. by first gaining access to some user's client to install and run Malware. In the case of RansomCloud, the cybercriminals use the client they infected with the Malware to reach the cloud storage repositories.
Quando i criminali informatici estendono la crittografia ai dati memorizzati sui repository cloud, come per esempio Amazon EC2 storage oppure Microsoft Azure storage blobs, questa pratica viene definita RansomCloud. Il percorso seguito dal criminale informatico è paragonabile a quello seguito per il attacchi RansomWare convenzionali, ossia ottenendo prima l'accesso al client di qualche utente per installare ed eseguire Malware. Nel caso di RansomCloud, i criminali informatici utilizzano il client che hanno infettato con il Malware per raggiungere i repository di cloud storage.
Hashtag keywords: #computerScience #informationTechnology #internet #networking #risks #safety #privacy #malware #phishing #ransomWare #ransomCloud
Extract from: "Protection of Privacy and Safety in mobile devices.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
updated July 19, 2022
~ o ~
Delegate control.
Delegare il controllo.
Today all this is easily achievable thanks to the spread of new information and communication technologies. In fact, by means of the application of information technology to the management of the plants, an attempt is made to embody, replace and optimize that control which until now was almost the exclusive prerogative of man.
Oggi tutto ciò è facilmente realizzabile grazie alla diffusione delle nuove tecnologie informatiche e di comunicazione. Infatti per mezzo dell'applicazione dell'informatica alla gestione degli impianti si tenta di incarnare, sostituire ed ottimizzare quel controllo che fino ad oggi era prerogativa quasi esclusiva dell'uomo.
Anyone who cares about the issues of cost reduction, comfort and safety has always worked hard to turn off unnecessary lights; to plan the use of household appliances in the economic consumption ranges; to close doors and windows when the heating or air conditioning of the rooms is on; to activate the alarm system when you leave the house and to deactivate it when you return home; to water the lawn in the evening, but only if it hasn't rained.
Chiunque abbia a cuore i temi della riduzione dei costi, del comfort e della sicurezza si è sempre prodigato a spegnere le luci superflue; a pianificare l'uso degli elettrodomestici nelle fasce di consumo economiche; a chiudere porte e finestre quando è in funzione il riscaldamento o il condizionamento degli ambienti; ad attivare il sistema di allarme quando si esce da casa ed a disattivarlo quando si rincasa; ad irrigare il prato la sera, ma soltanto se non ha piovuto.
You will observe that every day we spend a large part of our time and energy to carry out a large number of checks and actions on the environment around us. Would you like it if someone did it for you? Would you like it if someone could do it even better than you? Would you like this someone to be available always and wherever you are, to report on the status of the systems or to receive new provisions? No, we are certainly not talking about a famous rubbing lamp, but about a new discipline which has been given the name of "home automation".
Osserverete che quotidianamente impieghiamo gran parte del nostro tempo e delle nostre energie per eseguire un gran numero di controlli ed azioni sull'ambiente che ci circonda. Vi piacerebbe se qualcuno lo facesse al posto vostro? Vi piacerebbe se questo qualcuno riuscisse a farlo anche meglio di voi? Vi piacerebbe che questo qualcuno fosse reperibile sempre ed in qualsiasi posto voi siate, per rendicontare lo stato degli impianti o per ricevere nuove disposizioni? No, non stiamo di certo parlando di una famosa lampada da strofinare, bensì di una nuova disciplina a cui è stato dato il nome di “domotica”.
Hashtag keywords: #automation #domotics #domus #costReduction #comfort #safety #security #wellness
Extract from: "Domotics: open your house doors to the automation.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
updated July 17, 2022
~ o ~
Limitations and side effects of Virtual Reality.
Limiti ed effetti collaterali della Realtà Virtuale.
The virtual reality experience is divided into a synthetic space, which is perceived as a new declination of the real one. This involvement, unlike augmented reality, in virtual reality is complete, and solicits both biological and psychological aspects of the user who, interacting with virtual objects, participates in the experience and therefore lives it.
L'esperienza di realtà virtuale si articola in uno spazio sintetico, che viene percepito come una nuova declinazione di quello reale. Questo coinvolgimento differenza della realtà aumentata, nella realtà virtuale è completo, e sollecita aspetti sia biologici che psicologici dell'utente che interagendo con gli oggetti virtuali, partecipa all'esperienza quindi la vive.
For this reason, those who create virtual reality applications must pay close attention and care to the aspects that guarantee the fluidity of the life experience, trying to avoid any perceptual inconsistency, between what is experienced in the synthetic world and what really happens to the user's body. . Remember that the ultimate goal in building a VR application must be to be able to create a truly engaging, rewarding and stimulating experience.
Per questo motivo chi realizza applicazioni di realtà virtuale deve prestare molta attenzione e cura agli aspetti che garantiscono la fluidità dell'esperienza di vita, cercando di evitare qualsiasi incoerenza percettiva, fra quanto si sperimenta nel mondo sintetico e quanto accade realmente al corpo dell'utente. Ricordiamo che l'obiettivo ultimo nella costruzione di una applicazione VR deve essere quello di riuscire a realizzare una esperienza realmente coinvolgente, appagante e stimolante.
Among the most unwanted and most frequent side effects, and therefore to be absolutely avoided in the realization of VR applications, we can mention Motion Sickness. VR-Sickness is caused by exposure to motions, physical or visual, real or apparent, and falls into the category of Simulator sickness, which is descended from the defects and simulation limits of virtual reality.
Tra gli effetti collaterali più indesiderati e più frequenti, e quindi da evitare assolutamente nella realizzazione di applicazioni VR, possiamo citare la Chinetosi (Motion Sickness in lingua inglese). La VR-Sickness è provocata dall'esposizione a moti, fisici o visivi, reali o apparenti, e rientra nella categoria delle Simulator sickness, che è discende dai difetti e dai limiti di simulazione della realtà virtuale.
Among the most important aspects to take care of we can mention: the Place Illusion and the Plausibility Illusion. The Place Illusion (PI) is the strong illusion of being in a space despite the awareness of not being there. IP refers to the level of psychological realism that the user perceives when interacting with the virtual world, in the relationship with the virtual world and in the consistency of the experience with respect to expectations. The Plausibility Illusion (PSI) is the illusion that the scenario represented by the VR viewer is actually occurring, thus inducing reactions consistent with it.
Tra gli aspetti più importanti da curare possiamo citare: la Place Illusion e la Plausibility Illusion. La Place Illusion (PI) è la forte illusione di trovarsi in uno spazio nonostante la consapevolezza di non trovarsi lì. La PI si riferisce al livello di realismo psicologico che l'utente percepisce interagendo con il mondo virtuale, nel rapporto con il mondo virtuale e nella coerenza dell'esperienza rispetto alle aspettative. La Plausibility Illusion (PSI) è l'illusione che lo scenario rappresentato dal visore VR si stia effettivamente verificando, inducendo pertanto reazioni coerenti con esso.
To succeed in this enterprise, interdisciplinary skills are needed, crossing scientific and artistic disciplines. VR designers, in order to construct contexts that guarantee the best and most convincing user experience, must acquire cognitive knowledge, which contemplates physical, behavioral, emotional and cognitive aspects of human perception.
Per riuscire in questa impresa sono necessarie competenze interdisciplinari, incrociando discipline scientifiche ed artistiche. I designer di VR, per la costruzione di contesti che garantiscano la migliore e più convincente user experience, devono acquisire conoscenze cognitive, che contemplano aspetti fisici, comportamentali, emotivi e cognitivi della percezione umana.
Hashtag keywords: #extendedReality #XR #virtualReality #VR #motionSickness #placeIllusion #plausibilityIllusion #userExperience #UX #TILLL #TateoBlog
Extract from: "The Virtual Reality.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
Originally published July 17, 2022
~ o ~
Self-powered, battery free, wireless sensing technology.
Tecnologia di rilevamento wireless autoalimentata.
One of the most interesting technologies that predictably will revolutionize the field of diagnostics on board of railway vehicles is that based on wireless sensors, self-powered, ie without batteries. For example, consider the real-time detection of vibrations in correspondence with critical mechanical parts such as the carriages and the cashier. The analysis of the data produced by the sensors installed, not only on a diagnostic vehicle but on all vehicles in the train fleet, provides information that allows the railway industry to monitor the health of the train and / or track, optimize the maintenance operations.
Una delle tecnologie più interessanti che prevedibilmente rivoluzionerà il settore della diagnostica a bordo dei veicoli ferroviari è quella basata sui sensori wireless, autoalimentati, ossia senza batteria. Per esempio si pensi al rilevamento in tempo real delle vibrazioni in corrispondenza organi meccanici critici come i carrelli e la cassa. L'analisi dei dati prodotti dai sensori installati, non solo su un veicolo diagnostico ma su tutti i veicoli della flotta di treni, fornisce informazioni che consentono all'industria ferroviaria di monitorare lo stato di salute dele treno e/o del binario, ottimizzare le operazioni di manutenzione.
The energy self-supply technology consists of electronic converters that convert the mechanical energy produced by the vibrations into electrical energy, which in turn powers the wireless measurement sensors, and then transmits the measurements to a tuner connected to the network.
La tecnologia di auto-alimentazione di energia consiste di convertitori elettronici che convertono l'energia meccanica prodotta dalle vibrazioni in energia elettrica, che a sua volta alimenta i sensori di misura wireless, quindi che trasmettono le misure ad un concertatore collegato alla rete.
It should be noted that this technology is easy to install as it does not need power supply, and it does not need wiring, both for power supply and for the transmission of measurements. Furthermore, since it does not even need energy storage sources (batteries), it does not even suffer from the maintenance required by periodic battery replacement.
Si osservi che questa tecnologia è facile da installare in quanto non ha bisogno di alimentazione, e non ha bisogno di cablaggi, sia per l'alimentazione che per la trasmissione delle misure. Inoltre non avendo bisogno neanche di fonti di accumulo di energia (batterie) non soffre neanche della manutenzione richiesta dalla periodica sostituzione delle batterie.
Hashtag keywords: #railway #mobileDiagnostic #permanentWay #dynamics #batteryFree #batteryFree #wireless
Extract from: "The Railway infrastructure, history, main features and diagnostics.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
Image Processing.
Elaborazione di immagini.
Image Processing is a useful practice to perform some operations on a digital image, in order to get an enhanced image, or to extract some useful information from it for specific purposes. From the mathematical point of view, Image Processing is a type of signal processing in which input is an image and output may be image or a characteristics/features associated with input image.
L'elaborazione delle immagini (Image Processing in lingua inglese) è una pratica utile per eseguire alcune operazioni su un'immagine digitale, al fine di ottenere un'immagine migliorata, o per estrarne alcune informazioni utili per scopi specifici. Dal punto di vista matematico, Image Processing è un tipo di elaborazione del segnale in cui l'ingresso è un'immagine e l'uscita può essere un'immagine o una caratteristica/caratteristica associata all'immagine di ingresso.
With the evolution of electronic computing technologies, these operations are carried out automatically by suitably programmed and trained electronic computers.
Con l'evoluzione delle tecnologie di calcolo elettronico queste operazioni sono svolte in modo automatico da calcolatori elettronici opportunamente programmati ed addestrati.
Hashtag keywords: #computerVision #imageProcessing #imageEnhancement #imageMakeSense
Extract from: "Image Processing.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
The "democratization" of simulation.
La "democratizzazione" della simulazione.
In recent years, taking advantage of the available computational capacity, we have seen the growing trend of introducing simulation capabilities into computer aided design (CAD) applications. This trend has made it possible to create a unique and shared environment for the various phases of the design, and for the various skills involved in the process. This trend is revolutionizing design work
Negli ultimi anni, beneficiando della capacità di calcolo disponibile, abbiamo assistito alla tendenza sempre più crescente di introdurre funzionalità di simulazione all'interno di applicazioni di progettazione assistita (CAD). Questa tendenza ha permesso di mettere creare un ambiente unico e condiviso per le varie fasi della progettazione, e per la varie competenze coinvolte nel processo. Questa tendenza sta rivoluzionando il lavoro di progettazione
The "democratization" of simulation - the tendency to develop tools and methodologies that make sophisticated simulation models usable by more people - has become the new mantra in the simulation software industry. The democratization of simulation will result in better, safer and more affordable products, in innovative products that would have been impossible to design without the aid of simulation.
La "democratizzazione" della simulazione, ossia la tendenza di mettere a punto strumenti e metodologie in grado di rendere utilizzabili da più persone modelli di simulazione sofisticati, è diventato il nuovo mantra nell'industria dei software di simulazione. La democratizzazione della simulazione si tradurrà in prodotti migliori, più sicuri e più convenienti, in prodotti innovativi che sarebbe stato impossibile da progettare senza l'ausilio della simulazione.
Hashtag keywords. #CAD #simulation #democratization #Ansys #Comsol
Extract from: "Modeling and Simulation.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
Creative problem solving to search of innovative solutions.La risoluzione creativa dei problemi alla ricerca di soluzioni innovative.
The problem solving phase within the entire life cycle of a problem. Review of the main problem solving methodologies, such as the "Trial and Error" method, Brainstorming, Mind Mapping, Synectics and Operations Research. Importance of creativity and innovation in the process of solving modern problems, such as Business Processing Management.
La fase di risoluzione di un problema all'interno dell'intero ciclo di vita di un problema. Rassegna delle principali metodologie di risoluzione dei problemi, come per esempio il metodo "Trial and Error", il Brainstorming, le Mappe Mentali, Synectics e la Ricerca Operativa. Importanza della creatività e dell'innovazione nel processo di risoluzione dei problemi moderni, come per esempio il Business Processing Management.
Hashtag keywords: #problemSolving #innovation #TRIZ #brainstorming #creativity #synectics
Extract from: "Creative problem solving to search of innovative solutions.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
The "mobile" revolution of information technology.La rivoluzione "mobile" dell'informatica.
Recently the possibility of having powerful portable computing and communication devices has opened new frontiers for information and communication technologies. We are increasingly aware of the growing importance of being able to have information, whenever necessary and regardless of where you are at that moment. Thanks to the digital evolution this scenario becomes more and more realistic. Also having the ability to process this digital information is an added benefit.
Recentemente la possibilità di disporre di potenti dispositivi di calcolo e comunicazione portatili ha aperto nuove frontiere per le tecnologie informatiche e di comunicazione. Siamo sempre più consapevoli della crescente importanza che sta assumendo il poter disporre delle informazioni, ogni volta che occorre ed a prescindere da dove ci si trovi in quel momento. Grazie all'evoluzione digitale questo scenario diventa sempre più realistico. Avere inoltre la possibilità di elaborare queste informazioni digitali rappresenta un ulteriore vantaggio.
2013 was the year of the consecration of "mobile" technology, which saw the sales of mobile devices exceed those of personal computers, which saw Internet access and the time dedicated to its use grow dramatically.
We are experiencing a new evolutionary leap in the digitization process, triggered by the spread of devices that allow billions of people to be able to do, anytime and anywhere, everything that previously they could only do to a limited and conditional extent. The resulting change in social and commercial relations has the scope of a real revolution.
Il 2013 è stato l'anno della consacrazione della tecnologia "mobile", che ha visto le vendite dei dispositivi mobili superare quelle dei personal computer, che ha visto crescere a dismisura gli accessi a Internet e del tempo dedicato al suo uso.
Stiamo vivendo un nuovo salto evolutivo nel processo di digitalizzazione, innescato dalla diffusione di apparecchi che consentono a miliardi di persone di poter fare, sempre e dovunque, tutto ciò che precedentemente potevano fare solo in misura limitata e condizionata. Il cambiamento che ne consegue nei rapporti sociali e commerciali ha la portata di una vera e propria rivoluzione.
Hashtag keywords: #mobileTechnology #internet #mobileDevices #digitalization
Extract from: "Mobile Technologies.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[ELECTRONICS, SIMULATION]
Generative Design.
Progettazione Generativa.
Computer Aided Design (CAD for short), and in particular parametric CAD, has been developed as an efficient tool for solid geometric construction. Therefore, CAD programs are ideal for designers who need to express their concepts by means of a detailed 3D geometric representation.
Some examples of the most famous CAD programs currently in circulation are SolidWorks and CATIA from Dassault Systèmes, Autodesk Inventor, Solid Edge from Siemens PLM Software and Creo Parametric from PTC.
Il Computer Aided Design (brevemente CAD), ed in particolare il CAD parametrico, è stato sviluppato come strumento efficiente per la costruzione geometrica solida. Pertanto, i programmi CAD sono ideali per i progettisti che hanno bisogno di esprimere i propri concetti per mezzo di una rappresentazione geometrica 3D dettagliata.
Alcuni esempi dei più famosi programmi CAD attualmente in circolazione sono SolidWorks e CATIA di Dassault Systèmes, Autodesk Inventor, Solid Edge di Siemens PLM Software e Creo Parametric di PTC.
Instead, a new set of optimization and generative design programs has been developed to allow designers to search for and evaluate a range of possible design options, based on a time-tested mix of principles and algorithms. Generative design programs, in a sense, are the opposite of CAD, because although some of them include a limited set of geometry construction tools, they function primarily as "engines" for generating shapes. sometimes offering unorthodox geometries that users may not have imagined and therefore considered as possible solutions.
Some examples of the most popular generative design programs are: Autodesk's Project DreamCatcher, Altair's solidThinking Inspire, nTopology's Element and Frustum's Generate.
Al contrario, è stata sviluppata una nuova serie di programmi di ottimizzazione e progettazione generativa per consentire ai progettisti di cercare e valutare una gamma di possibili opzioni di progettazione, sulla base di un mix di principi e algoritmi testati nel tempo. I programmi di progettazione generativa, in un certo senso, sono l'opposto del CAD, perché, ance se alcuni di essi includono un set limitato di strumenti per la costruzione della geometria, essi funzionano principalmente come "motori" per la generazione di forme, offrendo a volte geometrie non ortodosse che gli utenti potrebbero non aver immaginato e quindi preso in considerazione come possibili soluzioni.
Alcuni esempi dei più famosi programmi di progettazione generativa sono: Project DreamCatcher di Autodesk, solidThinking Inspire di Altair, Element di nTopology e Generate di Frustum.
Hashtag keywords: #CAD #interactionDesign #generativeDesign #ProjectDreamCatcher #solidThinkingInspire #ElementnTopology #GenerateFrustum.
Extract from: "Interaction Design for work of arts and engineering application.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
Virtual, Augmented and Mixed Reality.
Realtà Virtuale, Aumentata e Mista.
There is an emerging technology, called Augmented Reality (briefly AR) that is revolutionizing the fields of marketing and communication, covering everything and involving everyone. Augmented Reality has very specific characteristics that distinguish it and differentiate it for example from Virtual Reality (briefly VR) with which it is often confused. Furthermore, there is a hybrid solution, called precisely Mixed Reality (briefly MR) that integrates both AR and VR technologies, producing even more surprising and unprecedented experiences.
Esiste una tecnologia emergente, chiamata Realtà Aumentata (Augmented Reality in inglese o brevemente AR) che sta rivoluzionando i settori del marketing e della comunicazione, rivestendo tutto e coinvolgendo tutti. La Realtà Aumentata ha delle caratteristiche ben precise che la contraddistinguono e la differenziano per esempio dalla Realtà Virtuale (Virtual Reality in inglese o brevemente VR) con cui spesso viene confusa. Inoltre, esiste una soluzione ibrida, chiamata per l'appunto Realtà Mista (Mixed Reality in inglese o brevemente MR) che integra entrambe le tecnologie AR e VR producendo esperienze ancora più sorprendenti e senza precedenti.
Hashtag keywords: #extendedReality #XR #virtualReality #VR #augmentedReality #AR #mixedReality #MR #TILLL #TateoBlog
Extract from: "Virtual, Augmented and Mixed Reality.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[ARTIFICIAL INTELLIGENCE]
Man and smart machines - Jeremy Bernstein.
Uomini e macchine intelligenti, Jeremy Bernstein.
“The merit of the name (Artificial Intelligence) is usually attributed to John McCarthy,
who would have coined this term in the mid-fifties.
In 1958 McCarthy and Minsky created the Artificial Intelligence Group of MIT (Massachusetts Institute of Technology)”
"Il merito del nome (Intelligenza Artificiale) è attribuito di solito a John McCarthy,
che avrebbe coniato questa locuzione verso la metà degli anni Cinquanta.
Nel 1958 McCarthy e Minsky crearono il Gruppo di Intelligenza Artificiale del MIT (Massachusetts Institute of Technology)"
(author: Jeremy Bernstein, Uomini e macchine intelligenti, p.19, Adelphi, 1990)
"Why try to program intelligence?
Why don't you look for a way to build a nervous system
that creates it spontaneously instead?
"Perché tentare di programmare l'intelligenza?
Perché non cercate, invece, il modo di costruire un sistema nervoso
che la crei spontaneamente?
(cit. Jeremy Bernstein, Uomini e macchine intelligenti, Adelphi, 1990)
"The artificial intelligence discipline is based on the belief
that every aspect of learning
or any other trait of intelligence
could be simulated"
"La disciplina intelligenza artificiale è basata sulla convinzione
che ogni aspetto dell'apprendimento
o qualunque altro tratto dell'intelligenza
potessero essere simulati"
(cit. Jeremy Bernstein, Uomini e macchine intelligenti, Adelphi, 1990)
Hashtag keywords: #artificialIntelligence #AI #Bernstein #readings
Extract from: "My readings about economy, society, culture and technology.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[LIFELONG LEARNING]
Learning and study.
Apprendimento e studio.
It is erroneously believed that the only scape of the study is to train us to be able to do a certain job. Instead, the benefits of studying go far beyond the need to seek a job. The study enriches and stimulates new curiosities, gives the right sensitivity to the world around us, making us unique and interesting people.
In fact, from the etymological point of view, the word "study" derives from the word "studeo" in Latin, which means "to apply oneself, to be interested in". So studying is taking an interest in what is around us, discovering and doing our own new things.
Erroneamente si ritiene che l'unico scapo dello studio sia quello di formarci per essere in grado di svolgere un determinato lavoro. Invece i benefici dello studio vanno ben oltre la necessità della ricerca di una occupazione lavorativa. Lo studio arricchisce e stimola nuove curiosità, conferisce la giusta sensibilità verso il mondo che ci circonda, rendendoci delle persone uniche ed interessanti.
Infatti dal punto di vista etimologico la parola "studio", deriva dalla parola "studeo" in latino, che significa “applicarsi, interessarsi a “. Quindi studiare è interessarsi di quello che ci sta attorno, scoprire e fare nostre cose nuove.
“If you know how to call yourself back to your studies,
you will escape all forms of annoyance in life
and you will not want the night to come because of the boredom of the light,
you will not be a burden to yourself or too much for others;
you will attract many to your friendship and the best will come to you."
”Se saprai richiamarti agli studi,
fuggirai ogni forma di fastidio della vita
e non desidererai che venga la notte per noia della luce,
non sarai di peso a te stesso né di troppo per gli altri;
attrarrai molti nella tua amicizia e i migliori verranno da te.”
(cit. Seneca)
Studying does not only produce a personal benefit, in fact taking an interest in the world around us, and sharing our knowledge with those around us and with those who will live after us, we contribute to the growth of culture. As Einstein states, this is how we mortal beings become immortal.
Studiare non produce solo un beneficio personale, infatti interessandosi al mondo che ci circonda, e condividendo la nostra conoscenza con chi ci circonda e con chi vivrà dopo di noi, si contribuisce alla crescita della cultura. Come afferma Einstein, è così che noi esseri mortali, diventiamo immortali.
“Keep in mind that the wonderful things you learn about in school
are the works of many generations:
they were created in all countries of the Earth
at the cost of infinite effort and after passionate work.
This legacy is now left in your hands,
so that you can honor it, enrich it and one day pass it on to your children.
This is how we, mortal beings, become immortal
through our contribution to the work of the community”.
“Tenete bene a mente che le cose meravigliose che imparate a conoscere nella scuola
sono opere di molte generazioni:
sono state create in tutti i paesi della Terra
a prezzo di infiniti sforzi e dopo appassionato lavoro.
Questa eredità è lasciata ora nelle vostre mani,
perché possiate onorarla, arricchirla e un giorno trasmetterla ai vostri figli.
E così che noi, esseri mortali, diventiamo immortali
mediante il nostro contributo al lavoro della collettività”.
(cit. Einstein)
Hashtag keywords: #learning #education #LifelongLearning #continuousLearning #neverStopLearning #TateoBlog #TILLL
Extract from: "Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[WORK AND SOFT SKILLS]
Future Work Skills.
Le competenze lavorative del futuro.
In the competitive arena of the modern era, in the society of networks, in the immaterial world in which we live, skills represent the discriminating factor for individual and professional success.
The reduction in jobs due to technological innovation and the economic crisis will increasingly penalize those who do not have the knowledge and skills to operate in a very complex world.
The risk of exclusion from production cycles is, and increasingly will be, very high for a large part of the population. The job crisis will spare, however, those who have the skills to decode the world we live in. Job opportunities and incomes for them will be growing and the crisis will not affect them.
Nell'arena competitiva dell'era moderna, nella società delle reti, nel mondo immateriale in cui viviamo, le competenze rappresentano il fattore discriminante per il successo individuale e professionale.
La riduzione dei posti di lavoro dovuta all’innovazione tecnologica ed alla crisi economica penalizzerà in modo sempre crescente coloro che non possiedono le conoscenze e le competenze per operare in un mondo ad altissima complessità.
Il rischio di estromissione dai cicli produttivi è, e lo sarà in modo crescente, altissimo per larga parte della popolazione. La crisi di lavoro risparmierà, però, quelli che hanno le competenze per decodificare il mondo nel quale viviamo. Le opportunità di lavoro e i redditi per costoro saranno crescenti e la crisi non li riguarderà.
The researchers of the Institute for the Future, in the face of the six phenomena that will predictably guide the evolution of the world of work and which are:
I ricercatori dell’Institute for the Future, a fronte dei sei fenomeni che prevedibilmente guideranno l’evoluzione del mondo del lavoro e che sono:
1. Extreme longevity.
Longevità.
2. Smart machines.
Le macchine intelligenti.
3. Computational world.
Il mondo computazionale.
4. New media ecology.
L’ecologia dei nuovi media.
5. The superstructed organizations.
Le organizzazioni super-strutturate.
6. The globally connected world.
Il mondo globalmente connesso.
they have identified the professional skills that need to be cultivated in order not to be caught unprepared by this new era of the world of work, and which are:
hanno individuate le competenze professionali che bisogna coltivare per non farsi cogliere impreparati da questa nuova era del mondo del lavoro, e che sono:
1. Sense-Making: understanding of meanings. Ability to determine and deepen the meaning of what happens.
Sense-Making: comprensione dei significati. Abilità di determinare e approfondire il significato di ciò che accade.
2. Social Intelligence: Ability to communicate quickly with others and to encourage desired interactions.
Social Intelligence: Intelligenza sociale. Capacità di comunicare velocemente con gli altri e di favorire le interazioni desiderate.
3. Novel & AdaptiveThinking: Creative Thinking. Ability to find and think solutions and answers beyond imposed rules and schemes.
Novel & AdaptiveThinking: Pensiero creativo. Capacità di trovare e pensare soluzioni e risposte al di là di regole e schemi imposti.
4. Cross-Cultural Competency: Multicultural competence. Ability to operate in different cultural contexts.
Cross-Cultural Competency: Competenza multiculturale. Abilità di operare in contesti culturali diversi.
5. Computational Thinking: Elaborative Thinking. Ability to translate data into concepts and vice versa, to extrapolate data from reasoning.
Computational Thinking: Pensiero elaborativo. Capacità di tradurre dati in concetti e viceversa, di estrapolare dati dai ragionamenti.
6. New Media Literacy: Knowledge of new media. Knowing how to critically evaluate and develop contents using new forms of media, exploiting them for persuasive communication.
New Media Literacy: Conoscenza dei nuovi media. Saper valutare criticamente e sviluppare contenuti utilizzando nuove forme di media, sfruttandoli per una comunicazione persuasiva.
7. Transdisciplinarity: Multidisciplinarity. Ability to understand interdisciplinary concepts.
Transdisciplinarity: Multidisciplinarietà. Capacità di comprendere concetti interdisciplinari.
8. Design Mindset: Mental organization. Ability to represent and develop activities and work processes to achieve the desired objectives.
Design Mindset: Organizzazione mentale. Abilità di rappresentare e sviluppare attività e processi di lavoro per ottenere gli obiettivi desiderati.
9. Cognitive Load Management: Information management. Ability to select information by importance and to maximize cognitive functions through the use of tools and techniques.
Cognitive Load Management: Gestione delle informazioni. Abilità di selezionare le informazioni per importanza e di massimizzare le funzioni cognitive attraverso l’uso di strumenti e tecniche.
10. Virtual Collaboration: Ability to work collaboratively in a productive way, motivating one's work, within virtual teams.
Virtual Collaboration: Collaborazione virtuale. Capacità di lavorare collaborativamente in maniera produttiva, motivando il proprio operato, all'interno di team virtuali.
Hashtag keywords: #futureWorkSkills #changesDrivers #globalConnectivity #smartMachines #newMedia #longevity #computationalWorld #newProduction #newValueCreation #IFTF
Extract from: "The professional skills of the future.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[SIMULATION AND MODELING]
3D printing applied to the racing world.
Stampa 3D applicata al mondo delle corse.
The racing world requires very short times, with often immediate need for components for which it is impossible to turn to external suppliers.
Il mondo delle corse impone tempi molto ristretti, con bisogno spesso immediato di componenti per cui è impossibile rivolgersi a fornitori esterni.
There are manufacturers of racing vehicles, such as KTM, the historic Austrian manufacturer of racing and enduro motorcycles, which have chosen 3D printing in order to have high-performance components with reduced production times internally.
Esistono case costruttrici di veicoli da corsa, come per esempio la KTM, storica Casa austriaca produttrice di moto da racing ed enduro, che hanno scelto la stampa 3D per poter disporre internamente di componenti a elevate prestazioni con ridotti tempi di produzione.
Another example is the Ducati Corse team which has adopted Roboze's 3D printing technology for super polymers and composites, to speed up the production of aerodynamic components and prototypes with innovative mechanical properties. The racing team is very happy with this technical partnership and plans to increase the use of 3D printing technology in the future given the encouraging results achieved.
Un altro esempio è rappresentato dal team Ducati Corse che ha adottato la tecnologia di stampa 3D di Roboze per super polimeri e compositi, per velocizzare la produzione di componenti e prototipi aerodinamici dotati di innovative proprietà meccaniche. Il team di corse si è dichiarata molto contenta di questa partnership tecnica e prevede di aumentare l'uso della tecnologia di stampa 3D in futuro visti i risultati incoraggianti ottenuti.
The 3D printer allows racing teams to quickly and with excellent results produce not only various standard components, but also prototypes, even with complex geometries, which are designed from time to time, and which must be tested as soon as possible on the track.
La stampante 3D consente ai team di racing di produrre rapidamente e con risultati eccellenti non solo diversi componenti standard, ma anche prototipi, anche con geometrie complesse, che sono ideati di volta in volta, e che bisogna testare il prima possibile su pista.
Hashtag keywords: #3Dprinting #KTM #Ducati #Roboze
Extract from: "3D Printing and Additive Manufacturing: the most modern technologies for physical prototyping and industrial production.", TILLL-Learning.
-----------------------------------------
~ o ~
[COMPUTER VISION]
The Image Acquisition.L'acquisizione delle immagini.
The acquisition of images in a vision system involves several technologies and systems. They range from lighting technology to optics, from shooting sensors to electronics for the digital conversion of the acquired information. Depending on the information you are interested in, there are technical specifications.
Commenti
Posta un commento