T I L L L
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TILLL project Journal -- May 2022.
Giornale del progetto TILLL - Maggio 2022.
Hashtag keywords: #railway #TILLL #TateoBlog
Summary. Summary of the learning activities executed in May 2022. The journal reports the most recent updates of my lifelong learning activity executed in May 2022. At the top of each section of the journal is reported the list of thematic areas to which it refers, so that you can immediately identify those of your interest. Starting from this month of May 2022 I decided to add, to the already existing thematic areas of the interdisciplinary Lifelong Learning project, also a thematic area specifically dedicated to railway technology which has been the main subject of my work for twenty years. The newspaper reports the most recent updates of my lifelong learning activity. At the top of each update is the list of thematic areas to which it refers, so that you can immediately identify those of your interest.
Sintesi delle attività formative svolte a maggio 2022. La rivista riporta gli aggiornamenti più recenti della mia attività di lifelong learning svolta a maggio 2022. Nella parte superiore di ogni sezione della rivista è riportato l'elenco delle aree tematiche a cui si riferisce, in modo che puoi immediatamente identificare quelli di tuo interesse. A partire da questo mese di Maggio 2022 ho deciso di aggiungere, alle già esistenti aree tematiche del progetto di Lifelong Learning interdisciplinare, anche un'area tematica specificatamente dedicata alla tecnologia ferroviaria che è materia principale del mio lavoro da vent'anni. Il giornale, riporta gli aggiornamenti più recenti della mia attività di lifelong learning. In testa ad ogni aggiornamento è presente la lista delle aree tematiche a cui afferisce, cosicché voi possiate individuare subito quelli di vostro interesse.
[ELECTRONICS + COMPUTER SCIENCE]
Extract from:
Published May 31, 2022
[AUTOMATION]
Hashtag keywords: #automation #robotics #cybernetics #exoskeletons
Published May 30, 2022
[EXTENDED REALITY]
§11. Improvement of surgical procedures.
Miglioramento delle procedure chirurgiche.
When it comes to high-risk clinical procedures such as surgery, the precision of the surgeon is paramount. In North America, medicine-related error is responsible for over 400,000 deaths each year, representing the third highest source of unnatural death, immediately following cancer and heart disease.
Quando si tratta di procedure cliniche ad alto rischio come la chirurgia, la precisione del chirurgo è fondamentale. Si pensi che In Nord America, l'errore correlato alla medicina è responsabile di oltre 400.000 decessi ogni anno, rappresentando la terza fonte più alta di morte innaturale, subito a seguire il cancro e le malattie cardiache.
Virtual reality and augmented reality can actively help surgeons fine-tune operating room procedures. In fact, using virtual and augmented reality technologies, surgeons today have the ability to simulate surgical operations before performing them with the aim, for example, of reducing the risk for the client and improving surgery times.
La realtà virtuale e la realtà aumentata possono aiutare attivamente i chirurghi per mettere a punto le procedure della sala operatoria. Infatti, utilizzando tecnologie di realtà virtuale e aumentata i chirurghi oggi hanno la possibilità di simulare le operazioni chirurgiche prima di eseguirle con l’obiettivo per esempio di ridurre il rischio per il cliente e migliorare i tempi dell’intervento.
Hashtag keywords: #AR #VR #simulation #virtualLearning
Published May 30, 2022
[ARTIFICIAL INTELLIGENCE]
The "soft" calculation techniques as an alternative to the "hard" ones.
Le tecniche di calcolo "soft" in alternativa a quelle “hard".
“Unlike traditional, or hard, computation methods,
soft computing aims to adapt
to the pervasive imprecision of the real world.”
"A differenza dei metodi di calcolo tradizionali o hard,
il soft computing si prefigge lo scopo di adattarsi
alla pervasiva imprecisione del mondo reale"
(cit. Lotfi A. Zadeh, known as the Father of Fuzzy Logic and who coined the phrase 'soft computing')
The resolution of modern problems, which are characterized by increasing complexity and continuous mutability, requires a different approach than conventional calculation methods, which are identifiable by some very specific characteristics, namely: exact data, rigid programming, binary logic, deterministic models , batch processing, precise results.
The current availability of increasingly greater computing powers allow the exploration of new calculation methods that distance themselves from the conventional approach.
La risoluzione dei problemi moderni, che sono caratterizzati dalla crescente complessità e dalla continua mutabilità, richiede un approccio differente rispetto ai metodi di calcolo convenzionali, che sono identificabili per alcune caratteristiche ben precise, ossia: dati esatti, programmazione rigida, logica binaria, modelli deterministici, elaborazione in serie, risultati precisi.
L’attuale disponibilità di potenze di calcolo sempre maggiori permettono la esplorazione di nuove metodologie di calcolo che prendono le distanze dall’approccio convenzionale.
The current trend is to resort to techniques that aim to evaluate, decide, control and calculate in an imprecise and vague context by emulating, and using the ability of human beings to perform the aforementioned activities on the basis of their experience. The term "soft computing" identifies the combination of these techniques, to distinguish them from "rigid" and conventional ones. Infact, the obvious answer to "what is soft computing?" question is: "soft computing is computing which is not hard". The phrase 'soft computing' was coined by Lotfi A. Zadeh, a pioneer in this field, in the early 1990s.
La tendenza attuale è quella di fare ricorso a tecniche che si prefiggono di valutare, decidere, controllare e calcolare in un ambito impreciso e vago emulando, e utilizzando la capacità degli esseri umani di eseguire le suddette attività sulla base della loro esperienza. Il termine "soft computing" identifica la combinazione di queste tecniche, per distinguerle da quelle "rigide" e convenzionali. In effetti, la risposta ovvia alla domanda "che cos'è il soft computing?" è: "il soft computing è un computing che non è hard". L'espressione "soft computing" è stata coniata da Lotfi A. Zadeh, un pioniere in questo campo, all'inizio degli anni '90.
last update May 29, 2022
[READINGS SCIENCE RAILWAY]
Extract from: My readings about economy, society, culture and technology, TILLL-Learning.
Published May 29, 2022
[SKILL]
Published May 28, 2022
[COMPUTER VISION]
Published May 28, 2022
Published May 28, 2022
[READINGS SCIFI]
Do you know the difference between archetype and stereotype? An archetype (composed of arché, that is "beginning, original principle" and typos, "model, mark, specimen"), in its most general meaning, is a model, a form or a matrix of a concept.
The stereotype, on the other hand, is a simplified and persistent subjective characteristic applied to a place, an object, an event or to a recognizable group of people who share certain characteristics or qualities.
La conoscete la differenza tra archetipo e stereotipò? Un archetipo (composto da arché, cioè «inizio, principio originario» e typos, «modello, marchio, esemplare»), nel suo significato più generale, è un modello, una forma o una matrice di un concetto.
Lo stereotipo è invece una caratteristica soggettiva semplificata e persistente applicata ad un luogo, un oggetto, un avvenimento o ad un gruppo riconoscibile di persone accomunate da certe caratteristiche o qualità.
Hashtag keywords: #readings #sciFi #Moorcock #INRI
Published May 26, 2022
[COMPUTER SCIENCE]
Published May 22, 2022
[AUTOMATION]
Published May 21, 2022
[ARTIFICIAL INTELLIGENCE, SOFT SKILLS]
Published May 21, 2022
[RAILWAY]
La sezione "Ferrovia" del progetto TILLL.
Published May 19, 2022
[READINGS - ECONOMY]
[READINGS - COMPUTER VISION]
Imaging Optics
Ottica per la generazione di immagini
Regardless of your application - machine vision, life science, security, or traffic management - understanding and mastering the core concepts of imaging technologies will help you significantly in the design and manufacture of sophisticated imaging systems.
Indipendentemente da quale sia la vostra applicazione, di visione artificiale industriale, di life science, di sicurezza o di gestione del traffico, comprendere e padroneggiare i concetti principali delle tecnologie di imaging vi aiuterà in modo significativo nella progettazione e produzione di sofisticati sistemi di imaging.
All components of a vision system, ie lighting system, optics and sensors, are subject to physical limitations which in turn determine the performance limitations of the entire system. Tutti i componenti di un sistema di visione, ossia sistema di illuminazione, ottiche e sensori, sono soggetti a delle limitazioni fisiche che determinano a loro volta le limitazioni delle prestazioni dell’intero sistema.
For this reason, the design of an imaging system is very delicate because it simultaneously involves maximizing performance and minimizing costs. And this goal can only be achieved by knowing well the physical properties of each individual component.
Per questo motivo la progettazione di un sistema di imaging è molto delicata perché comporta contestualmente la massimizzazione delle performance e la minimizzazione dei costi. E questo obiettivo lo si può ottenere soltanto conoscendo bene le proprietà fisiche di ogni singolo componente.
Hashtag keywords: #computerVision #imaging #optics
[READINGS - SIMULATION]
The world in synthesis
Il mondo in sintesi
The world is so pervaded by different forms and applications of simulation that, even if we still maintain the science fiction doubt of being ourselves the object of yet another simulation experiment, certainly our future will be even more characterized by this emerging technology. Computational simulation is giving life to a new recreated planet populated by new synthetic entities that are replacing the real. The expressions of simulation today are so varied, innovative and constantly evolving that it is necessary to have maps to interpret them all and to orient ourselves in this new world in which we are preparing to live.
Il mondo è così pervaso da differenti forme e applicazioni di simulazione che, seppure manteniamo ancora il dubbio fantascientifico di essere noi stessi oggetto di una ennesimo esperimento di simulazione, di certo il nostro futuro sarà ancora di più caratterizzato da questa emergente tecnologia. La simulazione computazionale sta dando vita ad un nuovo pianeta ricreato è popolato da nuove entità sintetiche stanno sostituendo il reale. Le espressioni della simulazione oggi sono così variegate, innovative ed in continua evoluzione che è necessario avere delle mappe per interpretarle tutte ed orientarsi in questo nuovo mondo in cui ci apprestiamo a vivere.
The book "The world in synthesis" by Cosimo Accoto, through five lessons, aims to illustrate the most representative and interesting phenomena of this new era that some have already baptized "the golden age of simulation".
Il libro “Il mondo in sintesi“ di Cosimo Accoto, per mezzo di cinque lezioni, si propone di illustrare i fenomeni più rappresentativi ed interessanti di questa nuova era che qualcuno ha già battezzato “età dell’oro della simulazione “.
Extract from: My readings about economy, society, culture and technology, TILLL-Learning.
[READINGS - SCIENCE - CULTURE & SOCIETY]
Like children. Imagine, create, play and share. Cultivate creativity with MIT's Lifelong Kindergarten
Come i bambini.
Immagina, crea, gioca e condividi. Coltivare la creatività con il Lifelong Kindergarten del MIT
In today's kindergarten, children spend much more time with didactic exercises and phonetic cards than building things or painting with their hands: kindergarten increasingly resembles subsequent school grades. With this book, the result of his thirty years of experience at MIT's Media Lab, Mitchel Resnick tells us that it should be exactly the opposite: it is the rest of school (and the rest of life) that must become more like kindergarten. In the society we live in, creativity is among the most requested and most awarded skills, and the best way to learn it, and above all to maintain it, is to continue to imagine, create, play, share and reflect ... just like a child in kindergarten. Foreword by Ken Robinson.
Nella scuola d’infanzia di oggi i bambini passano molto più tempo con esercizi didattici e schede fonetiche che a costruire cose o dipingere con le mani: l’asilo somiglia sempre di più ai gradi scolastici successivi. Con questo libro, frutto della sua esperienza trentennale al Media Lab del MIT, Mitchel Resnick ci dice che dovrebbe essere esattamente il contrario: è il resto della scuola (e il resto della vita) che deve diventare più simile alla scuola dell’infanzia. Nella società in cui viviamo la creatività è tra le abilità più richieste e più premiate, e il modo migliore per impararla, e soprattutto mantenerla, è continuare a immaginare, creare, giocare, condividere e riflettere… proprio come fa un bambino all’asilo. Prefazione di Ken Robinson.
The author of this interesting essay on creativity, Mitchel Resnick, is one of the leading experts in educational technologies, is a lecturer in Learning Research at the Media Lab of the Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston, where he directs the Lifelong Kindergarten research group and holds the LEGO® Chair. Engaged in the creation of tools and activities that promote creative learning through new technologies, he collaborated with his team on the development of the LEGO® MINDSTORMS® robotics kit and created Scratch, the famous programming language used by boys and girls of around the world to create interactive multimedia content.
L'autore di questo interessante saggio sulla creatività, Mitchel Resnick, è tra i maggiori esperti di tecnologie educative, è docente in Learning Research al Media Lab del Massachusetts Institute of Technology (MIT) di Boston, dove dirige il gruppo di ricerca Lifelong Kindergarten ed è titolare della cattedra LEGO®. Impegnato nella creazione di strumenti e attività che promuovono l'apprendimento creativo attraverso le nuove tecnologie, ha collaborato assieme al suo team allo sviluppo del kit di robotica LEGO® MINDSTORMS® e ha ideato Scratch, il celebre linguaggio di programmazione utilizzato da bambini e bambine di tutto il mondo per realizzare contenuti multimediali interattivi.
The current school system is not suited to meet the needs of a changing society. to be successful in today's society it is necessary to have a creative and innovative spirit, that is, one must be willing to take risks and try new things, to define problems rather than just solving those proposed. Cathy Davidson in her book "Now You See" estimates that about two-thirds of children attending primary school today will go to jobs that have not yet been invented.
Il sistema scolastico attuale non è adatto per rispondere ai bisogni di una società in evoluzione. per avere successo nella società di oggi è necessario possedere uno spirito creativo e innovativo, ossia bisogna essere disposti a correre rischi e a provare cose nuove, a definire i problemi piuttosto che limitarsi a risolvere quelli proposti. Cathy Davidson nel suo libro “Adesso vedi” stima che circa i due terzi dei bambini che oggi frequentano la scuola primaria andranno a fare lavori che ancora non sono stati inventati.
A change is needed, because the advent of computers, robots and new automation and artificial intelligence technologies has made jobs and trades disappear
È necessario un cambiamento, perché l’avvento dei computer, dei robot e delle nuove tecnologie dell’ automazione e dell’intelligenza artificiale ha fatto scomparire posti di lavoro e mestieri
LEGO to seek a new approach to teaching and learning. When children play building with lego bricks they develop creative thinking, because they explore, experiment, continually challenging their limits.
LEGO per cercare un nuovo approccio all’insegnamento e all’apprendimento. I bambini quando giocano a costruire con i mattoncini lego sviluppano un pensiero creativo, perché esplorano, sperimentano, sfidando continuamente i propri limiti.
Hashtag keywords: #readings #problemSolving #creativity #Resnick #LEGO #MINDSTORMS #Scratch
Extract from: My readings about economy, society, culture and technology, TILLL-Learning.
Link: https://tateoblog.blogspot.com/p/p_3.html
Published May 14, 2022
[READINGS - THRILLER]
[COMPUTER SCIENCE]
[ELECTRONICS]
[TILLL]
Knowledges, skills and passions obsolescence.
Obsolescenza delle conoscenze, delle competenze e delle passioni.
With increasing frequency we find ourselves forced to realize that our skills, most of which originate from our educational path and our previous work experiences, are no longer exploitable in the current constantly evolving labor market. We can no longer rely on these skills, at least in the same form in which we acquired them.
Similarly to what happens with knowledge and professional skills, even our passions, which in part also find their origin in our educational path, suffer from the same obsolescence.
The need for renewal is therefore evident. Well, in order not to frustrate what has been built up to now, we must subject our previous knowledge to a modernization process that takes into account the new technologies and new technologies that have come forward in the meantime.
Sempre con maggiore frequenza ci troviamo costretti a constatare che le nostre competenze, la maggior parte delle quali originano dal nostro percorso didattico e delle nostre esperienze lavorative pregresse, non sono più sfruttabili nel mercato del lavoro attuale in continua evoluzione. Non possiamo più fare affidamento su queste competenze, perlomeno nella stessa forma in cui le abbiamo acquisite.
Analogamente a quanto avviene per le conoscenze e le competenze professionali, anche le nostre passioni, che in parte anch'esse trovano la loro origine nel nostro percorso didattico, soffrono della stessa obsolescenza.
E' evidente quindi la necessità di un rinnovamento. Ebbene sì: per non vanificare quanto costruito fino ad oggi dobbiamo sottoporre le nostre conoscenze pregresse ad un processo di ammodernamento che tenga conto delle nuove tecnologie e delle nuove tecnologie che nel frattempo si sono fatte avanti.
[RAILWAY]
Railway Mobile Diagnostic.
Diagnostica ferroviaria mobile.
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Originally published June 1, 2022
Updated June 1, 2022
into the Blog section of
TILLL
the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo
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