Passa ai contenuti principali

PROBLEM SOLVING (PS.4)

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and Communities engagement about:
Artificial Intelligence, Extended / Augmented / Virtual / Mixed Reality (XR/AR/VR/MR), Automation, Electronics, Computer Science and Information Technology, Mobile Technologies, Problem Solving & Innovation, Readings, Social Media, Simulation, Computer Vision, Work and Soft Skills, Railway.
by Tateo Giovanni Battista
_____________________________
LEARNING
PROBLEM SOLVING & INNOVATION

Creative problem solving to search of innovative solutions.

La risoluzione creativa dei problemi alla ricerca di soluzioni innovative.


Hashtag keywords#problemSolving #innovation #TRIZ #brainstorming #creativity #synectics #TILLL #TateoBlog

SummaryThe problem solving phase within the entire life cycle of a problem. Review of the main problem solving methodologies, such as the "Trial and Error" method, Brainstorming, Mind Mapping, Synectics and Operations Research. Importance of creativity and innovation in the process of solving modern problems, such as Business Processing Management

La fase di risoluzione di un problema all'interno dell'intero ciclo di vita di un problema. Rassegna delle principali metodologie di risoluzione dei problemi, come per esempio il metodo "Trial and Error", il Brainstorming, le Mappe Mentali, Synectics e la Ricerca Operativa. Importanza della creatività e dell'innovazione nel processo di risoluzione dei problemi moderni, come per esempio il Business Processing Management.


You are here: <TILL> - <LEARNING> - <PROBLEM MANAGEMENT> - <SOLVING>
 

~ o ~ 
 
§1. Problem Solving.
La risoluzione dei problemi.

  Problem solving is an activity of thought that an organism or an artificial intelligence device implement to reach a desired condition starting from a given condition.
  Il problem solving (locuzione inglese che può essere tradotta in italiano come risoluzione di un problema) è un'attività del pensiero che un organismo o un dispositivo di intelligenza artificiale mettono in atto per raggiungere una condizione desiderata a partire da una condizione data.

“Mater artium necessitas"
"Necessity is the mother of all invention"
La necessità è la madre delle abilità.
(cit. latin proverb) 

“Today that tree on the horizon appears to be the farthest point on Earth.
Tomorrow, after we get to that tree and rest in its shadow,
we will see that the horizon (the farthest point on Earth) has shifted
and a new and even more beautiful landscape has opened up in front of us"
Oggi quell'albero all'orizzonte sembra essere il punto più lontano della Terra. 
Domani, dopo che saremo arrivati a quell'albero e ci saremo riposati alla sua ombra, 
vedremo che l'orizzonte (il punto più lontano della Terra) si è spostato 
ed un paesaggio nuovo e ancora più bello si è aperto di fronte a noi
(cit. tEtRIS Teaching TRIZ at School)


  Problem Solving literally means “solving problems”. The term, born in mathematics, has spread in recent years in reference to the skills and processes involved in dealing with problems of any kind, from practical ones to interpersonal or psychological ones. Today Problem Solving is taught and successfully applied in various fields, for example, in the company and in counseling as a working method to improve the ability to solve problems. Although Problem Solving tools differ according to the different areas of application, the basic principles remain the same. We analyze below the main Problem Solving techniques.
Problem Solving significa letteralmente “risolvere problemi”. Il termine, nato in ambito matematico, si è diffuso negli ultimi anni in riferimento alle abilità e ai processi implicati nell'affrontare problemi di qualsiasi tipo, da quelli pratici a quelli interpersonali o psicologici. Oggi il Problem Solving viene insegnato e applicato con successo in vari ambiti, ad esempio, in azienda e nel counselling come metodo di lavoro per migliorare la capacità di risolvere i problemi. Anche se gli strumenti di Problem Solving si differenziano a seconda delle diverse aree di applicazione, i principi di base rimangono gli stessi. Analizziamo di seguito le principali tecniche di Problem Solving.


~ o ~ 

§2. "Experiential" Problem Solving.
Problem Solving Esperenziale.

When we talk about Experiential Problem Solving, an analysis process is activated based on the identification and application of a successful remedy most used in a situation that presents similarities with the current one; in essence it is a work of re-use and re-adaptation of a known solution.
Quando si parla di Problem Solving Esperienziale, viene attivato un processo di analisi fondato sull'individuazione e l'applicazione di un rimedio di successo più utilizzato in una situazione che presenti analogie con quella attuale; in sostanza si tratta di un'opera di riutilizzo e riadattamento di un soluzione nota.

This method has the advantage of containing costs and analysis and study times, but on the other hand it has the disadvantage of not being able to guarantee the full success of the operation, as the initial reconnaissance activity is carried out in a rather hasty way. and therefore without the time necessary to evaluate all the variables that affect the object of the study.
Questo metodo ha il vantaggio di contenere i costi e i tempi di analisi e studio, ma d'altro canto presenta lo svantaggio di non poter garantire il pieno successo dell'operazione, in quanto l'attività di ricognizione iniziale è svolta in modo piuttosto affrettato, e quindi senza il tempo necessario per poter valutare tutte le variabili che influiscono sull'oggetto dello studio.

§2.1. Experiential Learning.
Apprendimento Esperienziale.

At the base of this approach to problem solving there is a natural and innate human learning process, which is based on experience. This process, specifically called Experiential Learning, is carried out through the experimentation of situations in which the subject is called to use his own resources and skills to achieve an objective.
Alla base di questo approccio al problem solving c'é un processo naturale ed innato di apprendimento dell'uomo, che è basato sull'esperienza. Tale processo, detto per l'appunto Apprendimento Esperienziale, si realizza attraverso la sperimentazione di situazioni in cui il soggetto è chiamato a mettere in campo le proprie risorse e competenze per raggiungere un obiettivo. 

Experiential learning allows the subject to face situations of uncertainty by developing adaptive behaviors, triggering a process of improvement that for the future will allow to discourage inadequate attitudes and to enhance constructive and successful behaviors. From time to time, the experience gained by the individual becomes part of his patrimony of knowledge, and will constitute the starting point for further evolutions.
L'apprendimento Esperienziale consente al soggetto di affrontare situazioni di incertezza sviluppando comportamenti adattivi, innescando un processo di miglioramento che per il futuro permetteranno di scoraggiare gli atteggiamenti inadeguati e di valorizzare i comportamenti costruttivi e di successo. Di volta in volta, l'esperienza maturata dall'individuo entra a far parte del suo patrimonio di conoscenza, e costituirà il punto di partenza di ulteriori evoluzioni.

Hashtag keywords: #problemSolving #experientialProblemSolving #experientialLearning


Resources for deep and insights.

1. Apprendimento Esperienziale - Wikipedia 
 
-----------------------------------------

updated July 23, 2022 



~ o ~

§3. Innovative and Creative Problem Solving.
Problem Solving Innovativo e Creativo

~ o ~

§3.1. Trial and Error.

"Non ho mai fallito. Ho tentato soltanto diecimila approcci che non hanno funzionato"
(cit. Thomas Alva Edison, 1847-1931) 

Quando non si ha il tempo, la possibilità o la voglia di analizzare un problema allora si passa direttamente alla sua risoluzione. La metodologia "Trial and Error" procedendo per tentativi casuali permette di individuare risoluzioni accettabili attraverso un approccio euristico. Se vuoi approfondire lo studio di questa particolare tecnica di problem solving ti invito a proseguire la consultazione della sezione Learning di TILLL con la lettura dell'articolo seguente che è dedicata in particolare all’applicazione della ricerca operativa ai processi di ottimizzazione che integrano al loro interno processi di simulazione.

Trial and Error: the infallible method
Prova e Sbaglia: il metodo infallibile
>>> PM.4.1 <<<


~ o ~ 

§3.2. Brainstorming.

Il brainstorming è una tecnica creativa di gruppo per far emergere e catturare le idee che giacciono nel nostro subconscio e che possono costituire la risoluzione di un problema. 


La tecnica ha origini antiche, addirittura deriva dal metodo delle "quaestiones disputatae" delle Università medievali. Il metodo si basa sulla dialettica. Una volta stabilito l'oggetto della discussione, ossia il problema che si intende risolvere, ogni partecipante presenta la propria idea dando fondo alle proprie conoscenze e lasciandosi ispirare dalla propria creatività. Nel gruppo si instaura una controversia dialettica durante la quale ognuno dei partecipanti argomenta (disputatio) e promuove le proprie ragioni. Il confronto tra le diverse argomentazioni conduce alla soluzione più giusta.


~ o ~ 

§3.3. Mappe mentali.

Tipicamente durante un brainstorming le idee suggerite vengono, di volta in volta, rappresentate graficamente su lavagne o grandi fogli per rimanere visibili a tutti durante la sessione. Questi diagrammi rappresentano la mappa mentale collettiva dei partecipanti al brainstorming e raccolgono tutti gli spunti creativi emersi durante la discussione. Questo metodo stimola il processo associativo favorendo la generazione di nuove idee.


~ o ~ 

§3.4. Synectics.


What do Pringles potato chips and disposable diapers have in common? Both products were created using a problem solving methodology that through more effective use of brainstorming allows for innovative results. 
Cosa hanno in comune le patatine Pringles ed i pannolini usa e getta? Entrambi i prodotti sono stati creati utilizzando una metodologia di problem solving che attraverso un uso più efficace del brainstorming permette di ottenere dei risultati innovativi. 

In the 1950s George Prince and Bill Gordon were interested in exploring what really happens when a group of people successfully create and implement a new idea. They studied thousands of hours of recordings of encounters between people meeting with the specific aim of finding an innovative solution to a problem.
Negli anni '50 George Prince e Bill Gordon erano interessati ad esplorare cosa accade realmente quando un gruppo di persone crea e implementa con successo una nuova idea. Essi studiarono migliaia di ore di registrazioni di incontri tra persone che si incontravano con l'obiettivo specifico di ricercare una soluzione innovativa ad un problema.

Prince and Gordon found that people who could innovate to solve problems unconsciously used particular thought processes such as critical thinking and thinking by analogies and metaphors.
Prince e Gordon scoprirono che le persone in grado di innovare per risolvere i problemi usavano inconsciamente processi di pensiero particolari come per esempio il pensiero critico ed il pensiero per analogie e metafore.

Prince and Gordon, following their research, defined Synectics which is a problem solving methodology to improve the effectiveness of brainstorming by stimulating these thought processes of which we are often unaware.
Synectics is an evolution of the brainstorming technique that aims at the critical analysis of the results obtained with a brainstorming session and at the experimentation of alternative ways to manage obstacles and obtain a better result to the problem in terms of creativity.
The name Synectics derives from the Greek and means "the union of different and apparently irrelevant elements".

Prince e Gordon, a seguito della loro ricerca definirono Synectics che è una metodologia di problem solving per migliorare l'efficacia del brainstorming per mezzo della stimolazione di questi processi di pensiero di cui spesso siamo inconsapevoli.
Synectics è una evoluzione della tecnica del brainstorming che mira all'analisi critica dei risultati ottenuti con una seduta di brainstorming ed alla sperimentazione di modi alternativi per la gestione degli ostacoli e l'ottenimento di un risultato migliore al problema in termini di creatività.
Il nome Synectics deriva dal greco e significa "l'unione di elementi diversi e apparentemente irrilevanti".


“One of the objectives of Synectics processes and skills 
is to turn competitive energy into cooperative energy 
and thus make available more of the creative potential that resides in each of us.”
“Uno degli obiettivi dei processi e delle competenze di Synectics 
è trasformare l'energia competitiva in energia cooperativa 
e rendere così disponibile più potenziale creativo che risiede in ognuno di noi”.
(George Prince, founder of Synectics)

“To achieve radical new approaches to old problems 
it is essential to take ‘psychological chances,’ 
to abandon familiar ways of looking at things, 
even to transcend one’s image of oneself.”
“The Synectics Process involves making 
the strange familiar and the familiar strange.”
"Per raggiungere approcci nuovi e radicali a vecchi problemi 
è essenziale cogliere 'opportunità psicologiche', 
abbandonare modi familiari di vedere le cose, 
persino per trascendere la propria immagine di se stessi".
"Il Processo Synectics consiste nel rendere 
strano il familiare e il familiare strano."
(William J. J. Gordon, Founder of Synectics)


Here are some familiar products that were created using the Synectics method.
- Pringles Potato Chips
- Electric knife
- Velcro
- Disposable diapers
Ecco di seguito alcuni prodotti familiari che sono stati creati utilizzando il metodo Synectics.
- Patatine Fritte Pringles
- Coltello elettrico
- Velcro
- Pannolini usa e getta

Hashtag keywords: #problemSolving #innovation #brainstorming #synctics 


Resources for deep and insights.

1. Synectics - Wikipedia
Link : https://en.wikipedia.org/wiki/Synectics

2. Gordon, William J.J. Synectics: The Development of Creative Capacity.

3. Synecticsworld's Founders page on George M. Prince and Bill Gordon 

4. Creative Thinking Strategies - Synectics
 
-----------------------------------------

updated July 11, 2022 



~ o ~ 
 
§4. The Operations Research applied to Problem Solving.
La Ricerca Operativa applicata alla risoluzione dei Problemi.


A typical class of problems that we are faced with is that of the optimization of a system, where by “system”, in a general way, we can mean a machine, a software, an algorithm or an organization. With the growth of the complexity of the systems to be built and managed, the need for automatic decision aid systems arose. The advent of computer science and the availability of increasingly performing electronic computing devices has allowed the diffusion of the Operations Research technique which consists of a branch of applied mathematics through which complex decision-making problems are analyzed and solved by means of mathematical models and methods. advanced quantities (optimization, simulation, etc.)
Una classe tipica di problemi a cui ci si trova di fronte è quella della ottimizzazione di un sistema, dove per “sistema”, in modo generale, si può intendere una macchina, un software, un algoritmo oppure una organizzazione. Con la crescita della complessità dei sistemi da realizzare e gestire è nata l’esigenza di sistemi automatici di ausilio alle decisioni. L’avvento dell’informatica e la disponibilità di dispositivi elettronici di calcolo sempre più performanti ha permesso la diffusione della tecnica della Ricerca Operativa che consiste in una branca della matematica applicata attraverso la quale i problemi decisionali complessi vengono analizzati e risolti mediante modelli matematici e metodi quantitativi avanzati (ottimizzazione, simulazione, ecc.)

  Se vuoi approfondire lo studio e le applicazioni della Ricerca Operativa, anche ad altri ambiti come la Computer Science e la Simulazione, allora ti invito a proseguire la consultazione della sezione Learning di Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILL) con la lettura dell'articolo seguente, che è dedicata appositamente a questo argomento.
  If you want to deepen the study and applications of Operations Research, also to other areas such as Computer Science and Simulation, then I invite you to continue consulting the Learning section of Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILL) by reading the following article, which is dedicated specifically to this topic.

The Operations Research.
La Ricerca Operativa.
>>> IT.7 <<<


~ o ~ 

§5. Business Process Management.

Esistono strumenti e metodologie utilizzati per ottimizzare i modelli di gestione delle organizzazioni e delle aziende al fine di massimizzare l’efficacia e l’efficienza del loro business. Se vuoi approfondire l’analisi di questi sistemi, comunemente identificati col nome di Business Process Management (BPM), ti invito a proseguire la consultazione della sezione Learning di TILLL con la lettura dell'articolo seguente, in cui ne ho ampliato la trattazione.


Problem management within organizations: Business Process Management.
La gestione dei problemi all’interno delle organizzazioni: il Business Process Management.


~ o ~

§6. Fonti ed approfondimenti.


In seguito ho riportato alcuni riferimenti alle fonti che ho consultato durante la redazione di questo articolo e che ti suggerisco di utilizzare per approfondire gli argomenti che ho trattato al suo interno. 

1. Cosa è il Problem Solving [video], Marco Gianfranchi
2. Minicorso tecniche di Problem-Solving di Andrea Saviano


~ o ~

§7. More generally.
Più in generale.

In the present article we analyzed specifically the problem solving phase within its entire life cycle, and the main problem solving methodologies.We highlighted the importance of creativity and innovation in the process of solving modern problems. But if you wont to study in depth the whole management process of a problem, then I invite you to continue the exploring of the area dedicated to Problem Management of the Learning section of the TILLL, and in particular reading the article below.
In questo articolo abbiamo analizzato in particolare la fase della risoluzione di un problema all'interno del suo ciclo di vita complessivo, e le principali metodologie di risoluzione dei problemi. Abiamo evidenziato l'importanza della creatività e dell'innovazione nel processo di risoluzione dei problemi moderni. Ma se vuoi esaminare l'intero processo di gestione di un problema, allora ti invito a proseguire la consultazione della sezione Learning di TILLL , ed in particolare alla lettura dell'articolo riportato sotto.

PROBLEM SOLVING, AND THEIR ENTIRE LYFE CYCLE
{La risoluzione dei problemi, ed il loro intero ciclo di vita}
( PS 


~ o ~ 

§8. Stay up to date.
Rimani aggiornato.


If you are interested in the topics covered in the current article and want to be updated on my latest compositions dealing with them, then I invite you to register:

on the Facebook page
"Problem Solving by Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning" (>)

and at the Pinterest dashboard
"Problem Solving by Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning" (>)

which I dedicated specifically for sharing the most recent changes made to the corresponding thematic area of TILLL~Learning (>).
{Se sei interessato agli argomenti trattati nell'articolo corrente e vuoi essere aggiornato sulle mie ultime composizioni che trattano di essi, allora ti invito a registrarti:

alla pagina Facebook
"Problem Solving by Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning" (>)

alla bacheca Pinterest
"Problem Solving by Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning" (>)

che ho dedicato appositamente per la condivisione delle modifiche più recenti apportate all'area tematica corrispondente di TILLL~Learning (>)}


~ o ~

§9. Let's keep in touch.
Teniamoci in contatto.


  I hope you enjoyed this article, belonging to the Learning (>) section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) project (>), and that the notes and observations I gathered within it meets your interests. 

  If you want stay tuned with the TILLL project evolution, then I invite you to follow the next upgrades that are published on the TILLL's Blog and on the social media pages dedicated to the TILLL community.

  Spero che questo articolo, appartenente alla sezione Learning (>) del progetto Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) (>), ti sia piaciuto e che le note e le osservazioni che ho raccolto al suo interno soddisfino i tuoi interessi. 

  Se vuoi rimanere aggiornato sull'evoluzione del progetto TILLL, allora ti invito a seguire i prossimi aggiornamenti che vengono pubblicati sul Blog di TILLL e sulle pagine social dedicate alla community TILLL.


  (>Tateo-Blogofficial blog of TILLL project

  (>LinkedIn page dedicated to TILLL project

  (>Facebook page dedicated to TILLL project

  (>Twitter account dedicated to TILLL project

  (>Pinterest account dedicated to TILLL project

  (>Instagram account dedicated to TILLL project



~ o ~ 


§10. Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project.

Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog.

First of all, thank you for visiting one of the pages of my blog. My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat) and I am the founder and author of a project of Interdisciplinary Lifelong Learning of which the Tateo~Blog (:::) blog is the means of sharing. I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligenceVirtual RealitySimulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong LearningSocial Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.

Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio blog. Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat) e sono il fondatore e l'autore di un progetto Lifelong Learning Interdisciplinare di cui il blog Tateo~Blog (:::) ne è il mezzo di condivisione. Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza ArtificialeRealtà VirtualeSimulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::).


  References to contact me. Following you can find my personal references that you can use if you want to contact me directly, and the links to my social accounts that you can use to follow me or to keep in touch with me by means of social media networks.

  Riferimenti per contattarmi. In seguito puoi trovare i miei riferimenti personali che puoi utilizzare se vuoi contattarmi personalmente, ed i collegamenti ai miei account social che puoi utilizzare per seguirmi e rimanere in contatto con me tramite le reti di social media.


Eng. Tateo Giovanni Battista

    - e-mail: tateogb@libero.it (send e-mail)

    - phone / WhatsApp : (+39) 388 8419726

    - Skype (link)

    - LinkedIn account (link)

    - Facebook account (link)

    - Twitter account (link)

    - Instagram account (link)

    - Pinterest account (link)


-----------------------------------------

Originally published May 25, 2017,

updated July 23, 2022 

into the Learning section of

TILLL

the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo

Commenti