Passa ai contenuti principali

Decision-Making.

Processo decisionale.


  In everyday life, decisions are made continuously: in some cases they are automatic, while in other cases making a decision can be a longer, more demanding and complex. This is why decision making is important. Because it plays a decisive role in the most important events in life, such as choosing a course of study, accepting a job offer, declaring one's love.
  Nella vita di tutti i giorni le decisioni vengono prese continuamente: in alcuni casi sono automatiche, mentre in altri casi prendere una decisione può essere un processo più lungo, impegnativo e complesso. Per questo motivo il processo decisionale è importante. Perché esso gioca un ruolo determinante negli eventi più importanti della vita, come per esempio scegliere il percorso di studi, accettare una proposta di lavoro, dichiarare il proprio amore.

  A typical example in which "decision making" is practiced is at the end of the Problem Solving process, and specifically in the case in which it does not converge towards a single solution, but towards a series of solutions, all possible and which seem equivalent. In this case, it is necessary to choose the solution that best suits our purposes, or the most effective solution, or the cheapest one. Very often these objectives are in conflict with each other, and therefore the decision will be about finding a compromise between them.
  Un esempio tipico in cui si esercita il "decision making" è al termine del processo di Problem Solving, e specificatamente nel caso in cui esso non converga verso una soluzione unica, bensì verso una serie di soluzioni, tutte possibili e che sembrano equivalenti. In questo caso, occorre scegliere quella la soluzione più adatta ai nostri fini, oppure la soluzione più efficace, oppure quella più economica. Molto spesso questi obiettivi sono in contrasto tra di loro, e quindi la decisione verterà nel trovare un compromesso tra essi.

Decision-making is about how a decision is made.
   1. There is an important first step, called "decision awareness", where you realize that a decision needs to be made.
   2. Decision-making can include gathering information, creating options, discussing potential actions and their implications.
   3. Decision-    making can involve deciding who is to make the decision or be involved in the decision making process.
   4. Decision-making includes evaluating the consequences of each of the optional decisions, whether as actions, risks or benefits.
   5. Decision making can involve detailed judgments, analyzes and reflections.
Il processo decisionale (decision making) riguarda il modo in cui si arriva alla decisione.
  1. C'è un primo passo importante, detto “consapevolezza decisionale”, in cui ci si rende conto che occorre prendere una decisione.
  2. Il processo decisionale può includere la raccolta di informazioni, la creazione di opzioni, la discussione di potenziali azioni e le loro implicazioni.
  3. Il processo decisionale può implicare la decisione di chi deve prendere la decisione o essere coinvolto nel processo decisionale. 
  4. Il processo decisionale include la valutazione delle conseguenze di ognuna delle decisioni opzionali, sia come azioni, rischi o benefici.
  5. Il processo decisionale può comportare giudizi, analisi e riflessioni  dettagliate.

Hashtag keywords: #ProblemSolving #decisionMaking #decisionTaking #TILLL #TateoBlog

Extract fromProblem solving and innovationTILLL-Learning.

_______________________________________

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and communities engagement about:
Artificial Intelligence; Augmented, Virtual and Mixed Reality; Automation; Electronics; Computer Science and Information Technology; Mobile Technologies; Problem Solving; Readings; Social Media; Modeling and Simulation; Artificial Vision; Hard and Soft Work Skills.
by Tateo Giovanni Battista
_______________________________________

TILLL~Blog © January 23, 2022

Commenti