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MIXED (XR.3)

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and Communities engagement about:
Artificial Intelligence, Extended / Augmented / Virtual / Mixed Reality (XR/AR/VR/MR), Automation, Electronics, Computer Science and Information and Communication Technology, Mobility, Problem Solving & Innovation, Readings, Social Media, Digital Modeling and Simulation, Computer Vision, Work & Soft Skills, Railway.
by Tateo Giovanni Battista
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LEARNING
EXTENDED REALITIES
Augmented Reality (AR) origins, devices and implementation. Virtual Reality (VR) history, devices and applications, Immersive VR. Mixed Reality (MR). AR/VR/MR Events.

Virtual Reality + Augmented Reality = Mixed Reality.

Realtà Virtuale + Realtà Aumentata = Realtà Mista.


We are talking about#MixedReality #MR #VirtualReality #VR #AugmentedReality #AR #TILLL #TateoBlog

SummaryMixed Reality analysis, technology halfway between immersion in digital environments, typical of Virtual Reality, and the emergence of information from reality, typical of Augmented Reality

Analisi della Realtà Mista, tecnologia a metà strada tra l'immersione in ambienti digitali, tipica della Realtà Virtuale, e l'emersione di informazioni dalla realtà, tipica della Realtà Aumentata.

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§1. Virtual?
Virtuale?

The most attractive feature of virtual reality is the spectacularity of the experience it can offer, especially if the context is that of completely immersive environments. Despite this, the transition from real to virtual experience still creates some adaptation problems. In fact, one of the most well-known unwanted side effects of virtual reality is the so-called "motion sickness", that is the feeling of nausea and dizziness that can randomly seize those who use it.
La caratteristica più attraente della realtà virtuale è la spettacolarità dell'esperienza che riesce ad offrire, soprattutto se il contesto è quello degli ambienti completamente immersivi. Nonostante ciò il passaggio dalla esperienza reale a quella virtuale crea ancora qualche problema di adattamento. Infatti uno degli effetti collaterali indesiderati più noti della realtà virtuale è la cosiddetta “motion sickness” ovvero quella sensazione di nausea e stordimento che può cogliere in maniera casuale coloro che ne fanno uso. 


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§2. Augmented?
Aumentata?

One feels very comfortable with augmented reality which basically starts from the real vision, and on this one simply overlaps textual or graphic contents that increase the information content of the objects that enter the visual field from time to time.
Ci si sente molto a proprio agio con la realtà aumentata che parte fondamentalmente dalla visione reale, ed a questa semplicemente sovrappone contenuti testuali o grafici che aumentano il contenuto informativo degli oggetti che di volta in volta entrano nel campo visivo. 


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§3. Mixed Reality.
Realtà Mista.


It is reasonable to think that the best solution is the one that combines the two approaches: that of virtual reality and that of augmented reality. No longer just artificial landscapes completely composed of pixels and not even simple visual aids in the manner of Google Glass. Here is a new hybrid technology that Microsoft has baptized with the name of Mixed Reality.
È ragionevole pensare che la soluzione migliore sia quella che unisce i due approcci: quello della realtà virtuale e quello della realtà aumentata. Non più solo paesaggi artificiali completamente composti da pixels e neppure semplici ausili alla vista alla maniera dei Google Glass. Ecco nascere una nuova tecnologia ibrida che Microsoft ha battezzato col nome di Mixed Reality, traducibile in italiano come Realtà Mista. 

Mixed Reality mixes physical reality with virtual reality, using augmented reality for this purpose, overlapping them. Through it, we observe the world around us, drawing useful information from it, as happens in the AR, but at the same time it is also possible to see virtual objects that move in the real scene as if they were real. 
La Mixed Reality mescola la realtà fisica con quella virtuale, utilizzando allo scopo anche la realtà aumentata, sovrapponendole. Attraverso essa, si osserva il mondo che ci circonda traendone informazioni utili, così come avviene nella AR, ma contemporaneamente è possibile anche vedere oggetti virtuali che si muovono nella scena reale come se fossero reali. 

The concept of hologram is introduced within a real context, to create a hyper realistic world in which 3D objects move in perfect harmony with the real environment. 
Si introduce il concetto di ologramma all’interno di un contesto reale, per creare un mondo iper realistico in cui oggetti 3D si muovono in perfetta armonia con l'ambiente reale. 

Surely this experience is less suggestive than the spectacularity that virtual reality is able to offer, but on the other hand the harmony with the real context eliminates the problems of motion sickness (motion sickness), typical of virtual reality, making the experience more pleasant and less traumatic for the user.
Sicuramente questa esperienza è meno suggestiva della spettacolarità che è in grado di offrire la realtà virtuale, ma per contro l'armonia con il contesto reale elimina i problemi di motion sickness (chinetosi), tipici della realtà virtuale, rendendo l'esperienza più piacevole e meno traumatica per l'utente. 

We are talking about: #extendedReality #XR #mixedReality #MR #holograms

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last update July 31, 2022 


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§4. Viewers and Holograms.
Visori e Ologrammi.

From Samsung to Google, a series of viewers have arrived that allow you to experience an enrichment of sensory perception. The Microsoft that holds the merit of having coined the term mixed reality has brought the most innovative to the market: it is called HoloLens and allows you to interact, in your free time and at work, with holograms. We can say that the HoloLens, in line with the definition of mixed reality, are a cross between the virtual reality like Oculus and the augmented reality of Google Glass. HoloLens is a wearable computer based on the Windows 10 platform. It has a computing capacity comparable to that of a laptop. It does not require cables to connect to the PC or other devices. HoloLens is a platform on which to easily build applications using the development kit based on the libraries of the well-known game development engine Unity.
Da Samsung a Google, sono arrivati a valanga una serie di visori che permettono di sperimentare un arricchimento della percezione sensoriale. La Microsoft che detiene il merito di aver coniato il termine di mixed reality ha portato sul mercato il più innovativo: si chiama HoloLens e consente di interagire, nel tempo libero e sul lavoro, con gli ologrammi. Possiamo dire che gli HoloLens, in linea con la definizione di mixed reality sono un via di mezzo fra la realtà virtuale alla Oculus e la realtà aumentata dei Google Glass. HoloLens è un wearable computer basato su piattaforma Windows 10. Ha una capacità di calcolo paragonabile a quella di portatile. Non richiede cavi per connettersi al Pc o ad altri dispositivi. HoloLens è una piattaforma su cui costruire facilmente delle applicazioni per mezzo del kit di sviluppo basato sulle librerie del noto motore di sviluppo di videogame Unity.

The idea is fascinating and it is reasonable to think that such a system would be enormously successful, even if at present the technology is still immature for the consumer market: not everything works perfectly, sometimes the virtual object flickers and it fails. to position it correctly in the real scene. The detail is also not comparable to what you get with virtual reality tools like Htc Vive. However, the virtual reality helmets on the market are not experiencing the hoped-for success while an encouraging future is emerging for this hybrid technology, especially for less scenographic but certainly more useful applications such as teaching, training and maintenance.
L’idea è affascinante ed è ragionevole pensare che un sistema del genere riscuoterebbe un enorme successo, anche se allo stato attuale la tecnologia risulta ancora acerba per il mercato consumer: non tutto funziona perfettamente, a volte l'oggetto virtuale sfarfalla e non si riesce a posizionarlo correttamente nella scena reale. Anche il dettaglio non è paragonabile a quello che si ottiene con strumenti di realtà virtuale come Htc Vive. Tuttavia i caschetti di virtual reality in commercio non stanno conoscendo il successo sperato mentre per questa tecnologia ibrida si va delineando un futuro incoraggiante, soprattutto per applicazioni meni scenografiche ma sicuramente più utili come per esempio la didattica, il training e la manutenzione.


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§5. References to useful sources for further information.
Riferimenti a fonti utili per approfondimenti.

Listed below are some references to sources (websites, videos and book) that I have consulted during the writing of this article, and that you could also use to learn more about the topics covered in this article. 
Di seguito sono elencati alcuni riferimenti a fonti (siti web, video e libri) che ho consultato durante la stesura di questo articolo e che potresti utilizzare anche tu per approfondire gli argomenti trattati in questo articolo.
  • ( 1 ) Realtà virtuale, aumentata o mista?, focus.it 
  • ( 2 ) Realtà virtuale, aumentata o mista? Facciamo chiarezza sulle differenze e le prospettive future, MeteoWeb 
  • ( 3 ) la realtà non è mai mista, Luca Tremolada, Il sole 24 ore


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§6. More generally about Extended Realities (XR).
Più in generale sulle Realtà Estese.

In this article we have analyzed the phenomenon of Mixed Reality. But if you want to examine from a more general point of view all those technologies that allow you to extend "real" reality, such as mixed reality itself, augmented reality, and virtual reality, then I invite you to continue consulting the section Learning by Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) by reading the following article which, introduces the emerging technology of Augmented Reality, describes the fundamental characteristics of Virtual Reality which, although conceptually different, has contributed to the development of devices and software libraries for also the development of AR applications. The following article is also the main article of the "Extended Realities" thematic area.
In questo articolo abbiamo analizzato il fenomeno della Realtà Mista. Ma se vuoi esaminare da un punto di vista più generale tutte quelle tecnologie che permettono di estendere la realtà "reale", come per esempio la stessa realtà mista, la realtà aumentata, e la realtà virtuale, allora ti invito a proseguire la consultazione della sezione Learning di Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) con la lettura dell'articolo seguente che, introduce la tecnologia emergente della Realtà Aumentata, descrive le caratteristiche fondamentali della Realtà Virtuale che, sebbene concettualmente differente, ha contribuito allo sviluppo dei dispositivi e delle librerie software per lo sviluppo anche di applicazioni AR. L'articolo seguente costituisce anche l’articolo principale dell'area tematica "Extended Realities".

Virtual, Augmented and Mixed Reality.
Realtà Virtuale, Aumentata e Mista.
>>> XR <<<


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§7. Stay up to date.
Rimani aggiornato.

If you are interested in the topics covered in the current article and want to be informed about my most recent updates dealing with them, then I invite you to register on the following Facebook page and Pinterest dashboard which I dedicated specifically for sharing the most recent changes made to the corresponding thematic area of TILLL~Learning (>).
Se sei interessato agli argomenti trattati nell'articolo corrente e vuoi essere informato sui miei aggiornamenti più recenti che trattano di essi, allora ti invito a registrarti sulla seguente pagina Facebook e bacheca Pinterest che ho dedicato appositamente per la condivisione delle modifiche più recenti apportate all'area tematica corrispondente di TILLL~Learning (>).

"Extended Realities" by TILLL (link)
"Extended Realities" by TILLL (link)

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updated July 17, 2022



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§8. Let's keep in touch.
Teniamoci in contatto.

I hope you enjoyed this article, belonging to the Learning (>) section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) project (>), and that the notes and observations I gathered within it meets your interests. If you want stay tuned with the TILLL project evolution, then I invite you to follow the next upgrades that are published on the TILLL's Blog and on the social media pages dedicated to the TILLL community.
Spero che questo articolo, appartenente alla sezione Learning (>) del progetto Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) (>), ti sia piaciuto e che le note e le osservazioni che ho raccolto al suo interno soddisfino i tuoi interessi.  Se vuoi rimanere aggiornato sull'evoluzione del progetto TILLL, allora ti invito a seguire i prossimi aggiornamenti che vengono pubblicati sul Blog di TILLL e sulle pagine social dedicate alla community TILLL.


  (>Tateo-Blogofficial blog of TILLL project

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§9. Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project.

Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog.


First of all, thank you for visiting one of the pages of my project for Interdisciplinary Continuous Learning (TILLL which stands for Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning), of which I am the founder and author.

My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat).

Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio progetto per l'Apprendimento Continuo Interdisciplinare (TILLL che sta per Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning), di cui io sono lil fondatore e l'autore.

Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat).


The Tateo~Blog (link) is an integral part of the project constitutes the means of sharing all updates. 

I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligenceVirtual RealitySimulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong LearningSocial Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.

Il blog Tateo~Blog (link) è parte integrante del progetto costituisce il mezzo di condivisione di tutti gli aggiornamenti. 

Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza ArtificialeRealtà VirtualeSimulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::).


  Contact me. Following you can find my personal references that you can use if you want to contact me directly, and the links to my social accounts that you can use to follow me or to keep in touch with me by means of social media networks.

  ContattamiPer chi scrive non c’è soddisfazione maggiore di quella che si prova sapendo di essere stato letto e di aver ispirato e fornito esperienze e pratiche utili. Per cui, chiunque contattarmi utilizzando uno dei riferimenti seguenti. Sarò felice di poterti leggere e di confrontarmi con te, di poter leggere le tue critiche, i tuoi suggerimenti, le tue riflessioni e, spreto anche i tuoi complimenti.


Giovanni Battista Tateo (aka Bat)

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Originally published February 1, 2017,

updated August 19, 2022 

into the Learning section of

TILLL

the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo

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