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(LT.5.2.10) KINDERGARTEN

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and Communities engagement about:
Artificial Intelligence, Extended / Augmented / Virtual / Mixed Reality (XR/AR/VR/MR), Automation, Electronics, Computer Science and Information and Communication Technology, Mobility, Problem Solving & Innovation, Readings, Social Media, Digital Modeling and Simulation, Computer Vision, Work & Soft Skills, Railway.
by Tateo Giovanni Battista
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LEARNING
READINGS
Novels, Poems, Thrillers, SciFi and Science.

"Come i bambini" di Mitchel Resnick

"Lifelong Kindergarten" by Mitchel Resnick


Hashtag keywords: #readings #papers #economy #culture #society #technology #problemSolving #creativity #Resnick #LEGO #MINDSTORMS #Scratch #TILLL #TateoBlog


SommarioImmagina, crea, gioca e condividi. Coltivare la creatività con il Lifelong Kindergarten del MIT.

Imagine, create, play and share. Cultivate creativity with MIT's Lifelong Kindergarten


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§. Indice del libro
Book index

Gli argomenti trattati in questo articolo seguono la stessa struttura dei capitoli e paragrafi del libro, creando un parallelismo tra gli argomenti trattati nel libro e le mie riflessioni.
The topics covered in this article follow the same structure as the chapters and paragraphs in the book, creating a parallel between the topics covered in the book and my meditations.

A. Prefazione
1. Apprendimento creativo
    1.1. Dalla A alla X
    1.2. Lifelong kindergarten, al giardino d’infanzia per tutta la vita 
    1.3. La spirale dell’apprendimento creativo 
    1.4. Diamo una possibilità alle P
    1.5. La creatività: cos’è e cosa non è 
    1.6. Tensioni e compromessi: le tecnologie 
    1.7. Dalla loro viva voce: Taryan
2. Progetti
    ...
3. Passione
    ...
4. Pari
    ...
5. Gioco
    ...
6. Società creativa
    ...
Riferimenti bibliografici 
    ...
Ringraziamenti

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§A. Prefazione
Introduction

Hashtag keywords: #problemSolving #creativity #Resnick #LEGO #MINDSTORMS #Scratch

  Idee su come dovrebbe essere l’insegnamento nel XXI secolo. L’autore Mitchel Resnick è il fondatore del gruppo di ricerca Lifelong Kindergarten del MIT di Boston, e creatore del linguaggio di programmazione Scratch, il celebre linguaggio di programmazione utilizzato dai bambini per realizzare contenuti multimediali interattivi.
  Ideas about what teaching should be like in the 21st century. The author Mitchel Resnick is the founder of the Lifelong Kindergarten research group at MIT in Boston, and creator of the programming language Scratch, the famous programming language used by children to create interactive multimedia content.

   Nella società in cui viviamo la creatività, ossia la capacità di sviluppare idee originali e di valore, è tra le abilità più richieste, ed il modo migliore per impararla e mantenerla è continuare a immaginare, creare, giocare, condividere e riflettere… proprio come fa un bambino. La creatività è un processo pratico che consiste nel mettere in pratica l’immaginazione.
   In the society in which we live, creativity, i.e. the ability to develop original and valuable ideas, is among the most requested skills, and the best way to learn and maintain it is to continue to imagine, create, play, share and reflect… just like a child. Creativity is a practical process that consists of putting the imagination into practice.

   Resnick indaga sulla relazione esistente tra la creatività e la tecnologia, ovvero sugli effetti benefici che gli strumenti messi a disposizione dalla rivoluzione digitale, se usati in modo opportuno, hanno sulla creatività. Questa visione è rivoluzionaria in quanto si è sempre pensato che la creatività fosse una esclusiva delle discipline artistiche.
   Resnick investigates the relationship between creativity and technology, or the beneficial effects that the tools made available by the digital revolution, if used appropriately, have on creativity. This vision is revolutionary as it has always been thought that creativity was exclusive to the artistic disciplines.

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Nella scuola d’infanzia di oggi i bambini passano molto più tempo con esercizi didattici e schede fonetiche che a costruire cose o dipingere con le mani: l’asilo somiglia sempre di più ai gradi scolastici successivi. Con questo libro, frutto della sua esperienza trentennale al Media Lab del MIT, Mitchel Resnick ci dice che dovrebbe essere esattamente il contrario: è il resto della scuola (e il resto della vita) che deve diventare più simile alla scuola dell’infanzia. Nella società in cui viviamo la creatività è tra le abilità più richieste e più premiate, e il modo migliore per impararla, e soprattutto mantenerla, è continuare a immaginare, creare, giocare, condividere e riflettere… proprio come fa un bambino all’asilo. Prefazione di Ken Robinson.

In today's kindergarten, children spend much more time with didactic exercises and phonetic cards than building things or painting with their hands: kindergarten increasingly resembles subsequent school grades. With this book, the result of his thirty years of experience at MIT's Media Lab, Mitchel Resnick tells us that it should be exactly the opposite: it is the rest of school (and the rest of life) that must become more like kindergarten. In the society we live in, creativity is among the most requested and most awarded skills, and the best way to learn it, and above all to maintain it, is to continue to imagine, create, play, share and reflect ... just like a child in kindergarten. Foreword by Ken Robinson.


L'autore di questo interessante saggio sulla creatività, Mitchel Resnickè tra i maggiori esperti di tecnologie educative, è docente in Learning Research al Media Lab del Massachusetts Institute of Technology (MIT) di Boston, dove dirige il gruppo di ricerca Lifelong Kindergarten ed è titolare della cattedra LEGO®. Impegnato nella creazione di strumenti e attività che promuovono l'apprendimento creativo attraverso le nuove tecnologie, ha collaborato assieme al suo team allo sviluppo del kit di robotica LEGO® MINDSTORMS® e ha ideato Scratch, il celebre linguaggio di programmazione utilizzato da bambini e bambine di tutto il mondo per realizzare contenuti multimediali interattivi.

The author of this interesting essay on creativity, Mitchel Resnick, is one of the leading experts in educational technologies, is a lecturer in Learning Research at the Media Lab of the Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston, where he directs the Lifelong Kindergarten research group and holds the LEGO® Chair. Engaged in the creation of tools and activities that promote creative learning through new technologies, he collaborated with his team on the development of the LEGO® MINDSTORMS® robotics kit and created Scratch, the famous programming language used by boys and girls of around the world to create interactive multimedia content.


Il sistema scolastico attuale non è adatto per rispondere ai bisogni di una società in evoluzione. per avere successo nella società di oggi è necessario possedere uno spirito creativo e innovativo, ossia bisogna essere disposti a correre rischi e a provare cose nuove, a definire i problemi piuttosto che limitarsi a risolvere quelli proposti. Cathy Davidson nel suo libro “Adesso vedi” stima che circa i due terzi dei bambini che oggi frequentano la scuola primaria andranno a fare lavori che ancora non sono stati inventati.

The current school system is not suited to meet the needs of a changing society. to be successful in today's society it is necessary to have a creative and innovative spirit, that is, one must be willing to take risks and try new things, to define problems rather than just solving those proposed. Cathy Davidson in her book "Now You See" estimates that about two-thirds of children attending primary school today will go to jobs that have not yet been invented.


È necessario un cambiamento, perché l’avvento dei computer, dei robot e delle nuove tecnologie dell’ automazione e dell’intelligenza artificiale ha fatto scomparire posti di lavoro e mestieri.

A change is needed, because the advent of computers, robots and new automation and artificial intelligence technologies has made jobs and trades disappear.


LEGO per cercare un nuovo approccio all’insegnamento e all’apprendimento. I bambini quando giocano a costruire con i mattoncini lego sviluppano un pensiero creativo, perché esplorano, sperimentano, sfidando continuamente i propri limiti.

LEGO to seek a new approach to teaching and learning. When children play building with lego bricks they develop creative thinking, because they explore, experiment, continually challenging their limits.



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§1. Apprendimento creativo
Creative learning

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§1.1. Dalla A alla X
From A to X

IL PENSIERO CREATIVO PER SOPRAVVIVERE AI TEMPI MODERNI
THE CREATIVE THINKING TO SURVIVE MODERN TIMES


#creativity #innovation #learning #LEGO #LegoBricks #teaching #creativeThinking #work #problemSolving #newTechnologies #Resnick #MINDSTORMS #Scratch  #TILLL #TateoBlog

È possibile un nuovo approccio all’insegnamento e all’apprendimento con l’ausilio dei mattoncini Lego, che riesca a preparare i giovani di oggi ad un mondo che è in continua evoluzione? Ci si è resi conto che il buon rendimento scolastico non sempre garantisce il necessario spirito creativo ed innovativo necessario per avere successo nella società di oggi. Correre rischi e provare cose nuove sono le competenze richieste oggi per avere successo.
Is a new approach to teaching and learning with the help of Lego bricks possible that can prepare today's young people for a world that is constantly changing? It has been realized that good academic performance does not always guarantee the necessary creative and innovative spirit necessary to be successful in today's society. Taking risks and trying new things are the skills required today to be successful.

Perché la LEGO? Perché quando i bambini giocano con i mattoncini LEGO esplorano, sperimentano e sondano continuamente i limiti, sviluppando il pensiero creativo.
Why LEGO? Because when children play with LEGO bricks, they are continually exploring, experimenting and probing the limits, developing creative thinking.

Oggi il cambiamento e lo sviluppo del pensiero creativo è necessario più che mai perché il mondo del lavoro, ma anche la vita privata, è in continua e rapida evoluzione.
Today, the change and development of creative thinking is needed more than ever because the world of work, but also private life, is constantly and rapidly evolving.

Un aspetto innovativo nella vita dei giovani di oggi è la tecnologia. Le nuove tecnologie certamente costituiscono un’opportunità, però nella maggior parte dei casi non sono utilizzate per favorire il pensiero creativo. Anche l’uso efficace di questa leva è importante per rincorrere in modo costruttivo la creatività e l’innovazione.
An innovative aspect in the life of today's young people is technology. New technologies certainly constitute an opportunity, but in most cases they are not used to encourage creative thinking. The effective use of this leverage is also important for pursuing creativity and innovation in a constructive way.

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§1.2. Lifelong kindergarten, al giardino d’infanzia per tutta la vita 
Lifelong kindergarten, To the kindergarten for the lifetime

APPRENDERE IN MODO CREATIVO COME ALLA SCUOLE DELL’INFANZIA.
LEARNING IN CREATIVE WAY, LIKE IN KINDERGARTEN


#Fröbel #Kindergarten #pedagogy #play #art #exploration #Resnick #MIT #creativity #innovation #technology #building #assembling #learning #FroebelGifts #Montessori #experience #LEGO #makers

L’approccio di Fröbel all'istruzione dei bambini, attraverso il Kindergarten, è stato innovativo per il suo tempo e ha influenzato la pedagogia dell'infanzia in tutto il mondo. Fröbel vedeva l'infanzia come un'età critica per lo sviluppo dell'individuo e credeva che i bambini dovessero essere attivamente coinvolti nel loro apprendimento attraverso il gioco, l'arte e l'esplorazione della natura.
Fröbel's approach to children's education, through Kindergarten, was innovative for its time and influenced childhood pedagogy worldwide. Fröbel saw childhood as a critical age for the development of the individual and believed that children should be actively involved in their learning through playart and the exploration of nature.

L'idea di un approccio Kindergarten che si adatta anche ai bisogni del XXI secolo, come menzionato da Mitchel Resnick del MIT, si basa sull'idea che le capacità creative e l'apprendimento ludico sono importanti per lo sviluppo dell'individuo a tutte le età. Il Lifelong Kindergarten team di ricerca del MIT si concentra sull'utilizzo della tecnologia per promuovere l'apprendimento ludico e la creatività in persone di tutte le età, non solo nei bambini.
The idea of a Kindergarten approach that also adapts to the needs of the 21st century, as mentioned by Mitchel Resnick of MIT, is based on the idea that creative skills and playful learning are important for the development of the individual at all age. MIT's Lifelong Kindergarten research team focuses on using technology to promote playful learning and creativity in people of all ages, not just children.

Prima dell'innovativo approccio di Fröbel all'istruzione, l'insegnamento era principalmente di tipo trasmissivo, in cui l'insegnante deteneva il controllo del processo di apprendimento e il ruolo degli studenti era passivo. In questo tipo di insegnamento, gli studenti sedevano ai loro posti e ascoltavano l'insegnante, senza interazioni o discussioni significative.
Prior to Fröbel's innovative approach to education, teaching was primarily transmissive, in which the teacher was in control of the learning process and the role of the students was passive. In this type of teaching, students sat in their seats and listened to the teacher, without meaningful interaction or discussion.

Friedrich Fröbel prese le distanze dal tradizionale metodo di insegnamento trasmissivo e dimostrò che i bambini imparano meglio interagendo con il mondo che li circonda, creando, costruendo e assemblando.
Friedrich Fröbel distanced himself from the traditional transmissive teaching method and demonstrated that children learn best by interacting with the world around them, by creating, building and assembling.

Fröbel credeva che l'apprendimento fosse più efficace quando i bambini erano attivamente coinvolti e potevano esplorare e sperimentare il loro ambiente. Per questo motivo, ha sviluppato una serie di attività e materiali didattici che incoraggiavano l'apprendimento attraverso il gioco e l'esplorazione. Ad esempio, Fröbel ha creato il famoso gioco dei blocchi (chiamato "Froebel Gifts"), che consisteva in una serie di blocchi in legno di diverse forme e dimensioni che i bambini potevano usare per costruire e creare. 
Fröbel believed that learning was most effective when children were actively involved and could explore and experience their environment. For this reason, he developed a series of learning materials and activities that encouraged learning through play and exploration. For example, Fröbel created the popular block game (called "Froebel Gifts"), which consisted of a series of wooden blocks of different shapes and sizes that children could use to build and create.

Le idee di Friedrich Fröbel hanno avuto un impatto significativo sulla pedagogia dell'infanzia e hanno influenzato molti teorici dell'educazione in tutto il mondo, inclusa Maria Montessori in Italia.
Montessori era un'educatrice italiana che ha sviluppato il suo metodo pedagogico basato sull'osservazione dei bambini e sul loro sviluppo naturale. Come Fröbel, Montessori credeva nell'importanza dell'apprendimento attraverso l'esperienza pratica e dell'indipendenza dei bambini nell'apprendimento. 
Friedrich Fröbel's ideas have had a significant impact on childhood pedagogy and have influenced many educational theorists around the world, including Maria Montessori in Italy.
Montessori was an Italian educator who developed her own pedagogical method based on the observation of children and their natural development. Like Fröbel, Montessori believed in the importance of learning through hands-on experience and children's independence in learning.

Molti giocattoli e materiali educativi sono stati ispirati dalle idee di Friedrich Fröbel. Un esempio di giocattolo ispirato alle idee di Fröbel, il più famoso è rappresentato dai mattoncini LEGO, creati dall'azienda danese LEGO. Il fondatore di LEGO, Ole Kirk Christiansen, era un falegname e, come Fröbel, credeva nell'importanza dell'apprendimento attraverso il gioco e la creatività. Ha creato i mattoncini LEGO per offrire ai bambini un modo divertente per esplorare e creare il loro mondo, ispirandosi anche ai blocchi di Fröbel.
Many toys and educational materials have been inspired by the ideas of Friedrich Fröbel. An example of a toy inspired by Fröbel's ideas, the most famous is represented by LEGO bricks, created by the Danish company LEGO. LEGO founder Ole Kirk Christiansen was a carpenter and, like Fröbel, believed in the importance of learning through play and creativity. He created LEGO bricks to give children a fun way to explore and create their own world, while also drawing inspiration from Fröbel's blocks.

Oggi c’è una seria preoccupazione riguardo alla scuola dell'infanzia che si sta uniformando allo stile di istruzione dei gradi superiori, privando i bambini dell'esplorazione giocosa. Tuttavia, come sostiene Mitchel Resnick, c'è un crescente consenso tra gli educatori e i ricercatori che l'apprendimento attraverso l'esplorazione creativa e il gioco svolga un ruolo importante nello sviluppo cognitivo, sociale ed emotivo dei bambini.
There is serious concern today that kindergarten are conforming to the style of education in high grades, depriving children of playful exploration. However, as Mitchel Resnick argues, there is a growing consensus among educators and researchers that learning through creative exploration and play plays an important role in children's cognitive, social, and emotional development.

Resnick sostiene inoltre che questa forma di apprendimento creativo non dovrebbe limitarsi alla scuola dell'infanzia, ma dovrebbe continuare ad essere incoraggiata e supportata durante tutta la vita. In effetti, la cosiddetta "cultura maker" o "cultura dei makers" è diventata sempre più popolare negli ultimi anni, sia nelle scuole che nella società in generale. Questa cultura promuove l'idea che tutti possiamo essere creatori e innovatori, e che l'apprendimento dovrebbe essere basato sull'esplorazione creativa e sull'esperienza pratica, proprio come sosteneva Fröbel oltre 150 anni fa.
Resnick also argues that this form of creative learning should not be limited to kindergarten but should continue to be encouraged and supported throughout life. Indeed, the so-called "maker culture" or "culture of makers" has become increasingly popular in recent years, both in schools and in society at large. This culture promotes the idea that we can all be creators and innovators, and that learning should be based on creative exploration and hands-on experience, just as Fröbel argued over 150 years ago.

Published at May 14, 2022
Last Update: March 17, 2024

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§ 1.3. La spirale dell’apprendimento creativo 
The spiral of creative learning

Hashtag keywords: #PlayfulLearning #CreativeDevelopment #EarlyChildhoodEducation #CreativeProcess #InnovativeThinking #IterativeCreativity #InnovativeLearning #EducationRevolution #CreativeEducation #MITMediaLab #CreativeLearning #InnovationEducation #GlobalInnovation

Sai perché giocare è così importante? 
Nel contesto della scuola dell'infanzia, i bambini acquisiscono una vasta gamma di competenze attraverso attività ludiche. Ad esempio, durante la costruzione di torri con blocchi di legno, sviluppano una comprensione graduale delle nozioni di struttura e stabilità. Allo stesso modo, impegnandosi nella creazione di storie, apprendono a navigare tra trame e personaggi. Queste esperienze ludiche non solo favoriscono lo sviluppo cognitivo, ma anche il processo creativo, fondamentale nel pensiero innovativo e nella risoluzione dei problemi.
I bambini giocando diventano veri maestri del pensiero creativo!
Do you know why playing is so important? 
In the preschool context, children acquire a wide range of skills through play activities. For example, while building towers with wooden blocks, they develop a gradual understanding of notions of structure and stability. Similarly, by engaging in story creation, they learn to navigate plots and characters. These playful experiences not only foster cognitive development, but also the creative process that is fundamental in innovative thinking and problem solving.
By playing, children become true masters of creative thinking!

 Il processo creativo può essere concepito come un ciclo iterativo di azioni fondamentali, che, attraverso la loro ripetizione sequenziale, permette di acquisire e progredire nel pensiero innovativo. Queste azioni fondamentali, all'interno della spirale dell'apprendimento creativo, includono l'immaginazione di nuove idee, soluzioni e scenari, sfruttando la propria fantasia ed esperienza; la concretizzazione di tali idee tramite la creazione di azioni tangibili; l'esplorazione di nuove prospettive attraverso il gioco e l'esperimento di soluzioni alternative; la condivisione delle proprie idee con altri individui per collaborare a progetti condivisi, accogliendo e valutando le idee altrui; infine, la riflessione critica e il ragionamento sulle cause e gli effetti delle azioni intraprese. Questo ciclo costituisce un modello dinamico che sostiene lo sviluppo e l'arricchimento del pensiero creativo.
 The creative process can be conceptualized as an iterative cycle of fundamental actions, which, through their sequential repetition, allows one to acquire and progress in innovative thinking. These fundamental actions, within the spiral of creative learning, include imagining new ideas, solutions, and scenarios, harnessing one's imagination and experience; concretizing these ideas through the creation of tangible actions; exploring new perspectives through play and experimenting with alternative solutions; sharing one's ideas with other individuals to collaborate on shared projects, welcoming and evaluating the ideas of others; and finally, critically reflecting on and reasoning about the causes and effects of the actions taken. This cycle constitutes a dynamic model that supports the development and enrichment of creative thinking.

Attraverso il ciclo iterativo del processo creativo, le capacità di pensiero innovativo vengono sviluppate e raffinate nel corso del tempo. Tuttavia, è deplorevole notare che, nella fase successiva alla scuola dell'infanzia, questo processo spesso viene trascurato, privilegiando un approccio nozionistico all'apprendimento.
Through the iterative cycle of the creative process, innovative thinking skills are developed and refined over time. However, it is unfortunate to note that in the post-preschool phase, this process is often neglected, favoring a notionistic approach to learning.

Il processo creativo, caratteristico dell'istruzione primaria, è considerato così efficace che è stato replicato presso il Media Lab del MIT all'interno di un programma di dottorato, volto a sfruttare le nuove tecnologie in modo creativo ed innovativo. I partecipanti a questo programma sono coinvolti in una varietà di progetti eterogenei, trascorrendo poco tempo in aula. Piuttosto, collaborano alla realizzazione di prototipi che subiscono un'evoluzione graduale nel corso dello sviluppo del progetto.
The creative process, characteristic of primary education, is considered so effective that it has been replicated at MIT's Media Lab within a doctoral program aimed at harnessing new technologies in creative and innovative ways. Participants in this program are involved in a variety of disparate projects, spending little time in the classroom. Rather, they collaborate on prototypes that undergo gradual evolution as the project develops.

La validità della spirale dell'apprendimento creativo è stata ampiamente confermata dall'eccezionale riconoscimento globale del MIT Media Lab per la sua straordinaria creatività e capacità innovativa. Questo laboratorio è diventato un faro nel mondo dell'innovazione, producendo idee rivoluzionarie e soluzioni ingegnose in una vasta gamma di settori. Pertanto, è imperativo promuovere e diffondere l'adozione diffusa di questo approccio educativo, in modo che la creatività diventi una componente essenziale dell'istruzione in ogni contesto. Investire nell'integrazione della spirale dell'apprendimento creativo nelle pratiche educative di tutto il mondo può contribuire in modo significativo a coltivare il pensiero critico e innovativo necessario per affrontare le sfide future con successo.
The validity of the creative learning spiral has been amply confirmed by the outstanding global recognition of the MIT Media Lab for its extraordinary creativity and innovativeness. This lab has become a beacon in the world of innovation, producing revolutionary ideas and ingenious solutions in a wide range of fields. Therefore, it is imperative to promote and spread the widespread adoption of this educational approach so that creativity becomes an essential component of education in every context. Investing in the integration of the creative learning spiral into educational practices around the world can contribute significantly to cultivating the critical and innovative thinking necessary to successfully meet future challenges.

17 Marzo 2024
March 17, 2024


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§ More generally about my Readings
Più in generale a proposito delle mie Letture

In questo articolo ho raccolto le mie riflessioni seguite dalla lettura del libro "Come i bambini" di Mitchel Resnick, che fa parte della sezione "Science" della mia libreria. Se vuoi sapere quali altre letture sono contenute nella sezione "Science" della mia libreria, e che vertono su argomenti vari, come per esempio economia, società, cultura e tecnologia, ti invito a leggere il seguente articolo, semplicemente seguendo il link ipertestuale.
In this article I have collected my thinking followed by reading the book "Like Children" by Mitchel Resnick, which is part of the "Science" section of my library. If you would like to know what other readings are contained in the "Science" section of my library, and which deal with various topics, such as economics, society, culture and technology, I invite you to read the following article, simply by following the hyperlink.


SCIENCE
Le mie letture su economia, società, cultura e tecnologia
My readings about economy, society, culture and technology
>>> LT.5 <<<


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Rimani aggiornato.

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updated August 6, 2022



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I hope you enjoyed this article, belonging to the Learning (>) section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) project (>), and that the notes and observations I gathered within it meets your interests. If you want stay tuned with the TILLL project evolution, then I invite you to follow the next upgrades that are published on the TILLL's Blog and on the social media pages dedicated to the TILLL community.
Spero che questo articolo, appartenente alla sezione Learning (>) del progetto Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) (>), ti sia piaciuto e che le note e le osservazioni che ho raccolto al suo interno soddisfino i tuoi interessi.  Se vuoi rimanere aggiornato sull'evoluzione del progetto TILLL, allora ti invito a seguire i prossimi aggiornamenti che vengono pubblicati sul Blog di TILLL e sulle pagine social dedicate alla community TILLL.


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§ Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project.

Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog.


First of all, thank you for visiting one of the pages of my project for Interdisciplinary Continuous Learning (TILLL which stands for Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning), of which I am the founder and author.

My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat).

Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio progetto per l'Apprendimento Continuo Interdisciplinare (TILLL che sta per Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning), di cui io sono lil fondatore e l'autore.

Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat).


The Tateo~Blog (link) is an integral part of the project constitutes the means of sharing all updates. 

I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligenceVirtual RealitySimulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong LearningSocial Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.

Il blog Tateo~Blog (link) è parte integrante del progetto costituisce il mezzo di condivisione di tutti gli aggiornamenti. 

Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza ArtificialeRealtà VirtualeSimulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::).


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  ContattamiPer chi scrive non c’è soddisfazione maggiore di quella che si prova sapendo di essere stato letto e di aver ispirato e fornito esperienze e pratiche utili. Per cui, chiunque contattarmi utilizzando uno dei riferimenti seguenti. Sarò felice di poterti leggere e di confrontarmi con te, di poter leggere le tue critiche, i tuoi suggerimenti, le tue riflessioni e, spreto anche i tuoi complimenti.


Giovanni Battista Tateo (aka Bat)

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Originally published March 17, 2024.

Updated March 17, 2024.

into the Learning section of

TILLL

the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo

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