"Come i bambini" di Mitchel Resnick
"Lifelong Kindergarten" by Mitchel Resnick
Hashtag keywords: #readings #papers #economy #culture #society #technology #problemSolving #creativity #Resnick #LEGO #MINDSTORMS #Scratch #TILLL #TateoBlog
Sommario. Immagina, crea, gioca e condividi. Coltivare la creatività con il Lifelong Kindergarten del MIT.
Imagine, create, play and share. Cultivate creativity with MIT's Lifelong Kindergarten
§. Indice del libroBook index
Gli argomenti trattati in questo articolo seguono la stessa struttura dei capitoli e paragrafi del libro, creando un parallelismo tra gli argomenti trattati nel libro e le mie riflessioni.The topics covered in this article follow the same structure as the chapters and paragraphs in the book, creating a parallel between the topics covered in the book and my meditations.
A. Prefazione1. Apprendimento creativo 1.1. Dalla A alla X 1.2. Lifelong kindergarten, al giardino d’infanzia per tutta la vita 1.3. La spirale dell’apprendimento creativo 1.4. Diamo una possibilità alle P 1.5. La creatività: cos’è e cosa non è 1.6. Tensioni e compromessi: le tecnologie 1.7. Dalla loro viva voce: Taryan2. Progetti ...3. Passione ...4. Pari ...5. Gioco ...6. Società creativa ...Riferimenti bibliografici ...Ringraziamenti
A. Prefazione
~ o ~
§A. Prefazione
Introduction
~ o ~
In today's kindergarten, children spend much more time with didactic exercises and phonetic cards than building things or painting with their hands: kindergarten increasingly resembles subsequent school grades. With this book, the result of his thirty years of experience at MIT's Media Lab, Mitchel Resnick tells us that it should be exactly the opposite: it is the rest of school (and the rest of life) that must become more like kindergarten. In the society we live in, creativity is among the most requested and most awarded skills, and the best way to learn it, and above all to maintain it, is to continue to imagine, create, play, share and reflect ... just like a child in kindergarten. Foreword by Ken Robinson.
L'autore di questo interessante saggio sulla creatività, Mitchel Resnick, è tra i maggiori esperti di tecnologie educative, è docente in Learning Research al Media Lab del Massachusetts Institute of Technology (MIT) di Boston, dove dirige il gruppo di ricerca Lifelong Kindergarten ed è titolare della cattedra LEGO®. Impegnato nella creazione di strumenti e attività che promuovono l'apprendimento creativo attraverso le nuove tecnologie, ha collaborato assieme al suo team allo sviluppo del kit di robotica LEGO® MINDSTORMS® e ha ideato Scratch, il celebre linguaggio di programmazione utilizzato da bambini e bambine di tutto il mondo per realizzare contenuti multimediali interattivi.
The author of this interesting essay on creativity, Mitchel Resnick, is one of the leading experts in educational technologies, is a lecturer in Learning Research at the Media Lab of the Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston, where he directs the Lifelong Kindergarten research group and holds the LEGO® Chair. Engaged in the creation of tools and activities that promote creative learning through new technologies, he collaborated with his team on the development of the LEGO® MINDSTORMS® robotics kit and created Scratch, the famous programming language used by boys and girls of around the world to create interactive multimedia content.
Il sistema scolastico attuale non è adatto per rispondere ai bisogni di una società in evoluzione. per avere successo nella società di oggi è necessario possedere uno spirito creativo e innovativo, ossia bisogna essere disposti a correre rischi e a provare cose nuove, a definire i problemi piuttosto che limitarsi a risolvere quelli proposti. Cathy Davidson nel suo libro “Adesso vedi” stima che circa i due terzi dei bambini che oggi frequentano la scuola primaria andranno a fare lavori che ancora non sono stati inventati.
The current school system is not suited to meet the needs of a changing society. to be successful in today's society it is necessary to have a creative and innovative spirit, that is, one must be willing to take risks and try new things, to define problems rather than just solving those proposed. Cathy Davidson in her book "Now You See" estimates that about two-thirds of children attending primary school today will go to jobs that have not yet been invented.
È necessario un cambiamento, perché l’avvento dei computer, dei robot e delle nuove tecnologie dell’ automazione e dell’intelligenza artificiale ha fatto scomparire posti di lavoro e mestieri.
A change is needed, because the advent of computers, robots and new automation and artificial intelligence technologies has made jobs and trades disappear.
LEGO per cercare un nuovo approccio all’insegnamento e all’apprendimento. I bambini quando giocano a costruire con i mattoncini lego sviluppano un pensiero creativo, perché esplorano, sperimentano, sfidando continuamente i propri limiti.
LEGO to seek a new approach to teaching and learning. When children play building with lego bricks they develop creative thinking, because they explore, experiment, continually challenging their limits.
§1. Apprendimento creativoCreative learning
~ o ~
§1.1. Dalla A alla XFrom A to X
~ o ~
§1.2. Lifelong kindergarten, al giardino d’infanzia per tutta la vita Lifelong kindergarten, To the kindergarten for the lifetime
APPRENDERE IN MODO CREATIVO COME ALLA SCUOLE DELL’INFANZIA.LEARNING IN CREATIVE WAY, LIKE IN KINDERGARTEN
~ o ~
§ 1.3. La spirale dell’apprendimento creativo The spiral of creative learning
Hashtag keywords: #PlayfulLearning #CreativeDevelopment #EarlyChildhoodEducation #CreativeProcess #InnovativeThinking #IterativeCreativity #InnovativeLearning #EducationRevolution #CreativeEducation #MITMediaLab #CreativeLearning #InnovationEducation #GlobalInnovation
Sai perché giocare è così importante? Nel contesto della scuola dell'infanzia, i bambini acquisiscono una vasta gamma di competenze attraverso attività ludiche. Ad esempio, durante la costruzione di torri con blocchi di legno, sviluppano una comprensione graduale delle nozioni di struttura e stabilità. Allo stesso modo, impegnandosi nella creazione di storie, apprendono a navigare tra trame e personaggi. Queste esperienze ludiche non solo favoriscono lo sviluppo cognitivo, ma anche il processo creativo, fondamentale nel pensiero innovativo e nella risoluzione dei problemi.I bambini giocando diventano veri maestri del pensiero creativo!Do you know why playing is so important? In the preschool context, children acquire a wide range of skills through play activities. For example, while building towers with wooden blocks, they develop a gradual understanding of notions of structure and stability. Similarly, by engaging in story creation, they learn to navigate plots and characters. These playful experiences not only foster cognitive development, but also the creative process that is fundamental in innovative thinking and problem solving.By playing, children become true masters of creative thinking!
Il processo creativo può essere concepito come un ciclo iterativo di azioni fondamentali, che, attraverso la loro ripetizione sequenziale, permette di acquisire e progredire nel pensiero innovativo. Queste azioni fondamentali, all'interno della spirale dell'apprendimento creativo, includono l'immaginazione di nuove idee, soluzioni e scenari, sfruttando la propria fantasia ed esperienza; la concretizzazione di tali idee tramite la creazione di azioni tangibili; l'esplorazione di nuove prospettive attraverso il gioco e l'esperimento di soluzioni alternative; la condivisione delle proprie idee con altri individui per collaborare a progetti condivisi, accogliendo e valutando le idee altrui; infine, la riflessione critica e il ragionamento sulle cause e gli effetti delle azioni intraprese. Questo ciclo costituisce un modello dinamico che sostiene lo sviluppo e l'arricchimento del pensiero creativo. The creative process can be conceptualized as an iterative cycle of fundamental actions, which, through their sequential repetition, allows one to acquire and progress in innovative thinking. These fundamental actions, within the spiral of creative learning, include imagining new ideas, solutions, and scenarios, harnessing one's imagination and experience; concretizing these ideas through the creation of tangible actions; exploring new perspectives through play and experimenting with alternative solutions; sharing one's ideas with other individuals to collaborate on shared projects, welcoming and evaluating the ideas of others; and finally, critically reflecting on and reasoning about the causes and effects of the actions taken. This cycle constitutes a dynamic model that supports the development and enrichment of creative thinking.
Attraverso il ciclo iterativo del processo creativo, le capacità di pensiero innovativo vengono sviluppate e raffinate nel corso del tempo. Tuttavia, è deplorevole notare che, nella fase successiva alla scuola dell'infanzia, questo processo spesso viene trascurato, privilegiando un approccio nozionistico all'apprendimento.Through the iterative cycle of the creative process, innovative thinking skills are developed and refined over time. However, it is unfortunate to note that in the post-preschool phase, this process is often neglected, favoring a notionistic approach to learning.
Il processo creativo, caratteristico dell'istruzione primaria, è considerato così efficace che è stato replicato presso il Media Lab del MIT all'interno di un programma di dottorato, volto a sfruttare le nuove tecnologie in modo creativo ed innovativo. I partecipanti a questo programma sono coinvolti in una varietà di progetti eterogenei, trascorrendo poco tempo in aula. Piuttosto, collaborano alla realizzazione di prototipi che subiscono un'evoluzione graduale nel corso dello sviluppo del progetto.The creative process, characteristic of primary education, is considered so effective that it has been replicated at MIT's Media Lab within a doctoral program aimed at harnessing new technologies in creative and innovative ways. Participants in this program are involved in a variety of disparate projects, spending little time in the classroom. Rather, they collaborate on prototypes that undergo gradual evolution as the project develops.
La validità della spirale dell'apprendimento creativo è stata ampiamente confermata dall'eccezionale riconoscimento globale del MIT Media Lab per la sua straordinaria creatività e capacità innovativa. Questo laboratorio è diventato un faro nel mondo dell'innovazione, producendo idee rivoluzionarie e soluzioni ingegnose in una vasta gamma di settori. Pertanto, è imperativo promuovere e diffondere l'adozione diffusa di questo approccio educativo, in modo che la creatività diventi una componente essenziale dell'istruzione in ogni contesto. Investire nell'integrazione della spirale dell'apprendimento creativo nelle pratiche educative di tutto il mondo può contribuire in modo significativo a coltivare il pensiero critico e innovativo necessario per affrontare le sfide future con successo.The validity of the creative learning spiral has been amply confirmed by the outstanding global recognition of the MIT Media Lab for its extraordinary creativity and innovativeness. This lab has become a beacon in the world of innovation, producing revolutionary ideas and ingenious solutions in a wide range of fields. Therefore, it is imperative to promote and spread the widespread adoption of this educational approach so that creativity becomes an essential component of education in every context. Investing in the integration of the creative learning spiral into educational practices around the world can contribute significantly to cultivating the critical and innovative thinking necessary to successfully meet future challenges.
17 Marzo 2024March 17, 2024
~ o ~
~ o ~
§ Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project.
Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog.
First of all, thank you for visiting one of the pages of my project for Interdisciplinary Continuous Learning (TILLL which stands for Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning), of which I am the founder and author.
My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat).
Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio progetto per l'Apprendimento Continuo Interdisciplinare (TILLL che sta per Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning), di cui io sono lil fondatore e l'autore.
Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat).
The Tateo~Blog (link) is an integral part of the project constitutes the means of sharing all updates.
I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligence, Virtual Reality, Simulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong Learning, Social Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.
Il blog Tateo~Blog (link) è parte integrante del progetto costituisce il mezzo di condivisione di tutti gli aggiornamenti.
Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza Artificiale, Realtà Virtuale, Simulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::).
Contact me. Following you can find my personal references that you can use if you want to contact me directly, and the links to my social accounts that you can use to follow me or to keep in touch with me by means of social media networks.
Contattami. Per chi scrive non c’è soddisfazione maggiore di quella che si prova sapendo di essere stato letto e di aver ispirato e fornito esperienze e pratiche utili. Per cui, chiunque contattarmi utilizzando uno dei riferimenti seguenti. Sarò felice di poterti leggere e di confrontarmi con te, di poter leggere le tue critiche, i tuoi suggerimenti, le tue riflessioni e, spreto anche i tuoi complimenti.
Giovanni Battista Tateo (aka Bat)
- e-mail: tateogb@libero.it (send e-mail)
- phone / WhatsApp : (+39) 388 8419726
- LinkedIn account (link)
- Facebook account (link)
- Twitter account (link)
- Instagram account (link)
- Pinterest account (link)
- Skype (link)
Originally published March 17, 2024.
Updated March 17, 2024.
into the Learning section of
TILLL
the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo
Commenti
Posta un commento