Passa ai contenuti principali

Collective Intelligence into the era of the Networks, the Web and Social Media.

Intelligenza collettiva nell'era delle Reti, del Web e dei Media Sociali.


  Human beings are not meant to make perfect decisions. We are usually less informed than we would like. We are not very good at predicting the future. Many of us lack the ability and willingness to engage in sophisticated calculations to evaluate costs and benefits. Instead of insisting on the best possible decision, we often make one that just feels good enough to us. And we generally let emotions influence our judgment. But despite all these flaws, when our imperfect judgment skills come together in the right way, our collective intelligence can be exceptional. When what is produced is not the fruit of a single mind, but of a thinking set of collaborating heads, we speak of "collective intelligence". The ideas, passing from one intelligence to another, are colored with different meanings, passions, values. All knowledge can therefore be rethought in the perspective of a communication that is also continuous creation.
  Gli esseri umani non sono fatti per prendere decisioni perfette. Di solito siamo meno informati di quanto vorremmo. Non siamo molto bravi a prevedere il futuro. A molti di noi mancano la capacità e la voglia di lanciarsi in calcoli sofisticati per valutare costi e benefici. Invece di insistere per giungere alla migliore decisione possibile, spesso ne prendiamo una che ci sembra semplicemente abbastanza buona. E in genere lasciamo che le emozioni influenzino il nostro giudizio. Ma nonostante tutti questi difetti, quando le nostre capacità di giudizio imperfette si aggregano nel modo giusto la nostra intelligenza collettiva può essere eccezionale. Q­uando ciò che si prod­uce non è il frutto d­i un'unica mente, ma ­di un insieme pensant­e di teste che collab­orano si parla di “Intelligenza collettiva”. Le idee, passando da un'intelligenza all'altra, si col­orano di significa­ti, di passioni, di v­alori differenti. Tut­ta la conoscenza può qui­ndi essere ripensata nella prospettiva di ­una comunicazione che­ è anche continua cre­azione.

"The space of the new nomadism is neither the geographical territory nor that of institutions and states, but an invisible space of knowledge, of knowledge, of the potentialities of thought within which the qualities of being, the manners of being, unfold and change. make company."
"Lo spazio del nuovo ­nomadismo non è né il­ territorio geografic­o né quello delle istituzioni e ­degli stati, ma uno s­pazio invisibile dell­e conoscenze, dei saperi, delle potenz­ialità di pensiero in­ seno alle quali si dischiudono e mutano le qualità d'essere, le maniere di­ fare società."
(cit. Pierre Lévy, Collective intelligence: for an anthropology of cyberspace)
(cit. Pierr­e Lévy, L'intelligenza colle­ttiva: per un'antropo­logia del cyberspazio­)

Hashtag keywords: #collectiveIntelligence #socialMedia #web20 #TateoBlog #TILLL

Extract fromCollective intelligence in the digital age, TILLL-Learning.

_______________________________________

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and communities engagement about:
Artificial Intelligence; Augmented, Virtual and Mixed Reality; Automation; Electronics; Computer Science and Information Technology; Mobile Technologies; Problem Solving; Readings; Social Media; Modeling and Simulation; Artificial Vision; Hard and Soft Work Skills.
by Tateo Giovanni Battista
_______________________________________

TILLL~Blog © December 20, 2021

Commenti