Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
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Learning, knowledge sharing and Communities engagement about:
Artificial Intelligence, Augmented / Virtual / Mixed Reality, Automation, Electronics, Computer Science and Information Technology, Mobile Technologies, Problem Solving, Readings, Social Media, Simulation, Artificial Vision, Work and Soft Skills
by Tateo Giovanni Battista
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LEARNING
READINGS
Violence of the virtual and integral reality.
Violenza del virtuale e realtà Integrale.
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Summary. The social effects of virtual reality explained by the French philosopher Jean Baudrillard and collected in his work "Violence of the virtual and integral reality". The birth and diffusion of hyper-reality at the expense of true reality.
Gli effetti sociali della realtà virtuale spiegati dal filosofo francese Jean Baudrillard e raccolti nella sua opera "Violenza del virtuale e realtà integrale". La nascita e diffusione della iper-realtà a discapito della realtà vera.
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"We must not believe that the truth remains the same when the veil is removed" - therefore the truth does not have a revealed existence.
We must not believe that the real remains real when the illusion is eliminated "- therefore the real does not have an objective reality."
“Non bisogna credere che la verità resta tale quando le si strappa il velo” - quindi la verità non ha un’esistenza rivelata.
Non bisogna credere che il reale resta reale quando vi si elimina l’illusione” - quindi il reale non ha una realtà oggettiva."
(from the SciFi movie "Matrix", Andy e Larry Wachowski)
“We have eliminated the real world - which world exists, then? The world of appearances? Not at all. With the real world, we have also eliminated that of appearances "
“Abbiamo eliminato il mondo vero - quale mondo sussiste, allora? Il mondo delle apparenze? Niente affatto. Con il mondo vero, abbiamo eliminato anche quello delle apparenze”
(Nietzsche)
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§1. The book "Violence of the virtual and integral reality" by Jean Baudrillard.
Il libro "Violenza del virtuale e realtà integrale" di Jean Baudrillard.
Modern times are characterized by the spread of virtual reality that has been in all sectors before and now, from the scientific and industrial world to entertainment and the mass media. This increasingly dominant and penetrating trend is causing a gradual detachment from "real" reality which is gradually replaced with a perfect simulation of it which is so perfect and realistic as to seem even truer than the real one (hyper-reality).
I tempi moderni sono caratterizzati dalla diffusione della realtà virtuale che primae ormai tutti i settori, dal mondo scientifico e industriale all’intrattenimento, ai mass media. Questa tendenza sempre più imperante e penetrante sta provocando un graduale distacco dalla realtà “reale” che viene gradualmente sostituita con una sua perfetta simulazione che è così perfetta e realistica da sembrare addirittura più vera di quella reale (iper-realità).
Virtual reality is called "violent" by Jean Baudrillard, because virtual reality makes reality "integral", ie sterilized by any type of human transcendence, replaced by an homologated and pre-packaged interactive information. In integral reality everything is identical, there is no space or possibility to be different, to express one's individuality, as in a desert. Virtual reality is the "mirage" that can be perceived within this "desert", and the mirage is so real that it is no longer possible to understand whether the desert or the mirage is false.
La realtà virtuale è apostrofata “violenta” da Jean Baudrillard, perché la realtà virtuale rende la realtà “integrale”, ossia sterilizzata da ogni tipo di trascendenza umana, sostituita da una informazione interattiva omologata e preconfezionata. Nella realtà integrale è tutto è identico, non c’è spazio o possibilità per essere diversi, per esprimere le proprie individualità, come in un deserto. La realtà virtuale è il “miraggio” che si può percepire all’interno di questo “deserto”, ed il miraggio è talmente reale da non riuscire più a comprendere se sia falso il deserto o il miraggio.
The emergence of virtual reality has deprived the world of any transcendental aspect, annihilating its symbolic value: the interactivity that dominates human life abolishes the distance between spectator and spectator, cancels the aesthetic illusion. In the absence of critical reality, the possibility of dialectics disappears. What remains is a world that tends towards nihilism. But redemption exists, and it is all in the recovery of the literality of reality, cleansed of any attempt at mythical interpretation.
L'insorgenza della realtà virtuale ha privato il mondo di ogni aspetto trascendentale, annientandone la valenza simbolica: l'interattività che domina la vita umana abolisce la distanza tra spettacolo e spettatore, annulla l'illusione estetica. Venendo a mancare la realtà critica, la possibilità di dialettica sparisce. Ciò che resta è un mondo che tende al nichilismo. Ma la redenzione esiste, ed è tutta nel recupero della letteralità del reale, pulito da ogni tentativo di interpretazione mitica.
Quotes. Here are some quotes that particularly struck me while reading the work and that I think are worthy of note for reflecting on the topics covered.
Citazioni. Elenco qui di seguito alcune citazioni che mi hanno particolarmente colpito durante la lettura dell’opera e che ritengo ritengo degne di nota per riflettere sui temi trattati.
2.
"Once all transcendence is bypassed, things are no longer what they are and, for what they are, they are unbearable."
"Una volta che si aggira ogni trascendenza, le cose non sono più ciò che sono e, per quello che sono, sono insopportabili."
3.
“<< Does reality exist? We are in a real world >> - this is the Leitmotiv of our entire current culture. "
“<<La realtà esiste? Ci troviamo in un mondo reale>> — questo è il Leitmotiv di tutta la nostra cultura attuale."
4.
"The Virtual: this is precisely the last predator and predator of reality. (...) With the Virtual, it is no longer a question of the retro-world: the substitution of the world is total, it is the duplication of the identical, the mirage perfect"
"Il Virtuale: ecco appunto l'ultimo predatore e depredatore della realtà. (...) Con il Virtuale, non si tratta più di retro-mondo: la sostituzione del mondo è totale, si è alla duplicazione dell'identico, il miraggio perfetto"
8.
"... the real doesn't even have the time to happen anymore ... the thought itself is anticipated by the models of artificial intelligence. Time, that lived, no longer has the time to happen; it is stolen and stolen by the virtual time, which is called, ironically, "real time."
"... il reale non ha nemmeno più il tempo di accadere ... il pensiero stesso è anticipato dai modelli dell'intelligenza artificiale. Il tempo, quello vissuto, non ha più il tempo d'accadere; esso è carpito e rubato dal tempo virtuale, che viene chiamato, ironia della sorte, il "tempo reale."
§2. Controversy of the artificial world and virtual reality.
Contestazione del mondo artificiale e della realtà virtuale.
Jean Baudrillard controversy the artificial and virtual world in which technology is forcing us to live, and invites the reader to deny or destroy this world. To understand how the phenomenon is widespread, let's make some examples:
Jean Baudrillard contesta il mondo artificiale e virtuale in cui la tecnologia ci sta obbligando a vivere, e invita il lettore a negare o distruggere questo mondo. Per comprendere come il fenomeno sia diffuso facciamo qualche esempio:
§ Virtual Music: The sounds of music we hear today are technically perfect because they are lightened and cleaned up. Sounds are no longer the play of form (of musical instruments), but the implementation of a program. Virtual music without flaws and without imagination. Is it still about music? Ironically, the introduction of artificial noise is used to make virtual music more real.
§ Musica virtuale: i suoni della musica che ascoltiamo oggi sono tecnicamente perfetti perché sono schiariti e ripuliti. Le sonorità non sono più il gioco della forma (degli strumenti musicali), ma l’attuazione di un programma. Musica virtuale senza difetti e senza immaginazione. Si tratta ancora di musica? Per assurdo si ricorre alla introduzione di rumore artificiale per rendere la musica virtuale più reale.
§ Synthetic image: the images we are surrounded by today are digital and most of the time they are entirely the result of an artificial synthesis, without a real referent, unlike the analogue image of the past which was a snapshot of something real , of really existing. Synthetic images are perfect, there is no room for what is blurry or flickering. The center of the image has also disappeared. But is it always an image?
§ Immagine sintetica: le immagini da cui siamo circondati oggi sono digitali e la maggior parte delle volte sono interamente frutto i una sintesi artificiale, senza un referente reale, a differenza dell’immagine analogica di un tempo che era una istantanea di un qualcosa di reale, di realmente esistente. Le immagini sintetiche sono perfette, non vi è spazio per ciò che è sfocato o tremolante. Anche il centro dell’immagine è scomparso. Ma si tratta sempre di una immagine?
§ Genetically manipulated man: the principle of the synthetic, the virtual, the artificial also extends to man who seeks perfection also through the intimate manipulation of his genetic nature. The perfect man is the one purified from any accident, from any physiological or character pathology. Think for example of the movie Minority Report in which the people who the system predicts will commit a crime are punished before the crime is committed, and without the certainty that the crime would actually be committed. So the man of the future will be corrected, rectified, sterilized by any negative or criminal gene. But is it always about men?
§ Uomo manipolato geneticamente: il principio del sintetico, del virtuale, dell’artificiale si estende anche all’uomo che ricerca la perfezione anche attraverso la manipolazione intima della sua natura genetica. L’uomo perfetto è quello purificato da qualunque accidente, da ogni patologia fisiologica o caratteriale. Si pensi ad esempio al film Minority Report in cui le persone che il sistema prevede che commetteranno un crimine sono punite prima che il crimine venga commesso, e senza la certezza che il crimine sarebbe effettivamente commesso. Quindi l’uomo del futuro sarà corretto, rettificato, sterilizzato da qualsiasi gene negativo o criminale. Ma si tratta sempre di uomini?
§3. The movie "Matrix".
Il film "Matrix".
The work "Violence of the virtual and integral reality" by Jean Baudrillard had a fundamental influence on the brothers Andy and Larry Wachowski, who are the authors and directors of the Matrix trilogy, even if the French thinker resoundingly rejected any hypothesis of collaboration. with the production of the film, not appreciating the project at all.
L'opera "Violence of the virtual and integral reality" di Jean Baudrillard ha avuto una fondamentale influenza sui fratelli Andy e Larry Wachowski, che sono gli autori ed i registi della trilogia di Matrix, anche se il pensatore francese bocciò sonoramente ogni ipotesi di collaborazione con la produzione del film, non apprezzando per nulla il progetto.
“What do you mean real? Give me a definition of the real, ”Morpheus asks a bewildered Neo in one of the topical scenes from the film The Matrix. Neo, who has not yet become the Chosen One to lead the rebellion against the machines, is confused by the question.
“Che vuol dire reale? Dammi una definizione di reale”, chiede Morpheus a uno smarrito Neo in una delle scene topiche del film Matrix. Neo, che ancora non è diventato l’Eletto che guiderà la ribellione contro le macchine, è confuso dalla domanda.
"The blue pill: the story ends.
You wake up in your bed and believe whatever you want to believe.
The red pill: stay in Wonderland
and I'll show you how deep the white rabbit hole is."
"La pillola blu: la storia finisce.
Ti svegli nel tuo letto e credi qualunque cosa tu voglia credere.
La pillola rossa: rimani nel Paese delle Meraviglie
e ti mostro quanto è profonda la tana del bianconiglio."
(from the SciFi movie "Matrix", Andy e Larry Wachowski)
Neo, after swallowing the red pill that allows him to see beyond the digital simulation in which humanity lives unaware (while it is actually imprisoned in factory farms from which the machines draw energy), he has to deal with the new reality that is being brought to him. para in front. Indeed: with "the desert of reality", as Morpheus himself says.
Neo, dopo aver ingoiato la pillola rossa che gli permette di vedere oltre la simulazione digitale in cui l’umanità vive inconsapevole (mentre è in verità imprigionata in allevamenti intensivi da cui le macchine traggono energia), deve fare i conti con la nuova realtà che gli si para davanti. Anzi: con “il deserto della realtà”, come dice proprio Morpheus.
The same term, "desert of reality" appears in the first pages of Simulacra e impostura, another essay by the philosopher Jean Baudrillard, published for the first time in France in 1981. This book is explicitly mentioned in The Matrix: the same Neo, before meeting Morpheus uses it as a hiding place to hide illegal software he sells on the black market. If Neo, instead of using the book as a hiding place, had read it, he would certainly have caught the quote about the "desert of reality" and would have become aware of the Matrix that surrounded him a little in advance.
Lo stesso termine, "deserto della realtà" compare nelle prime pagine di Simulacri e impostura, altro saggio del filosofo Jean Baudrillard, pubblicato per la prima volta in Francia nel 1981. Questo libro è esplicitamente citato in Matrix: lo stesso Neo, prima di incontrare Morpheus, lo utilizza come nascondiglio in cui celare i software illegali che vende sul mercato nero. Se Neo, invece di utilizzare il libro come nascondiglio, lo avesse letto, avrebbe certamente colto la citazione sul “deserto della realtà” ed avrebbe preso coscienza con un po’ di anticipo della Matrice che lo circondava.
I invite you to read the following article which dedicated to Matrix that is my favorite science fiction movie. In it I collected the most famous quotes and curiosities I discovered about this "fantastic" trilogy.
Ti invito a leggere il seguente articolo che dedicato a Matrix che è mio film preferito di fantascienza. In esso ho raccolto le citazioni più famose e le curiosità che ho scoperto su questa “fantastica” trilogia.
The "Matrix" science fiction film trilogy
La trilogia di film di fantascienza "Matrix"
If you enjoyed this article then I invite you to read the following article from the "Extended Reality" section of TILLL (Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning) which I specifically dedicated to virtual reality:
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