Passa ai contenuti principali

JOURNAL JUNE 2022

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and Communities engagement about:
Artificial Intelligence, Extended / Augmented / Virtual / Mixed Reality (XR/AR/VR/MR), Automation, Electronics, Computer Science and Information Technology, Mobile Technologies, Problem Solving, Readings, Social Media, Simulation, Artificial Vision, Work and Soft Skills, Railway.
by Tateo Giovanni Battista
_____________________________

SHARING

TILLL project Journal -- June 2022.

Giornale del progetto TILLL - Giugno 2022.


Hashtag keywords: #TILLL #TateoBlog 

Summary. Summary of the learning activities executed in June 2022. The journal reports the most recent updates of my lifelong learning activity executed in June 2022. At the top of each section of the journal is reported the list of thematic areas to which it refers, so that you can immediately identify those of your interest.

Sintesi delle attività formative svolte a giugno 2022. La rivista riporta gli aggiornamenti più recenti della mia attività di lifelong learning svolta a giugno 2022. Nella parte superiore di ogni sezione della rivista è riportato l'elenco delle aree tematiche a cui si riferisce, in modo che puoi immediatamente identificare quelli di tuo interesse



~ o ~ 


[EXTENDED REALITY]

The experiential design for the maximization of new immersive and interactive technologies.
Il Design esperienziale per la massimizzazione delle nuove tecnologie immersive ed interattive.

The development of technologies enabling interaction with immersive and interactive artifact worlds is on the way to perfection, so this new approach to human perception is becoming one of the latest innovative innovations in the field of experiential design.
Lo sviluppo delle tecnologie abilitanti l’Interazione con i mondi artefatti immersivi ed interattivi è sulla via del perfezionamento, per cui questo nuovo approccio per la percezione umana sta sta diventando una delle ultime novità innovative del campo del design esperenziale.

The new Extended Reality (XR) technologies induce three-dimensional experiences on a natural scale that stimulate sensory aspects and instincts of the users, not only from a biological but also a psychological point of view. The quality and effectiveness of the user experience (UX) depends on the perceptual methods used which historically consist of the visual data and the sensations induced.
Le nuove tecnologie di Extended Reality (XR) inducono delle esperienze tridimensionali in scala naturale che sollecitano aspetti sensoriali ed istinti dei fruitori, non solo dal punto di vista biologico ma anche psicologico. La qualità e l’efficacia dell’esperienza dell’utente (UX) dipende dai metodi percettivi utilizzati che storicamente sono costituite dal dato visuale e dalle sensazioni indotte. 

These aspects were sufficient as long as the experience has a passive connotation, that is, when a story is simply offered through the artifact. Otherwise, when the experience becomes active and participatory, i.e. when the user also has the opportunity to interact with virtual artifacts, then the user enters the story, participating in its evolution, and therefore living the experience.
Questi aspetti erano sufficienti fin tanto che l’esperienza ha una connotazione passiva, ossia quando attraverso l’artefatto si offre semplicemente un racconto. Diversamente, quando l’esperienza diventa attiva e partecipativa, ossia quando l’utente ha la possibilità anche di interagire con gli artefatti virtuali, allora l’utente entra nel racconto, partecipando alla sua evoluzione, e quindi vivendo l’esperienza.

To be able to effectively persuade the minds of users, guaranteeing the best and most convincing user experience, it is no longer enough to treat only the three-dimensional graphic aspect (spatial experience), but it is necessary to develop skills concerning the physical, behavioral, emotional and cognitive aspects. of human perception (perception design).
Per riuscire a persuadere efficacemente la mente dei fruitori, garantendo la migliore e più convincente user experience, non basta più curare solo l’aspetto grafico tridimensionale (spatial experience), ma occorre bensì sviluppare competenze che riguardano gli aspetti fisici, comportamentali, emotivi e cognitivi della percezione umana (perception design).

Hashtag keywords: #XR #AR #VR #extendedReality #augmentedReality #virtualReality #userExperience #spatialExperience #perceptionDesign


Extract from: "Let's immerse ourselves in virtual reality."TILLL-Learning

-----------------------------------------
last update June 26, 2022



~ o ~ 


[LIFELONG LEARNING]

Paper-screen contamination.
Contaminazione carta-schermo.

Another level of contamination, in addition to that on knowledge and skills, is that between paper and computer screens, that is, between analog and digital.
We live in an era of transition from analog to digital, for which there is a generation accustomed to traditional pen and paper, and a generation born, however, with a smartphone in hand.
   The two technologies offer a different approach to learning, reading and writing. Both approaches offer essential advantages, so it is advisable to know how to dose them. For this reason, even if my lifelong learning project is developed on a digital and online platform, I have set myself to reserve a considerable portion of attention to the traditional reading of books and paper magazines.
Un altro livello di contaminazione, oltre a quello sui saperi e le competenze, é quello tra la carta e lo schermo dei computer, ossia tra l’analogico ed il digitale.
Viviamo in un’epoca di transizione dall’ analogico al digitale, per cui c’è una generazione abituata alla tradizionale carta e penna, ed una generazione nata, invece, con lo smartphone in mano. 
  Le due tecnologie offrono un approccio diverso all'apprendimento, alla lettura ed alla scrittura. Entrambi gli approcci offrono vantaggi imprescindibili, per cui è opportuno saperli dosare. Per questo motivo, anche se il mio progetto di lifelong learning si sviluppa su una piattaforma digitale ed online, mi sono imposto di riservare una considerevole porzione di attenzione alla lettura tradizionale di libri e riviste cartacee.

"I remain alone, and I go through the pages of the book.
This is the feeling that I love most of all."
Resto solo, e penetro fra le pagine del libro.
Questa è la sensazione che più amo in assoluto.

(quote: Haruki Murakami, Kafka sulla spiaggia)
  
The narrowness and stability, which are characteristics of the paper book and the sheet of paper, invite reflection and study. These traditional means, now unknown to the new native digital generations, induce meditated reading and writing, invite you to take time to dissect and fully understand the topics you are dealing with.
La limitatezza e la stabilità, che sono caratteristiche del libro cartaceo e del foglio di carta, invitano alla riflessione ed all’approfondimento. Questi mezzi tradizionali, ormai sconosciuti alle nuove generazioni native digitali, inducono alla lettura e scrittura meditata, invitano a prendersi del tempo per sviscerare e comprendere appieno gli argomenti di cui ci si sta occupando.
 
The digital screen, on the other hand, is unlimited, the information that can be accessed is infinite, and access is immediate: just the time of a click. On the internet we "surf" rather than "read", we "text" rather than "write". 
Lo schermo digitale, d’altro canto, é illimitato, le informazioni a cui si può accedere è infinito, e l’access è immediato: giusto il tempo di un clic. Su internet si ”naviga” piuttosto che "leggere", si “messaggia” piuttosto che "scrivere".

Regardless of which is your comfort zone, between the analogue and the digital one, it is important that you know how to dose the two methods in order to take advantage of the benefits of both. If you find that you have spent too much time on the internet frantically searching for information, turn off your devices, choose a paper book from your library and immerse yourself in reading it, stroking its pages, and writing a few pen notes in a diary. On the other hand, if you realize that you have been fossilized for too long meditating on a book and scribbling notes, then the time has come to recover some dynamism, verifying and expanding your deductions on the Internet, and why not, sharing your reflections. with anyone who has the same passions and interests as you.
Indipendentemente da quale sia, tra quella analogica e quella digitale, la vostra zona di confort, è importante che sappiate dosare le due metodologie in modo da poter usufruire dei benefici di entrambe. Se vi accorgete di aver trascorso troppo tempo su internet alla ricerca frenetica di informazioni, spegnete i vostri dispositivi, scegliete un libro cartaceo dalla vostra biblioteca e immergetevi nella sua lettura, accarezzandone la pagine, e scrivendo qualche nota a penna su un diario. Per contro se vi accorgete che vi siete fossilizzati per troppo tempo meditando su un libro e scarabocchiando appunti, allora è arrivato il momento di recuperare un po’ di dinamismo, verificando ed espandendo le vostre deduzioni su Internet, e perché no, condividendo le vostre riflessioni con chiunque abbia le vostre stesse passioni ed interessi.

This is the principle, and these are the rules that I have imposed on myself in my personal lifelong learning program.
Questo è il principio, e queste sono le regole che mi sono imposto nel mio programma personale di lifelong learning.

Hashtag keywords: #contamination #heterogeneous #interdisciplinarity #hybrid


Extract from: "Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project."TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 26, 2022



~ o ~ 


[RAILWAY]


Railway Mobile Diagnostics.

Diagnostica ferroviaria mobile.


Railway diagnostics helps railway network managers to reduce operating costs and optimize infrastructure, to seek innovative and reliable technological solutions to meet the requirements of safety, reliability and comfort.
La diagnostica ferroviaria aiuta i gestori delle reti ferroviarie a ridurre i costi operativi e ad a ottimizzare l'infrastruttura, a cercare soluzioni tecnologiche innovative e affidabili per soddisfare i requisiti di sicurezza, affidabilità e confort.

The diagnostic activity consists in systematically checking the parameters of the infrastructure from which the need and the level of urgency of the maintenance interventions are detected. The control is carried out by means of a fleet of vehicles that are practically real traveling laboratories, the so-called "diagnostic trains". These mobile diagnostic systems use the most modern technologies and are specialized to measure the parameters related to the various infrastructural subsystems, such as:
L'attività diagnostica consiste nel controllare sistematicamente i parametri dell’infrastruttura dai quali si rileva l'esigenza ed il livello di urgenza degli interventi di manutenzione. Il controllo avviene mediante una flotta di veicoli che sono in pratica dei dei veri e propri laboratori viaggianti, i cosiddetti “treni diagnostici”. Questi sistemi di diagnostica mobile impiegano le più moderne tecnologie e sono specializzati per misurare i parametri relativi ai vari sottosistemi infrastrutturali, come per esempio:

 - Equipment sector: track geometry, rail wear and integrity, equivalent conicity, driving dynamics, wave wear, wheel-rail interactions, evaluation of the internal state of the rail and video control of the constituent elements of the road.
Settore Armamento: geometria del binario, usura e integrità della rotaia, conicità equivalente, dinamica di marcia, usura ondulatoria, interazioni ruota rotaia, valutazione dello stato interno della rotaia e video controllo degli elementi costitutivi della via.

 - Telecommunications sector: coverage and quality of the GSM / GSM-R voice channel and the LTE data channel
Settore Telecomunicazioni: copertura e qualità del canale voce GSM/GSM-R e del canale dati LTE

 - Electric traction sector: geometry and wear of the contact line, pantograph - overhead contact line, overhead line voltage and current and electric arcs.
Settore Trazione Elettrica: geometria e usura della linea di contatto, interazione pantografo – catenaria, tensione e corrente della catenaria e archi elettrici.

 - Signaling Sector: Euroradio, Eurobalise, BACC and SSC channels used in European (ERTMS / ETCS) and national (SCMT and SSC) train running protection systems.
Settore Segnalamento: canali euroradio, eurobalise, BACC e SSC impiegati nei sistemi di protezione della marcia dei treni europei (ERTMS/ETCS) e nazionali (SCMT e SSC).


Hashtag keywords: #railway #mobileDiagnostic #TateoBlog #TILLL

Extract from: "The Railway infrastructure, history, main features and diagnostics."TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 25, 2022



~ o ~ 


[COMPUTER VISION - ROBOTICS]


Simultaneous Localization and Mapping (SLAM), applied to mobile mapping.

Localizzazione e mappatura simultanea, applicata alla mappatura mobile.

The method based on the Simultaneous Localization and Mapping (SLAM: Simultaneous Localization and Mapping ) algorithms, which originated in the field of Robotics, consists of constructing the 3D map of the environment surrounding the vision sensor, and at the same time estimating the position of the sensor within that environment. 
The advantage of this method over the traditional out-door surveying method is that it does not need the GNSS signal.
Il metodo basato sugli algoritmi di localizzazione e mappatura simultanea (SLAM: Simultaneous Localization and Mapping ), nato nel campo della Robotica, consiste nella costruzione della mappa 3D dell’ambiente che circonda il sensore di visione, ed al tempo stesso nella stima della posizione del sensore all’Interno di tale ambiente. 
Il vantaggio di questo metodo rispetto al metodo tradizionale di rilievo out-door consiste nel fatto di non aver bisogno del segnale GNSS.

One of the most modern and interesting applications of the SLAM method is portable surveying devices. With reference to surveying methodologies, decades-old established techniques such as photogrammetry and laser scanning (ground and airborne) have recently been joined by portable mobile mapping systems, which are especially revolutionizing the surveying of in-door environments. These systems can be easily carried by an operator, and 3D data acquisition of the surrounding environment is accomplished simply by walking into the area of interest.
Point clouds and orthophotos obtained with this technology can be used as source data to create the Building Information Model (BIM), which is essential for building maintenance and renovation. The great advantage of this technology lies in the fact that it can be applied even in the absence of external location systems based on GNSS satellite positioning. 
Una delle applicazioni più moderne ed interessanti del metodo SLAM è rappresentato dai dispositivi di rilievo portatili. In riferimento alle metodologie di rilievo, tecniche consolidate da decenni quali la fotogrammetria ed il laser scanning (terrestre ed aereo) sono state recentemente affiancate dai sistemi di mappatura mobile portatili, che stanno rivoluzionando in particolar modo il rilevi di ambienti in-door. Questi sistemi possono essere facilmente trasportati da un operatore e l’acquisizione di dati 3D dell’ambiente circostante avviene semplicemente camminando nell’area di interesse.
Nuvole di punti ed ortofoto ottenute con questa tecnologia, possono essere impiegate come dato di origine per creare il modello BIM (Building Information Model), fondamentale per manutenzioni e ristrutturazioni edilizie. Il grande vantaggio di questa tecnologia risiede nel fatto di poterla applicare anche in assenza di sistemi esterni di localizzazione basati sul posizionamento satellitare GNSS. 

Hashtag keywords#geomatics #robotics #mobileMapping #SLAM #automaticSurvey #TILLL #TateoBlog

Extract from
: "Two-dimensional and Three-dimensional (2D/3D) Imaging."TILLL-Learning

-----------------------------------------

Published June 22, 2022



~ o ~ 


[DIGITAL MODELING & SIMULATION]


Simulation applied to optimization processes.
La Simulazione applicata ai processi di ottimizzazione.


The experimental methods based on Simulation allow to speed up the evolution and improvement process of the products, limiting the difficulties due to the complexity of the systems, and the risks due to possible design errors. To become or remain competitive in the modern market and keep up with the competition, the conventional methods that are typically used for product improvement are no longer enough. 
I metodi sperimentali basati sulla Simulazione permettono di velocizzare il processo di evoluzione e miglioramento dei prodotti, limitando le difficoltà dovute alla complessità dei sistemi,  ed i rischi dovuti ad eventuali errori di progettazione. Per diventare o rimanere competitivi nel mercato moderno e tenere il passo della concorrenza, non sono più sufficienti i metodi convenzionali che tipicamente sono utilizzati per il miglioramento dei prodotti

Hashtag keywords: #simulation #CAE #modelling #virtualReality #operationalResearch #optimization #decisionMaking #DiscreteEvents #scheduling #TILLL #TateoBlog


Extract from
: "Simulation applied to optimization processes"TILLL-Learning

-----------------------------------------

Published June 19, 2022



~ o ~ 


[SOCIAL MEDIA]


If you can't tell you're out.
Se non sai raccontare sei fuori.

The current world incessantly asks us to tell our stories, using both text and images. In such a competitive work environment as the current one, knowing how to narrate, and knowing how to do it effectively, has now become a matter of survival. 
Il mondo attuale ci chiede incessante di raccontarci, utilizzando sia il testo che le immagini. In un ambiente del lavoro così competitivo come quello corrente saper narrare, e saperlo fare in modo efficace, è diventata ormai una questione di sopravvivenza. 
And we are not just talking about the aesthetic aspect, which can be useful in writing a book. We are talking about those practices that allow for concrete benefits in business, web reputation, and personal branding. In fact, storytelling has become our "signature" in the current era characterized by social media, digital and online communication, continuous and permanent connection to communication networks.
E non parliamo soltanto dell’aspetto estetico, che può essere utile per scrivere un libro. Stiamo parlando di quelle pratiche che permetto di ottenere benefici concreti nel business, nel web reputation e nel personal branding. Infatti la narrazione è diventata la nostra “firma” nell’era corrente caratterizzata dai media sociali, dalla comunicazione digitale ed online, dalla connessione continua e permanente alle reti di comunicazione.
This is why storytelling constitutes one of the most important skills for everyone today, not only in the professional sphere, but also as social consumers and citizens. Today, at work and in life, you either know how to narrate or you are out. Storytelling is a wonderful and powerful tool for creating value, improving performance, and reaching people's hearts . So if you don't adapt to this new format, you end up suffering what others decide, think, and tell.
Per questo motivo la narrazione costituisce oggi una delle competenze più importanti per tutti, non solo in ambito professionale, ma anche come consumatori sociali e cittadini. Oggi, sul lavoro e nella vita, o sai raccontare o sei fuori. La narrazione è uno strumento meraviglioso e potente per creare valore, migliorare le performance, e raggiungere il cuore delle persone . Quindi se non ci si adatta a questo nuovo format si finisce per subire quello che gli altri decidono, pensano e raccontano.

Hashtag keywords#storytelling #racconto #narrazione #personalBranding #webReputation

Extract from
: "Blogging, Storytelling and Rhetorics"TILLL-Learning

-----------------------------------------

Published June 18, 2022



~ o ~ 


[PROBLEM SOLVING & INNOVATION]


Synectics.



What do Pringles potato chips and disposable diapers have in common? Both products were created using a problem solving methodology that through more effective use of brainstorming allows for innovative results. 
Cosa hanno in comune le patatine Pringles ed i pannolini usa e getta? Entrambi i prodotti sono stati creati utilizzando una metodologia di problem solving che attraverso un uso più efficace del brainstorming permette di ottenere dei risultati innovativi. 

In the 1950s George Prince and Bill Gordon were interested in exploring what really happens when a group of people successfully create and implement a new idea. They studied thousands of hours of recordings of encounters between people meeting with the specific aim of finding an innovative solution to a problem.
Negli anni '50 George Prince e Bill Gordon erano interessati ad esplorare cosa accade realmente quando un gruppo di persone crea e implementa con successo una nuova idea. Essi studiarono migliaia di ore di registrazioni di incontri tra persone che si incontravano con l'obiettivo specifico di ricercare una soluzione innovativa ad un problema. 

Prince and Gordon found that people who could innovate to solve problems unconsciously used particular thought processes such as critical thinking and thinking by analogies and metaphors.
Prince e Gordon scoprirono che le persone in grado di innovare per risolvere i problemi usavano inconsciamente processi di pensiero particolari come per esempio il pensiero critico ed il pensiero per analogie e metafore.

Prince and Gordon, following their research, defined Synectics which is a problem solving methodology to improve the effectiveness of brainstorming by stimulating these thought processes of which we are often unaware. 
Synectics is an evolution of the brainstorming technique that aims at the critical analysis of the results obtained with a brainstorming session and at the experimentation of alternative ways to manage obstacles and obtain a better result to the problem in terms of creativity.
The name Synectics derives from the Greek and means "the union of different and apparently irrelevant elements".
Prince e Gordon, a seguito della loro ricerca definirono Synectics che è una metodologia di problem solving per migliorare l'efficacia del brainstorming per mezzo della stimolazione di questi processi di pensiero di cui spesso siamo inconsapevoli.
Synectics è una evoluzione della tecnica del brainstorming che mira  all'analisi critica dei risultati ottenuti con una seduta di brainstorming ed alla sperimentazione di modi alternativi per la gestione degli ostacoli e l'ottenimento di un risultato migliore al problema in termini di creatività.
Il nome Synectics deriva dal greco e significa "l'unione di elementi diversi e apparentemente irrilevanti".

“One of the objectives of Synectics processes and skills is to turn competitive energy into cooperative energy and thus make available more of the creative potential that resides in each of us.”
“Uno degli obiettivi dei processi e delle competenze di Synectics è trasformare l'energia competitiva in energia cooperativa e rendere così disponibile più potenziale creativo che risiede in ognuno di noi”.
(George Prince, founder of Synectics)

“To achieve radical new approaches to old problems it is essential to take ‘psychological chances,’ to abandon familiar ways of looking at things, even to transcend one’s image of oneself.”
“The Synectics Process involves making the strange familiar and the familiar strange.”
"Per raggiungere approcci nuovi e radicali a vecchi problemi è essenziale cogliere 'opportunità psicologiche', abbandonare modi familiari di vedere le cose, persino per trascendere la propria immagine di se stessi".
"Il Processo Synectics consiste nel rendere strano il familiare e il familiare strano."
(William J. J. Gordon, Founder of Synectics)

Here are some familiar products that were created using the Synectics method.
- Pringles Potato Chips
- Electric knife
- Velcro
- Disposable diapers
Ecco di seguito alcuni prodotti familiari che sono stati creati utilizzando il metodo Synectics.
- Patatine Fritte Pringles
- Coltello elettrico
- Velcro
- Pannolini usa e getta

Hashtag keywords: #problemSolving #innovation #brainstorming #synctics #TateoBlog #TILLL


Extract fromCreative problem solving to search of innovative solutionsTILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 17, 2022



~ o ~ 


[ELECTRONICS - AUTOMATION]


Process sensors.
Sensori di processo.

Sensors have always been widely used to ensure the continuous analysis and control of industrial manufacturing processes. Currently, sensors, thanks to the adoption of digitization and industrial 4.0 technologies, are playing an increasingly central role within the modern smart factory (Smart factory). In particular, their role has become crucial in new preventive maintenance methodologies and for remote control and maintenance.
I sensori sono da sempre ampiamente impiegati per garantire l’analisi ed il controllo continuo dei processi industriali di produzione. Attualmente i sensori,  grazie all’adozione della digitalizzazione e delle tecnologie industriali 4.0, stanno ricoprendo un ruolo sempre più centrale all’interno della moderna fabbrica intelligente (Smart factory). In particolare il loro ruolo è diventato fondamentale nelle nuove metodologie di manutenzione preventiva e per il controllo e manutenzione da remoto.

Below we look at the sensors that are most frequently used in the process industry.
Di seguito analizziamo i sensori che con maggiore frequenza sono utilizzati nell'industria di processo.

 - Vibration measurement along the three orthogonal axes and FFT. It is one of the most widely used solutions for machine condition monitoring, or for implementing protection systems based on artificial intelligence and cloud computing.
  Misura delle vibrazioni lungo i tre assi ortogonali e FFT. È una delle soluzioni più utilizzate per il condition monitoring delle macchine, o per implementare sistemi di protezione basate su intelligenza artificiale e cloud computing.

 - Probes for measuring humidity, dew point and carbon dioxide.
   Sonde per la misurazione di umidità, punto di rugiada e biossido di carbonio.

 - Sensors for measuring flow, consumption and temperature of liquid fluids, used for monitoring cooling circuits and detecting leaks in them.
   Sensori di misura di portata, consumo e temperatura dei fluidi liquidi, utilizzati peril monitoraggio dei circuiti di raffreddamento e per l’individuazione di perdite al loro interno.

 - Pressure sensors for all fluids, liquid such as water and refrigerants, or gaseous such as gases.
   Sensori di pressione per tutti i fluidi, liquidi come acqua e refrigeranti, oppure gassosi come i gas.

 - Level sensors, used for monitoring tanks. For applications involving production processes in chemical, pharmaceutical or food industries, level sensors are made entirely of stainless steel, suitable for solvents, diluents and liquids at high temperatures, up to 180 degrees celsius.
   Sensori di livello, utilizzati per il monitoraggio dei serbatoi. Per le applicazioni che riguardano processi produttivi di industrie chimiche, farmaceutiche o alimentari, i sensori di livello sono costruiti interamente in acciaio inossidabile, adatto per solventi, diluenti e liquidi ad alte temperature, fino a 180 gradi celsius.

 - Pressure sensors, fluid free or with filling liquid. Those without fill liquid are particularly suitable for applications in potentially explosive atmospheres. The liquid used in models based on hydraulic pressure transmission depends on the particular application: mixture of sodium and potassium to operate above 500 degrees celsius, diathermic oil for medical or food applications, mercury in environments with temperatures up to 400 degrees celsius and in compliance with European Directive 2011/65/EU.
   Sensori di pressione, fluid free oppure con liquido di riempimento. Quelli privi di liquido di riempimento sono particolarmente adatti per applicazioni in atmosfere potenzialmente esplosive. Il liquido utilizzato nei modelli basati sulla trasmissione idraulica della pressione dipende dalla particolare applicazione: miscela di sodio e potassio per operare oltre i 500 gradi celsius, olio diatermico per applicazioni medicali o alimentari, mercurio in ambienti con temperature fino a 400 gradi celsius ed in osservanza della direttiva europea 2011/65/UE.

Hashtag keywords#electronics #sensors #automation #industrialProcess  #industry40 #smartFactory #preventiveMaintenance #remoteControl #remoteMaintenance #conditionMonitoring #artificialIntelligence #cloudComputing 

Extract from"Electronics technologies"TILLL-Learning

-----------------------------------------

updated June 12, 2022 



~ o ~ 


[COMPUTER SCIENCE - AUTOMATION]


§1. Digitization, Big Data and competitiveness.
Digitalizzazione, Big Data e competitività.


Today we live in a period of high competitiveness, so it becomes imperative to take advantage of any opportunity to gain an edge over the competition by stimulating change, eliminating inefficiencies and implementing the appropriate actions necessary to quickly adapt to market changes. The availability of information is certainly not a limitation as the digitization of business management and production processes produces an enormous amount of data. The difficulty lies in making sense of all this information, in fact, due to the enormous amount of data and the speed with which market conditions vary, it is unthinkable to perform these operations manually. The contribution of information technology has become indispensable.
Oggi si vive in un periodo di alta competitività, quindi diventa indispensabile sfruttare qualsiasi occasione per trarre vantaggio rispetto alla concorrenza, stimolando il cambiamento, eliminando le inefficienze ed attuando le opportune azioni necessarie per adattarsi rapidamente ai cambiamenti del mercato. La disponibilità di informazioni non costituisce di certo un limite in quanto la digitalizzazione dei processi di gestione e produzione aziendale produce una quantità enorme di dati. La difficoltà consta nel dare un senso a tutte queste informazioni, infatti a causa della enorme mole di dati e della rapidità con cui variano le condizioni dei mercati, non è pensabile eseguire queste operazioni manualmente. L’apporto dell’informatica è diventato quantomai indispensabile. 

Hashtag keywords: #computerScience #InformationTechnology #automation #businessIntelligence #digitalization #bigData

Extract from
"
Business Intelligence in order to not lose competitiveness in the current market."
TILLL-Learning

-----------------------------------------

updated June 11, 2022



~ o ~ 


[ARTIFICIAL INTELLIGENCE]



Inspiration from life and natural phenomena.
Ispirazione alla vita ed ai fenomeni naturali.

Among the heuristic artificial intelligence techniques that are used to solve complex problems, the most fascinating are those that are inspired by the natural mechanisms of life. If it is true that natural species evolve and adapt to the environment in which they live in order to survive, we wonder why the same virtuous mechanism cannot also be used to automatically find effective solutions to complex design problems. For this reason, over time there has been a tendency towards techniques that are not based on human intelligence but rather that "emerge naturally" through a Darwinian evolutionary mechanism.
Tra le tecniche di intelligenza artificiale euristiche che sono utilizzate per la soluzione di problemi complessi, quelle più affascinanti sono quelle che si ispirano ai meccanismi naturali della vita. Se è vero che le specie naturali per sopravvivere evolvono e si adattano all'ambiente in cui vivono, ci domandiamo perché lo stesso meccanismo virtuoso non possa essere utilizzato anche per trovare in modo automatico delle soluzioni efficaci a problemi di progettazione complessi. Per questo motivo nel tempo ci si è orientati a tecniche che non sono basate sulla intelligenza umana ma piuttosto che “emergono naturalmente” tramite un meccanismo di evoluzione darwiniana.

These techniques have been given the name of Artificial Life (abbreviated alife), a term coined by the computer scientist Christopher Langton in 1986. Artificial life is the study of life, that is, of natural organisms, through the use of man-made artificial analogues. The process therefore consists in a phase of synthesis of the artificial system, analogous to the living system to be studied, and in a phase of life simulation.
A queste tecniche è stato dato il nome di Artificial Life (abbreviato alife), termine coniato dall'informatico Christopher Langton nel 1986. La vita artificiale è lo studio della vita, ossia di organismi naturali, mediante l'uso di analoghi artificiali, costruiti dall'uomo. Il processo consiste in quindi in una fase di sintesi del sistema artificiale, analogo al sistema vivente che si intende studiare, ed in una fase di simulazione della vita.

The goal of these heuristics techniques based on artificial life is not to define an agent for a specific task to be solved, but rather to adapt to the environment; "What" the agent will do and "how" he will do it will be discovered and decided by the evolution of the system. The orientation of Artificial Life is to replicate the mechanisms of life. The alife, using techniques such as cellular automata, genetic algorithms and neural networks, is inspired for example by bacteria or social animals such as ants and termites.
L’obiettivo di queste tecniche euristiche basate sulla vita artificiale non è quello di definire un agente per un compito specifico da risolvere, ma piuttosto l’adattamento all’ambiente; “cosa” farà l’agente e “come” lo farà sarà scoperto e deciso dall’evoluzione del sistema. L’orientamento della Artificial Life è quello di replicare i meccanismi della vita. La alife, utilizzando tecniche come gli automi cellulari, gli algoritmi genetici e le reti neurali, si ispira per esempio ai batteri oppure agli animali sociali come le formiche e le termiti.


Hashtag keywords: #heuristics #artificialLife #alife #simulation


Extract from
"
The Artificial Intelligence inspired to the life principles: the Artificial Life."
TILLL-Learning



~ o ~ 


[SKILLS]


The proposal engineer, leader of the technical-economic proposal process.
Il proposal engineer, leader del processo di proposta tecnico-economica.


Starting from April 2016, after working for 12 years as a computer vision engineer, I was assigned to the newly established “Quoting & Technical Proposal” office as a Proposal Engineer.
But what does a Proposal Engineer do? what are its tasks and its mission?
A partire dall'aprile dell'anno 2016, dopo aver lavorato per 12 anni come ingegnere della visione artificiale, sono stato assegnato al neo-costituito ufficio “Quoting & Technical Proposal” in qualità di Proposal Engineer.
Ma cosa fa un Proposal Engineer? quali sono i suoi compiti e la sua missione?

First of all, let's say right away that, unlike what happens for the design of engineering products, the Proposal Engineer is more oriented towards the sale of products. Indeed, to be honest, the Proposal Engineer represents the interface between the world of design and the world of sales, and therefore of customers.
Innanzitutto diciamo subito che, differentemente da quanto avviene per la progettazione dei prodotti di ingegneria, il Proposal Engineer è più orientato verso la vendita dei prodotti. Anzi, per dirla tutta, il Proposal Engineer rappresenta l'interfaccia tra il mondo della progettazione ed il mondo delle vendite, e quindi dei clienti.

Proposal Engineers work closely with designers and engineers (the one I was until the day before I became Proposal Engineer) to propose a solution that is cost effective and meets the specific needs of each Client. The Proposal Engineers act as process facilitators, from the beginning to the end of the development of the project proposals and are the leaders of the process that leads from the request made by a Client to the delivery of a corresponding technical-economic proposal.
I Proposal Engineer lavorano a stretto contatto con progettisti e ingegneri (quello che ero fino al giorno prima di diventare Proposal Engineer) per proporre una soluzione che sia economicamente vantaggiosa e che soddisfi le esigenze specifiche di ciascun Cliente. I Proposal Engineer agiscono come facilitatori de processo, dall'inizio alla fine dello sviluppo delle proposte di progetto e sono i leader del processo che porta dalla richiesta avanzata da un Cliente alla consegna di una corrispondente proposta tecnico-economica

Hashtag keywords: #proposalEngineer #sales #facilitators #leader

Extract from"The business opportunity analysis & technical proposal writing."TILLL-Learning

-----------------------------------------
updated June 7, 2022


~ o ~ 


[PROBLEM SOLVING & INNOVATION]


Research and design to stand out into the global market.
Ricerca e progettazione per distinguersi nel mercato globale.

The current market is global and for this reason it is highly competitive. Both the production and consumption of any product takes place on a global scale, so that the same product, thanks to electronic commerce, can be purchased from all over the Earth.
L'attuale mercato è globale e per tale motivo è altamente competitivo. Sia la produzione che il consumo di qualsiasi prodotto avviene su scala mondiale, per cui uno stesso prodotto, grazie al commercio elettronico, è acquistabile da ogni parte della Terra.

For this reason, in order to survive on a global market, it is necessary to implement strategies. First of all it is necessary to pay attention to the users, correctly interpreting their needs (functional aspect) and liking (aesthetic aspect).
Therefore, to become more attractive and desirable than competitors, one cannot ignore the design of the product which must embody the aesthetic-functional synthesis of the product.
Per questo motivo, per sopravvivere su un mercato globale, occorre necessariamente mettere in atto delle strategie. Occorre innanzitutto prestare attenzione all'utenza, interpretandone correttamente i bisogni (aspetto funzionale) ed i gradimenti (aspetto estetico).
Quindi per diventare più attrattivi e desiderabili dei concorrenti non si può prescindere dal design del prodotto che deve incarnare la sintesi estetico-funzionale del prodotto.

The keywords for the functional factor of the product are: technology, functionalities, efficiency and innovation. The ability to innovate is not limited to the creation of new needs or the use of the latest technologies that science makes available. Innovation consists in proposing a new way, conceptually different (think different) from the conventional one, to solve a problem. A solution is innovative if it involves a change of paradigm (disruptive).
Le parole chiave per il fattore funzionale del prodotto sono: tecnologia, funzionalità, efficienza e innovazione. La capacità di innovare non si limita alla creazione di nuovi bisogni o all'utilizzo delle più recenti tecnologie che la scienza mette a disposizione. L'innovazione consiste nel proporre un nuovo modo, concettualmente diverso (think different) da quello convenzionale per risolvere un problema. Una soluzione è innovativa se comporta un cambio di paradigma (disruptive).

The keywords for the aesthetic factor are: emotions, style and brand. Acting on the aesthetics of a product means working on the emotional sphere, designing products that are aesthetically pleasing and characterized by a recognizable and distinctive style (brand) compared to similar products from competitors. To be pleasing to the user's eyes, the product must be as simple and essential as possible, that is, it must be able to solve complex problems in a simple way.
Le parole chiave per il fattore estetico sono: emozioni, stile marca. Agire sull'estetica di un prodotto significa lavorare sulla sfera emotiva, progettando prodotti esteticamente gradevoli e caratterizzati da uno stile riconoscibile e distintivo (brand) rispetto ai prodotti simili dei concorrenti. Il prodotto per risultare gradevole agli occhi dell'utente deve essere il più possibile semplice ed essenziale, ossia deve riuscire a risolvere in modo semplice problemi complessi.

Obviously, focusing on the design and style of a product is not trivial and implies costs and risks which, however, cannot be ignored today. 
Focusing on design means taking paths that are sometimes unknown, difficult to understand and explain because they are too futuristic. It means experimenting and in some cases taking risks. It takes courage to invest in disruptive ideas and visions, but these are the innovations that can change people's lives. 
Focusing on aesthetics has a cost: producing a beautiful product certainly costs more but this effort is rewarded by the greater competitiveness that the product buys on the market.
Ovviamente puntare sul design e sullo stile di un prodotto non è banale e sottende costi e rischi da cui oggi però non si può prescindere. 
Puntare sul design, significa intraprendere percorsi a volte sconosciuti, difficili da comprendere e spiegare perché troppo futuristici. Significa sperimentare e in alcuni casi rischiare. Ci vuole coraggio ad investire su idee e visioni disruptive, ma sono queste le innovazioni in grado di cambiare la vita delle persone. 
Puntare sulla estetica ha un costo: produrre un prodotto bello costa sicuramente di più ma questo sforzo è ripagato dalla maggiore competitività che il prodotto acquista sul mercato.

Hashtag keywords: #globalMarket #design #functionalities #innovation #aesthetic #emotions #style #brand #disruptive #vision #competitiveness

Extract from"Solving problems in innovative and creative way."TILLL-Learning
-----------------------------------------

Originally published June 5, 2022



~ o ~ 


[MOBILE TECHNOLOGIES]


2020: iOS 14.
2020: iOS 14.


iOS 14 is the fourteenth version of the iOS operating system, developed by Apple. The main new features of this version are listed below.
iOS 14 è la quattordicesima versione del sistema operativo iOS, sviluppato da Apple. In seguito sono elencate le principali novità di questa versione.

Clips app. This mode allows you to use an application without the need to install it. In this way, the application takes up less than 10 MB of space.
App Clips. Questa modalità consente di utilizzare un’applicazione senza la necessità di installarla. In questo modo, l'applicativo occupa uno spazio inferiore a 10 MB.

CarPlay. The car can be started with "digital keys", simply by placing our iPhone or Apple Watch on a wireless base. Digital keys can also be shared via Messages and iCloud.
CarPlay. Si può mettere in moto l’automobile con delle “chiavi digitali”, poggiando semplicemente il nostro iPhone o Apple Watch su una base wireless. Le chiavi digitali possono inoltre essere condivise tramite Messaggi e iCloud.

Maps. Guides have been introduced, with travel tips, recommendations and where to stop seeing how to get there by different means of transport. Navigation by bicycle also arrives, with advice on the easiest roads to travel and the difference in height. In addition, the application shows where the charging stations for electric cars are located, also showing compatible cars, optimizing travel and stops. The Look Around function (Spyglass symbol) allows you to see the real 360 degree overview of the streets and to move between the streets.
Mappe. Sono state introdotte le guide, con consigli di viaggio, raccomandazioni e dove fermarsi vedendo come arrivarci con diversi mezzi di trasporto. Arriva anche la navigazione in bicicletta, con consigli sulle strade più facili da percorrere e il dislivello. Inoltre, l’applicazione mostra dove si trovano le stazione di ricarica per le auto elettriche, mostrando anche le vetture compatibili, ottimizzando gli spostamenti e le fermate. La funzione Guardati Attorno (simbolo del Cannocchiale) consente di vedere la panoramica reale delle strade a 360 gradi e di spostarsi tra le strade.

Hashtag keywords#MobileDevice #OperatingSystem #Apple #iOS #carPlay #digitalKey

Extract from
"
The iOS operative system of Apple mobile devices."
TILLL-Learning
-----------------------------------------

last update June 5, 2022



~ o ~


[COMPUTER SCIENCE]


Programming Basics.
Le basi della programmazione.

Before we proceed there are some key terms that should be clear. If you already master these topics you can also skip the next sections.
Prima di procedere ci sono alcuni termini chiave che dovrebbero essere chiari. Se padroneggi già con questi argomenti puoi anche saltare le prossime sezioni.

Code. Code is a series of instructions that a computer will execute when code is executed. The code is written in a programming language, and with it the programmer determines what the computer should do. The code is received by the compiler which is itself a code capable of understanding our code and translating it into a lower-level and machine-understandable language. The code can be as simple as adding two numbers, or as complex as rendering an animation. Writing code means typing the code instructions into a text file that will later be passed to the compiler. A program can be written from scratch, or it can use pre-written pieces of code to perform certain functions.
Il codice. Il codice è una serie di istruzioni che un computer eseguirà quando viene eseguito il codice. Il codice è scritto in un linguaggio di programmazione, e con esso il programmatore stabilisce cosa il computer deve eseguire. Il codice è recepito dal compilatore che è esso stesso un codice in grado di comprendere il nostro codice e tradurlo in un linguaggio a più basso livello e comprensibile dalla macchina.  Il codice può essere estremamente semplice come quello che somma due numeri, o complesso come quello che esegue il rendering di un'animazione. Scrivere codice significa digitare le istruzioni del codice in un file di testo che sarà successivamente passato al compilatore. Un programma può essere scritto da zero, oppure può utilizzare pezzi di codice già scritti per assolvere determinate funzioni.

Files. Code is stored in text files that usually any text editor can open. These files contain your code and nothing else. For larger and more complex projects, you can link multiple files together. Sometimes, larger projects will have many hundreds of code files that will all be linked together to create the sum of the code for the application.
File. Il codice è memorizzato in file di testo che di solito possono essere aperti da qualsiasi editor di testo. Questi file contengono il tuo codice e nient'altro. Per progetti più grandi e complessi, puoi collegare più file insieme. A volte, i progetti più grandi avranno molte centinaia di file di codice che saranno tutti collegati insieme per creare la somma del codice per l'applicazione.

Compiler. A compiler is a program that takes a file of code (or many files of code) and transforms it into a series of instructions directly interpretable by the computer's processor, and which the computer will execute. Most modern computers do not directly process the instructions you write in the code; instead, the compiler pre-transforms all your code into machine instructions. The compiler in this case creates an executable file that the computer can understand and execute directly.
Compilatore. Un compilatore è un programma che prende un file di codice (o molti file di codice) e lo trasforma in una serie di istruzioni direttamente interpretabili dal processore del computer, e che il computer eseguirà.  La maggior parte dei computer moderni non elabora direttamente le istruzioni che tu scrivi nel codice; invece, il compilatore trasforma preventivamente tutto il tuo codice in istruzioni macchina. Il compilatore in questo caso crea un file eseguibile che il computer è in grado di comprendere ed eseguire direttamente.

Executable. An executable is a file that can be run as an application. It is the result of writing the code and compiling it. Sometimes the terms application and executable are used interchangeably, but they are not the same. An application in the simplest case is composed of an executable file, but for complex applications it can also be composed of many executable files.
EseguibileUn eseguibile è un file che può essere eseguito come un'applicazione. È il risultato della scrittura del codice e della sua compilazione. A volte i termini applicazione ed eseguibile sono usati in modo intercambiabile, ma non sono la stessa cosa. Un'applicazione nel caso più semplice è composta un file eseguibile, ma per applicazioni complesse può essere composta anche da molti file eseguibili.

Hashtag keywords: #coding #programming #compiler #executable 


Extract from
"
The Computer Science and the Information Technologies"
TILLL-Learning
-----------------------------------------

last update June 4, 2022



~ o ~ 


[AUTOMATION + ROBOTICS + ADDITIVE MANUFACTURING]


§ Vacuum gripping systems.
Sistemi di presa a depressione.

The vacuum gripping systems offer the best solution in terms of flexibility and modularity to equip from generic palletizers (automatic machines suitable for stacking cases of goods or products on a pallet.) To the more complex anthropomorphic robots.
I sistemi di presa a depressione (vuoto) offrono la migliore soluzione in termini di flessibilità e modularità  per equipaggiare dai generici pallettizzatori (macchine automatiche idonea a impilare cassi di merci o prodotti su un pallet.) ai più complessi robot antropomorfi. 

The flexibility of these systems is given by the fact that the gripping member can be adapted to handle objects with very different characteristics, such as bags containing loose objects, small objects, objects with uneven, irregular or rough surfaces. It is possible to adapt the gripping element by suitably changing the terminal parts according to the specific application.
La flessibilità di questi sistemi è conferita dal fatto che l'organo di presa può essere adattato per movimentare oggetti di caratteristiche anche molto diverse tra loro, come per esempio sacchetti contenenti oggetti sfusi, piccoli oggetti, oggetti con superfici disomogenee, irregolari o ruvide. E' possibile adattare l'organo di presa cambiando opportunamente le parti terminali in funzione della specifica applicazione.

The components are easily assimilated, disassembled, inspected and maintained even by unskilled personnel. Maintenance is minimal and consists of periodic cleaning of the filters that trap dust.
I componenti sono facilmente assimilabili, smontabili, ispezionabili e manutenibili anche da personale non specializzato. La manutenzione è minima e consiste nella pulizia periodica dei filtri che trattengono le polveri.

 The main brands of gripping systems already supply a catalog of a wide range of gripping devices that allows you to manage all situations. But if a particular need arises and is not managed by the standard gripping organs, then additive manufacturing services are available that allow you to design and build ad hoc gripping systems in a short time.
Le principali marche di sistemici presa forniscono una già da catalogo di una vasta gamma di organi di presa che permette di gestire tutte le situazioni. Ma se dovesse sorgere una esigenza particolare e non gestita dagli organi di presa standard, allora sono disponibili servizi di manifattura additiva che permettono di progettare e realizzare in breve tempo sistemi di presa ad hoc.

Hashtag keywords#automation #robotics #vacum #palletizers #additiveManifacture #3Dprinting


Extract from
"
The robotics"
TILLL-Learning
-----------------------------------------

last update June 4, 2022



~ o ~

[VIRTUAL REALITY + READINGS + SCIENTIFIC FICTION]


Scientific Fantasy and Virtual Reality.
Fantascienza e Realtà Virtuale.


  Virtual reality began to be talked about between the 1930s and 1940s, precisely in 1935 when the American science fiction writer Stanley Grauman Weinbaum published the short story "The Pygmalion's Spectacles". In the pages written by Weinbaum we find the first imaginary model of virtual reality, in fact explicit reference is made to VR viewers based on holographic recordings of experiences able to stimulate the sense of touch and smell, as well as that of sight and 'hearing. As mentioned, this is the first of the many literary and cinematographic references to VR viewers.
  Di realtà virtuale si inizia a parlare a cavallo tra gli anni '30 e gli anni '40 del 1900, precisamente nel 1935 quando lo scrittore di fantascienza americano Stanley Grauman Weinbaum pubblicò il racconto breve "The Pygmalion's Spectacles". Nelle pagine scritte da Weinbaum si trova il primo modello immaginario di realtà virtuale, infatti si fa esplicito riferimento a visori VR basati su registrazioni olografiche di esperienze in grado di stimolare anche il senso del tatto e dell'olfatto, oltre a quello della vista e dell'udito. Si tratta, come detto, del primo dei tanti riferimenti letterari e cinematografici a visori VR.

In the story, the main character, Dan Burke, met an elven professor, Albert Ludwig, who invented a pair of glasses that allowed "a film that gives sight and sound [...] taste, smell and touch. [. ..] You are in the story, you talk to the shadows (characters) and they respond, and instead of being on a screen, the story is all about you, and you are in it. "
Nella storia, il personaggio principale, Dan Burke, incontrò un professore elfo, Albert Ludwig, che inventò un paio di occhiali che consentivano di fruire di "un film che dà vista e suono [...] gusto, olfatto e tatto. [. ..] Tu sei nella storia, parli alle ombre (personaggi) e loro rispondono, e invece di essere su uno schermo, la storia è tutta su di te, e tu ci sei dentro."

You drink, ' said the elfin, bearded face, 'to make real a dream. Is it not so? 
Either to dream that what you seek is yours, 
or else to dream that what you hate is conquered. 
You drink to escape reality, 
and the irony is that even reality is a dream.'
Bevi," disse l'elfo con la faccia barbuta, "per realizzare un sogno. Non è così? 
O sognare che ciò che cerchi è tuo, 
oppure sognare che ciò che odi è conquistato. 
Bevi per sfuggire alla realtà, 
e l'ironia è che anche la realtà è un sogno.'

Hashtag keywords: #virtualReality #SciFi #readings #VR 

Extract from
"
The Virtual Reality"TILLL-Learning
-----------------------------------------

updated June 4, 2022



~ o ~

[INTERDISCIPLINARITY + CONTAMINATION]


Knowledges contamination and interdisciplinarity of the competences.

Contaminazione dei saperi e interdisciplinarietà delle competenze.

The ability to range between different disciplines and knowledge has now become one of the most requested characteristics in work. One of the reasons why the contamination capacity is precious lies in the fact that algorithms and artificial intelligence move with difficulty on this terrain. So by cultivating this ability we complement these innovative technologies that are revolutionizing the world of work, making old professions disappear and giving birth to new ones. This skills is certainly to be valued in training and when you have it, it is certainly to be highlighted during a job interview.
La capacità di spaziare fra discipline e saperi diversi è diventata oggi una delle caratteristiche più richieste nel lavoro. Uno dei motivi per cui la capacità di contaminazione è preziosa risiede nel fatto che gli algoritmi e l’intelligenza artificiale si muovono con difficoltà su questo terreno. Quindi coltivando questa capacità ci si rende complementari queste tecnologie innovative che stanno rivoluzionando il mondo del lavoro, facendo scomparire vecchi mestieri e facendone nascere di nuovi.  Questa competenze è sicuramente da valorizzare nella formazione e quando la si possiede, è certamente da evidenziare durante un colloquio di lavoro.
 
The contaminated know how to draw from different disciplines and cultures, enriching their skills. This ability, in the most general abstraction, is known as "contamination". In the specific case of disciplines, "contamination" coincides with "interdisciplinarity".
I contaminati sanno attingere da discipline e culture diverse arricchendo le loro capacità. Questa capacità, nella astrazione più generale, è nota col nome di “contaminazione”. Nel caso specifica delle discipline la “contaminazione” coincide con la “interdisciplinarietà”.

It should be noted that contamination is not only a prerogative of modern times, but also in the past it has determined success and excellence. If I think about the past, two examples of contaminates immediately come to mind: Steve Jobs and Leonardo Da Vinci. In fact, Steve Jobs owes Apple's success to a dual interest in calligraphy and computer science. This contamination has determined the refined design of Apple products, the elegance and harmony of the writing characters, the paranoid attention to every detail. On the other hand, Leonardo da Vinci can be considered the "contaminated" par excellence, because, as is well known, he moved easily between painting, engineering, medicine and architecture.
Si osservi che la contaminazione non è una prerogativa solo dei tempi moderni, ma anche nel passato ha determinato il successo e l’eccellenza. Se penso al passato, mi vengono subito in mente due esempi di contaminati: Steve Jobs e Leonardo Da Vinci. Infatti, Steve Jobs deve il successo della Apple ad un duplice interesse per la calligrafia e per l’informatica. Questa contaminazione ha determinato il design raffinato dei prodotti Apple, l’eleganza e l’armonia dei caratteri di scrittura, l’attenzione paranoica a ogni minimo dettaglio. D’altra parte Leonardo da Vinci, può essere considerato il “contaminato” per eccellenza, perché come è ben noto egli si muoveva agilmente fra pittura, ingegneria medicina e architettura.

Hashtag keywords#contamination #heterogeneous #interdisciplinarity #workSkill

Extract from"Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project"TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 4, 2022



~ o ~

[SKILLS]


Skills to excel, IQ limits and expertise.
Competenze per eccellere, limiti del QI ed expertise.

Ability to negotiate and peacemaker between two parties competing for reason. First of all, it is necessary to recognize critical and tense situations, which could quickly escalate into disaster. The skill is to get the opposing sides to come together instead of colliding.
Capacità di negoziatore e di pacificatore tra due parti che si contendono la ragione. Innanzitutto bisogna riconoscere le situazioni critiche e carica di tensione, che potrebbe rapidamente degenerare in un disastro. L'abilità consiste nel portare le parti contrapposte ad unirsi invece di scontrarsi.

Throughout history the skills that have been considered to evaluate excellence. During Taylorism, man's work was measured as a function of the automatic work done by machines. Later, the intellectual quotient (IQ) and therefore the intrinsic capacities of the human mind were considered. Later, in addition to IQ, personality and character were also considered. Regardless of intellectual abilities, empathy, self-discipline and initiative began to be considered as key skills for success.
Nel corso della storia le competenze che sono state considerate per valutare l'eccellenza. Durante il taylorismo il lavoro dell'uomo veniva misurato in funzione del lavoro automatico svolto dalle macchine, In seguito fu considerato il quoziente intellettivo (QI) e quindi le capacità intrinseche della mente umana. In seguito, oltre al QI fu considerato anche la personalità ed il carattere. A prescindere dalle capacità intellettuali cominciarono ad essere considerate come competenze chiave per il successo: l'empatia, l'autodisciplina e l'iniziativa.

According to this new current of thought, the term "competence" means a personality character or a set of habits of the individual that allows him to achieve greater performance than what can already be obtained with the maximum effort.
Secondo questa nuova corrente di pensiero, col termine "competenza" si intende un carattere della personalità o un insieme di abitudini dell'individuo che gli permette di ottenere prestazioni maggiori rispetto a quanto ottenibile già con il massimo impegno.

Ability to get in tune with the interlocutors, to understand their needs, to read their emotions allow those who have them to be more successful regardless of IQ.
Capacità di entrare in sintonia con gli interlocutori, di comprenderne i bisogni , di leggerne le emozioni permettono a chi le possiede di riscuotere più successo a prescindere dal QI.

Expertise. Another skill that determines success is the ability to use one's technical expertise and experience to solve difficult situations in which common sense is required more than a rigorous scientific evaluation. The term "expertise" refers to a combination of common sense and experience, that is, the knowledge that we accumulate by doing a certain job for a long time. It should be noted that it is not enough to possess the expertise, but it is necessary to know how to translate it into something that is distinguishable and salable. The experience must not only serve to solve problems, but above all to deal with and manage interpersonal relationships with the other people involved.
Expertise. Una altra competenza che determina il successo è la capacità di mettere a frutto la propria perizia tecnica ed esperienza per risolvere situazioni difficili in cui più di una valutazione scientifica e rigorosa occorre una applicare il buon senso. Col termine "expertise" s'intende una combinazione tra il buon senso e l'esperienza, ossia le conoscenze che accumuliamo eseguendo per lungo tempo un determinato lavoro. Si osservi che non è sufficiente possedere l'expertise, ma occorre saperla tradurre in qualcosa che sia distinguibile e vendibile. L'esperienza non deve servire solo per risolvere i problemi, ma sopratutto per trattare e gestire i rapporti interpersonali con le altre persone coinvolte.

Emotional intelligence and emotional competence. The abilities that refer to emotional intelligence work in synergy with the cognitive ones; whoever is capable of excellent performance has both. Those who are intelligent but cannot control their emotions behave like a fool. Emotional intelligence is needed to get the most out of our talents. In competences, the watershed is between mind and heart, that is, between cognition and emotion. For example in the field of communication, the effectiveness of our message lies in the ability to predict and evaluate the reactions of the public and to adapt the presentation of the message in order to obtain a positive and, for example, non-conflictual emotional impact. Emotional intelligence indicates our potential, while emotional competence demonstrates how much of that potential we have been able to translate into real skills and implement at work.
Intelligenza emotiva e competenza emotiva. Le capacità che fanno capo all'intelligenza emotiva funzionano in sinergia con quelle cognitive; chi è capace di prestazioni eccellenti dispone di entrambe. Chi è intelligente ma non riesce a tenere sotto controllo le proprie emozioni si comporta alla stregua di uno stupido. La intelligenza emotiva serve per ottenere il massimo dai nostri talenti. Nelle competenze lo spartiacque si trova fra mente e cuore, ossia fra cognizione ed emozione. Per esempio in ambito di comunicazione, l'efficacia del nostro messaggio risiede nell'abilità di prevedere e valutare le reazioni del pubblico e di adeguare la presentazione del messaggio in modo da ottenere un impatto emotivo positivo e, per esempio, non conflittuale. L'intelligenza emotiva indica le nostre potenzialità, mentre la competenza emotiva dimostra quanto di quella potenzialità siamo riusciti a tradurre in reali capacità ed a mettere in atto sul lavoro.

Hashtag keywords: #emotionalIntelligence #workSkills #EmotionalCompetence #expertise


Extract from
: "
Working with Emotional Intelligence"TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 3, 2022



~ o ~

[COMPUTER VISION]


2D/3D imaging techniques.
Le tecniche di acquisizione delle immagini 2D/3D.


2D/3D acquisition techniques provide information on the position and size of objects. In fact, the images acquired by the sensors in the visible field provide information on the aspect but are "flat", ie they do not provide information on the distance at which the objects are.
In human vision this problem is solved with the interaction between the two eyes through the technique of stereoscopy. This principle is the basis of one of the 3d techniques of computer vision. There are other techniques such as laser ranging, grid-based, time-of-flight, and photogrammetry.
Le tecniche di acquisizione 2D/3D forniscono informazioni sulla posizione e sulle dimensioni degli oggetti. Infatti le immagini acquisite dai sensori nel campo del visibile forniscono informazioni sull'aspetto ma sono “piatte”, ossia non forniscono informazioni sulla distanza a cui gli oggetti sono.
Nella visione umana questo problema è risolto con l'interazione tra i due occhi attraverso la tecnica della stereoscopia. Questo principio è alla base di una delle tecniche 3d della visione artificiale. Esistono altre tecniche come per esempio il laser ranging, le grid-based, il tempo di volo, e la fotogrammetria.

  The best known 2D/3D acquisition techniques are the following
  - Stereoscopy.
  - Time of Flight.
  - Laser scanner based on triangulation principle.
  - 3D Imaging based on structured (Grid) light.
  Le tecniche di acquisizione 2D/3D più note sono le seguenti
 - Stereoscopia.
 - Tempo di Volo.
 - Laser scanner based on triangulation principle.
 - 3D Imaging based on structured (Grid) light.

Hashtag keywords: #imageAcquisition #Stereoscopy #ComputerVision #3Dimaging #TimeOfFlight #ToF #laserScanning #TILLL #TateoBlog

Extract from: "Two-dimensional and Three-dimensional (2D/3D) Imaging"TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 3, 2022



~ o ~

[SOCIAL MEDIA]


Credibility
Credibilità.

Today the contents on the web are not created only by companies who want to advertise their products, but are created by passionate writers, bloggers, online magazines and by the users themselves who externalize and judge by means of e-commerce platforms or social networks. .
And furthermore, a new profession has even been born, the so-called “influencer” who is a professional content creator. For this reason, creating content on the web today is a real challenge as it becomes increasingly difficult to channel the interest of one's catchment area. There are so many ways to search and access information that it becomes impossible to identify the ideal channel to use to more effectively capture the interest of the recipients of our work.
Oggi i contenuti sul web non sono creati soltanto dalle aziende che vogliono pubblicizzare i loro prodotti, ma sono creati da appassionati scrittori, blogger, magazine online e dagli stessi utenti che attraverso esternano e giudicano per mezzo le piattaforme di e-commerce oppure i social network. 
Ed inoltre, è nata addirittura una nuova professione, il cosiddetto “influencer” che è un creatore professionista di contenuti. Per questo motivo creare contenuti oggi sul web è una vera e propria sfida in quanto diventa sempre più difficile incanalare l’interesse del proprio bacino di utenza. Le modalità di ricerca ed accesso alle informazioni sono così tante che diventa impossibile individuare il canale ideale da utilizzare per catturare in modo più efficace l’interesse dei destinatari del nostro elaborato.

But how do you create content of interest? First of all, you need to put the ego aside and rather focus the content on the user, making an effort to give him a personalized experience. Obviously, in order for our communication to be effective and successful, it is necessary to be aware of the needs and expectations of the target audience of our work. Otherwise our efforts will all be in vain. Before even working on the content of our message, we need to work on the "perception" that our content and our identity are able to transmit. Before accessing the content, users must trust the author, understand the benefits they would have in reading its content, understand the value and reliability of the content, perceive the ethics, style and passion you put into your work. Creativity does not hurt because it amazes and attracts attention, but it is the brand that builds user loyalty. The brand makes sure that your elaborate or your product occupies a reserved space in the mind of the observer. The brand ensures that when the user thinks of a product of the same type as the one offered by you, the image of your product materializes in his mind.
Ma come si fa a creare contenuti di interesse? Innanzitutto bisogna mettere da parte l’ego e piuttosto incentrare il contenuto sull’utente, sforzandosi di fargli vivere una esperienza personalizzata. Ovviamente, affinché la nostra comunicazione sia efficace e riscuota successo occorre essere consapevoli dei bisogni e delle aspettative del bacino di utenza destinatario del nostro elaborato. Altrimenti i nostri sforzi saranno tutti vani. Prima ancore di lavorare sul contenuto del nostro messaggio bisogna lavorare sulla “percezione” che il nostro contenuto e la nostra identità riesce a trasmettere. Prima di accedere al contenuto, gli utenti devono fidarsi dell’autore, comprendere i vantaggi che avrebbero nel leggere i suoi contenuto, comprendere il valore e l’affidabilità dei contenuti, percepire l’etica, lo stile e la passione che ci metti nel tuo lavoro. La creatività non guasta perché stupisce ed attrae l’attenzione, ma è il brand che fidelizza l’utente. Il brand fa si che il tuo elaborato o il tuo prodotto occupi ano spazio riservato nella mente di chi ti osserva. Il brand fa si che quando l’utente pensa ad un prodotto dello stesso tipo di quello offerto da te, nella sua mente si materializzi  proprio l’immagine del tuo prodotto. 

Hashtag keywords: #webContent #personalBranding #influencer #socialMedia


Extract from"The personal branding"TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 2, 2022



~ o ~

[PROBLEM SOLVING & INNOVATION]


Synectics.

In the 1950s George Prince and Bill Gordon were interested in exploring what really happens when a group of people successfully create and implement a new idea. They studied thousands of hours of recordings of encounters between people meeting with the specific aim of finding an innovative solution to a problem.
Negli anni '50 George Prince e Bill Gordon erano interessati ad esplorare cosa accade realmente quando un gruppo di persone crea e implementa con successo una nuova idea. Essi studiarono migliaia di ore di registrazioni di incontri tra persone che si incontravano con l'obiettivo specifico di ricercare una soluzione innovativa ad un problema. 

Prince and Gordon found that people who could innovate to solve problems unconsciously used particular thought processes such as critical thinking and thinking by analogies and metaphors.
Prince e Gordon scoprirono che le persone in grado di innovare per risolvere i problemi usavano inconsciamente processi di pensiero particolari come per esempio il pensiero critico ed il pensiero per analogie e metafore.

Prince and Gordon, following their research, defined Synectics which is a problem solving methodology to improve the effectiveness of brainstorming by stimulating these thought processes of which we are often unaware. 
Synectics is an evolution of the brainstorming technique that aims at the critical analysis of the results obtained with a brainstorming session and at the experimentation of alternative ways to manage obstacles and obtain a better result to the problem in terms of creativity.
The name Synectics derives from the Greek and means "the union of different and apparently irrelevant elements".
Prince e Gordon, a seguito della loro ricerca definirono Synectics che è una metodologia di problem solving per migliorare l'efficacia del brainstorming per mezzo della stimolazione di questi processi di pensiero di cui spesso siamo inconsapevoli.
Synectics è una evoluzione della tecnica del brainstorming che mira  all'analisi critica dei risultati ottenuti con una seduta di brainstorming ed alla sperimentazione di modi alternativi per la gestione degli ostacoli e l'ottenimento di un risultato migliore al problema in termini di creatività.
Il nome Synectics deriva dal greco e significa "l'unione di elementi diversi e apparentemente irrilevanti".

“One of the objectives of Synectics processes and skills is to turn competitive energy into cooperative energy and thus make available more of the creative potential that resides in each of us.”
“Uno degli obiettivi dei processi e delle competenze di Synectics è trasformare l'energia competitiva in energia cooperativa e rendere così disponibile più potenziale creativo che risiede in ognuno di noi”.
(George Prince, founder of Synectics)

“To achieve radical new approaches to old problems it is essential to take ‘psychological chances,’ to abandon familiar ways of looking at things, even to transcend one’s image of oneself.”
“The Synectics Process involves making the strange familiar and the familiar strange.”
"Per raggiungere approcci nuovi e radicali a vecchi problemi è essenziale cogliere 'opportunità psicologiche', abbandonare modi familiari di vedere le cose, persino per trascendere la propria immagine di se stessi".
"Il Processo Synectics consiste nel rendere strano il familiare e il familiare strano."
(William J. J. Gordon, Founder of Synectics)

Here are some familiar products that were created using the Synectics method.
- Pringles Potato Chips
- Electric knife
- Velcro
- Disposable diapers
Ecco di segiuito alcuni prodotti familiari che sono stati creati utilizzando il metodo Synectics.
- Patatine Fritte Pringles
- Coltello elettrico
- Velcro
- Pannolini usa e getta

Hashtag keywords: #problemSolving #innovation #brainstorming #synctics 


Extract from
"Creative problem solving to search of innovative solutions"TILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 2, 2022


~ o ~

[READINGS]


The devil's teardrop.
La lacrima del diavolo.


The Devil's Teardrop is a thriller fiction novel by American author Jeffery Deaver, published in 1999, and set in Washington D.C. The book was made into a film adaptation for TV with the same title in 2010 and directed by Norma Bailey.
La lacrima del diavolo è un romanzo di narrativa thriller dell'autore statunitense Jeffery Deaver, pubblicato nel 1999, ed ambientato a Washington D.C.  Dal libro è stata realizzata una trasposizione cinematografica per la TV dal titolo omonimo nel 2010 e per la regia di Norma Bailey.

Washington, December 31, 1999. Massacre in the subway: the city is terrified. A mysterious killer with a steady hand and an icy soul, has been hired to carry out a massacre every 4 hours until 20 million dollars are paid to his principal, who in the meantime has sent the governor a letter claiming the attack. The FBI is blocked. But the mysterious instigator has a trivial accident and dies, and the killer waits in vain for the signal to stop. It's up to Peter Kincaid, a former FBI agent and top documentary expert, to try to unmask the killer. The only trace available is the letter with the request for money, where the dots on the "i" have the shape of a tear.
Washington, 31 dicembre 1999. Strage nella metropolitana: la città è terrorizzata. Un misterioso killer dalla mano ferma e dall'animo di ghiaccio, è stato assoldato per compiere una strage ogni 4 ore finché non verranno pagati 20 milioni di dollari al suo mandante, che nel frattempo ha inviato al governatore una lettera di rivendicazione dell'attentato. L'FBI è bloccata. Ma il misterioso mandante ha un banale incidente e muore, e il killer attende invano il segnale di fermarsi. Tocca a Peter Kincaid, ex agente dell'FBI e massimo esperto di documenti, cercare di smascherare il killer. Unica traccia disponibile la lettera con la richiesta di denaro, dove i puntini sulle "i" hanno la forma di una lacrima.

Hashtag keywords: #readings #thriller #Deaver #TateoBlog #TILLL

Extract from"The devil's teardrop" by Jeffery DeaverTILLL-Learning
-----------------------------------------

Published June 1, 2022


~ o ~ 


-----------------------------------------

Originally published June 4, 2022

Updated June 4, 2022 

into the Blog section of

TILLL

the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo

Commenti