Passa ai contenuti principali

OS (MD.2)

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project

T I L L L

LEARNING - SHARING - NETWORKING

Learning, knowledge sharing and communities engagement about:
Artificial Intelligence; Augmented, Virtual and Mixed Reality; Automation; Electronics; Computer Science and Information Technology; Mobile Technologies; Problem Solving;    ; Social Media; Modeling and Simulation; Artificial Vision; Hard and Soft Work Skills.

by Tateo Giovanni Battista

_________________________

LEARNING

MOBILE

Mobile operative systems.

Sistemi operativi mobili.

Hashtag keywords: #mobileDevice #computerScience #operativeSystem #os #android #iOS #symbian #winMobile #blackberry #TILLL #TateoBlog 

Summary. The advent of mobile devices has made it necessary to create new operating systems. Description of the main ones, notes on their history and identification of the peculiarities that distinguish each of them. The s.o. Android, open source and based on Linux kernel. The s.o. iOS, manufactured by Apple for iPhone mobile devices. The s.o. Symbian, born for Nokia mobile phones. The s.o. Windows Mobile, manufactured by Microsoft for the mobile market. The s.o. BlackBerry, s.o. made for smartphones of the same name, generally used as company phones.
L’avvento dei dispositivi mobili ha reso necessaria la nascita di nuovi sistemi operativi. Descrizione dei principali di essi, cenni alla loro storia ed individuazione delle peculiarità che contraddistinguono ciascuno di essi. Il s.o. Android, open source e basato su kernel Linux. Il s.o. iOS, prodotto da Apple per i sui dispositivi mobili iPhone. Il s.o. Symbian, nato per i telefoni cellulari Nokia. Il s.o. Windows Mobile, prodotto da Microsoft per il mercato mobile. Il s.o. BlackBerry, s.o. realizzato per gli omonimi smartphone, generalmente impiegati come telefoni aziendali.

~ o ~

You are HERE within the TILLL project

Ti trovi QUI all'interno del progetto TILLL


                   +--> TILLL-LEARNING
                   |    +--> MDMOBILE
                   |         +--> 1COMPUTING
                   |         +--> 2. OS
                   |         +--> 3. OPPORTUNITIES
                   |         +--> 4. UX
                   |         +--> 5. WEARABLE
                   |         +--> 6. RISKS
                   |         +--> 7. APP
                   |
                   +--> TILLL-SHARING
                   |    +--> TILLL-BLOG
HOME --> PROJECT --O
                   |
                   +--> TILLL-NETWORKING
                   |
                   +--> 
TILLL-ABOUT ME


~ o ~

§1. Operative Systems for Mobile Devices
Sistemi Operativi per Dispositivi Mobili

  The advent of mobile devices has made it necessary to create new operating systems, for which all those aspects that are essential for a satisfying mobile experience have been optimized, such as:
  L’avvento dei dispositivi mobili ha reso necessaria la nascita di nuovi sistemi operativi, per i quali sono stati ottimizzati in particolare tutti quegli aspetti che sono indispensabili per una soddisfacente esperienza mobile, come per esempio:

  § Memory occupation and management. A critical aspect of mobile devices is to have limited memory compared to high and desktop, so the mobile operating system must take up as little space as possible;
  Occupazione e gestione della memoria. Un aspetto critico dei dispositivi mobili è quello di disporre di una memoria limitata rispetto ai l'alto ed ai desktop, quindi il sistema operativo mobile deve occupare meno spazio possibile;

  § Use of computing power. Processing is also conditioned by the mobile paradigm as the size of the device and the lack of external power supply do not allow the use of the very powerful processors that are installed on desktops. So a mobile operating system will be able to do as much as possible but with a limited computational effort;
  Impiego della potenza di calcolo. Anche l'elaborazione è condizionata dal paradigma mobile in quanto le dimensioni del dispositivo e la mancanza di alimentazione elettrica esterna non permettono l'utilizzo dei processori potentissimi che sono installati sui desktop. Quindi un sistema operativo mobile riuscire a fare il più possibile ma con uno sforzo computazionale limitato;

  § Energy consumption. The operation of the mobile device is supported only by the battery, therefore the use of electricity must not be wasted for useless and secondary activities that can be tolerated instead for the operating systems that manage computers constantly powered by external and inexhaustible sources;
  Consumo di energia. Il funzionamento del dispositivo mobile è supportato unicamente dalla batteria, quindi l'utilizzo della energia elettrica non deve essere sprecata per attività inutili e secondarie che possono essere tollerate invece per i sistemi operativi che gestiscono calcolatori alimentati costantemente da fonti esterne ed inesauribili;

  § Connectivity. A mobile device is practically unusable without an internet connection, so the operating system must support the main connection technologies such as Wi-Fi, GPRS, HSDPA, etc .;
  Connettività. Un dispositivo mobile è praticamente inutilizzabile senza una connessione ad internet, quindi il sistema operativo deve supportare le principali tecnologie per la connessione come Wi-Fi, GPRS, HSDPA, ecc.;

  § User interface. A mobile device generally does not have an extended keyboard like desktops and laptops. So it must include the use of new forms of input such as touchscreens or mini-keyboards. In addition, the output takes place on small screens, so the output methodology and graphic forms must be redefined so that this critical aspect sacrifices the user experience as little as possible.
  Interfaccia utente. Un dispositivo mobile generalmente non dispone di una tastiera estesa come i desktop ed i laptop. Quindi deve prevedere l'utilizzo di nuove forme di immissione come il touchscreen oppure le mini-tastiere. Inoltre l'output avviene su schermi di dimensioni ridotte, quindi la metodologia di output e le forme grafiche devono essere ridefinite affinché questo aspetto critico sacrifichi il meno possibile l'esperienza dell'utente.

~ o ~

§2. Main mobile devices OS
I principali Sistemi Operativi per dispositivi mobili

  The main operating systems for mobile devices currently in use or that have made history are the following: BlackBerry, Android, Apple iOS, Symbian OS, Windows Mobile.
  I principali sistemi operativi per dispositivi mobili attualmente in uso oppure che hanno fatto la storia sono i seguenti: BlackBerry, Android, Apple iOS, Symbian OS, Windows Mobile.


~ o ~

§3. BlackBerry.

  BlackBerry OS is a proprietary mobile operating system developed by Research In Motion for its BlackBerry smartphone line. The main advantages that BlackBerry could boast over its competitors were in the management of e-mails, in the robustness of the mobile connection, in the security and privacy that was guaranteed by encrypted communication, and in the long battery life. The BlackBerry, by virtue of these strengths, dominated the market for corporate phones, which allowed employees to perform their duties even when they were not physically in the office. BlackBerry in 2016, following the dizzying loss of appeal, suffered huge losses (372 million dollars in the second quarter of 2016 alone) and therefore, after 14 years of activity, was forced to stop the production of its smartphones.
  BlackBerry OS è un sistema operativo mobile proprietario, sviluppato da Research In Motion per la sua linea di smartphone BlackBerry. I vantaggi principali che i BlackBerry potevano vantare rispetto ai concorrenti consistevano nella gestione delle e-mail, nella robustezza della connessione mobile, nella sicurezza e privacy che era garantita dalla comunicazione criptata, e nella lunga durata della batteria. Il BlackBerry, in virtù di questi punti di forza, dominava il mercato dei telefoni aziendali, che permettevano ai dipendenti di svolgere le loro funzioni anche quando non erano fisicamente in ufficio. BlackBerry nel 2016, a seguito della vertiginosa perdita di appeal, ha subito ingenti perdite (372 milioni di dollari nel solo secondo trimestre del 2016) e quindi, dopo ben 14 anni di attività, è stata costretta ad interrompere la produzione dei suoi smartphone.


~ o ~

§4. Android.

  Android is an operating system for mobile devices initially developed by Android Inc. and acquired by Google, the internet giant, in 2005. Basically Android is not developed from scratch, it is in fact an operating system that is based on different versions of the Linux kernel, this distinguishes this operating system from the others for its open source nature and for its versatility, in fact it can work on any mobile device. The first smartphone equipped with an Android platform was the HTC Dream, presented on 22 October 2008. If you want to deepen the study of Android, then I invite you to consult the following page of my diary that I have dedicated specifically to this famous s.o.
  Android è un sistema operativo per dispositivi mobili sviluppato inizialmente da Android Inc. e acquisito da Google, il gigante di internet, nel 2005. Fondamentalmente Android non è sviluppato da zero, è infatti un sistema operativo che si basa su diverse versioni del kernel Linux, ciò contraddistingue questo sistema operativo dagli altri per la sua natura open source e per la sua versatilità, infatti può funzionare su qualsiasi dispositivo mobile. Il primo smartphone dotato di piattaforma Android è stato l’HTC Dream, presentato il 22 ottobre del 2008. Se vuoi approfondire los studio di Android, allora ti invito a consultare la seguente pagina del mio diario che ho dedicato appositamente a questo famoso s.o.

The Android operating system
Il sistema operativo Android


~ o ~

§5. iOS.


  iOS (OS stands for Operating System) is the operating system developed by Apple. It was released in the US market in June 2007. iOS is an Apple proprietary operating system and can only run on Apple devices (iPad, iPhone and iPod Touch). It was originally developed for the iPhone, in fact its original name, and until June 2010, was iPhone OS, but is now also used in iPods, iPads and Apple TVs.
  iOS (OS sta per Operating System) è il sistema operativo sviluppato da Apple. È stato rilasciato nel mercato degli Stati Uniti nel giugno 2007. iOS è un sistema operativo proprietario di Apple e può essere eseguito solo nei dispositivi Apple (iPad, iPhone e iPod Touch). Esso è stato originariamente sviluppato per iPhone, infatti il suo nome originale, e fino a giugno 2010, era iPhone OS, ma ora è utilizzato anche negli iPod, iPad e Apple TV. 

  iOS is derived from the Berkeley Software Distribution (briefly BSD) operating system which is a derivation of UNIX developed at the University of California Berkeley. BSD since 1988 is represented by a curious mascot: a red demon armed with a pitchfork and wearing sneakers.
  iOS è derivato dal sistema operativo Berkeley Software Distribution (brevemente BSD) che è una derivazione di UNIX sviluppata presso l'università della California Berkeley. BSD dal 1988 è rappresentata da una curiosa mascotte: un demone rosso armato di forcone e che indossa scarpe da ginnastica. 

  iOS uses a Darwin OS based XNU Mach micro kernel. XNU is a recursive acronym that stands for XNU's Not UNIX, meaning "XNU is not Unix". Darwin OS is a full-fledged free operating system. Its name is inspired by the evolutionist scientist of the same name to represent the characteristic of this system as an evolution of the BSD / Unix.
  iOS usa un micro kernel XNU Mach basato su Darwin OS. XNU è un acronimo ricorsivo che sta per XNU’s Not UNIX, cioè “XNU non è Unix”. Darwin OS è un sistema operativo a tutti gli effetti libero. Il suo nome si ispira allo scienziato evoluzionista omonimo per rappresentare la caratteristica di questo sistema come evoluzione del BSD/Unix.


References and Insights
1. BSD Demon, Wikipedia (link)
2. Berkeley Software Distribution, Wikipedia (link)

  The best way to evaluate the potential of the operating system that manages all Apple mobile devices is to retrace the main stages of its history. For this reason, I invite you to continue exploring the Dispositivi mobili section of TILL-Learning by reading the following article which, through the analysis contained in it, allows you to appreciate the multitude and scope of the innovative solutions that have characterized the evolution of operating system from Apple and that have distinguished it from competing products.
  Il modo migliore per valutare le potenzialità del sistema operativo che gestisce tutti i dispositivi mobili di casa Apple è quello di ripercorrere le tappe principali della sua storia. Per questo motivo ti invito a proseguire l'esplorazione della sezione Dispositivi mobili di TILL-Learning con la lettura del seguente articolo che attraverso l'analisi contenuta in esso permette di apprezzare la moltitudine e la portata delle soluzioni innovative che hanno caratterizzato l'evoluzione del sistema operativo di casa Apple e che lo hanno contraddistinto dai prodotti concorrenti.

The iOS operating system of Apple mobile devices
Il sistema operativo iOS dei dispositivi mobili Apple

~ o ~

§6. Symbian OS.

  Symbian OS is the operating system produced by the Symbian Foundation. The Symbian consortium was born in 1998, from an agreement between some companies that led to the birth of Samsung, Siemens and Sony; in June 2008 Nokia announced its intention to acquire the shares of the other companies in order to become the sole owner of the operating system, and once the acquisition is completed to make it open source with the creation of the Symbian Foundation: it will be formed by the old owners and open to other manufacturers, and will have to unify all interfaces in a new release of the operating system and manage their opening to external developers.
  Symbian OS è il sistema operativo prodotto da Symbian Foundation. Il consorzio Symbian nasce nel 1998, da un accordo tra alcune aziende che portò alla nascita Samsung, Siemens e Sony; nel giugno del 2008 Nokia ha comunicato l’intenzione di rilevare le quote azionarie delle altre società al fine di divenire l’unico proprietario del sistema operativo, e una volta completata l’acquisizione di renderlo open source con la creazione di Symbian Foundation: essa sarà formata dai vecchi proprietari e aperta ad altri produttori, e si dovrà occupare di unificare tutte le interfacce in una nuova release del sistema operativo e gestirne l’apertura agli sviluppatori esterni.


~ o ~

§7. Windows Mobile.

  Windows Mobile is a compact operating system based on Microsoft's Win32 API. Initially developed for PDAs, called Pocket PCs, its latest version for smartphones is Windows Phone 7.5 (Mango). Windows Phone 7 or known as WP 7, is Microsoft's smartphone operating system, which unveiled it at Mobile World Congress on February 15, 2010. It targets the consumer market (instead of the enterprise market like its predecessor) by eliminating many of the features supplied with Windows Mobile.
  Windows Mobile, è un sistema operativo compatto basato sulle API Win32 di Microsoft. Inizialmente sviluppato per i PDA, chiamati Pocket PC, la sua ultima versione per smartphone è Windows Phone 7.5 (Mango). Windows Phone 7 o conosciuto come WP 7, è il sistema operativo per smartphone di Microsoft, che lo ha presentato al Mobile World Congress il 15 febbraio 2010. Si rivolge al mercato consumer (invece del mercato enterprise come il suo predecessore) eliminando molte delle funzionalità in dotazione di Windows Mobile.

~ o ~

§8. More generally about Mobile Technology.
Più in generale a proposito delle tecnologie mobili.

  The design and development of operative systems specifically for the mobile devices is just one of the most innovative and interesting aspects of the mobile technology.
  La progettazione e lo sviluppo di sistemi operativi specificatamente per i dispositivi mobili è solo uno degli aspetti più innovativi ed interessanti della tecnologia mobile.

   If you want to examine the world of mobile devices from a more general point of view, then I invite you to continue the consultation of Tateo~Learning by reading the following article.
  Se vuoi esaminare il mondo dei dispositivi mobili da un punto di vista più generale, allora ti invito a proseguire la consultazione di Tateo~Learning con la lettura del seguente articolo.

Mobile Technologies
Tecnologie mobili
MD )


~ o ~

§9. Stay up to date.
Rimani aggiornato.

If you are interested in the topics covered in the current article and want to be informed about my most recent updates dealing with them, then I invite you to register on the following Facebook page and Pinterest dashboard which I dedicated specifically for sharing the most recent changes made to the corresponding thematic area of TILLL~Learning (>).
Se sei interessato agli argomenti trattati nell'articolo corrente e vuoi essere informato sui miei aggiornamenti più recenti che trattano di essi, allora ti invito a registrarti sulla seguente pagina Facebook e bacheca Pinterest che ho dedicato appositamente per la condivisione delle modifiche più recenti apportate all'area tematica corrispondente di TILLL~Learning (>).

"Mobile Technologies by TILLL" on Facebook (>)
"Mobile Technologies by TILLL" on Pinterest (>)

-----------------------------------------

updated May 26, 2022



~ o ~

§10. Let's keep in touch.
Teniamoci in contatto.


  I hope you enjoyed this article, belonging to the Learning (>) section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) project (>), and that the notes and observations I gathered within it meets your interests. 

  If you want stay tuned with the TILLL project evolution, then I invite you to follow the next upgrades that are published on the TILLL's Blog and on the social media pages dedicated to the TILLL community.

  Spero che questo articolo, appartenente alla sezione Learning (>) del progetto Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) (>), ti sia piaciuto e che le note e le osservazioni che ho raccolto al suo interno soddisfino i tuoi interessi. 

  Se vuoi rimanere aggiornato sull'evoluzione del progetto TILLL, allora ti invito a seguire i prossimi aggiornamenti che vengono pubblicati sul Blog di TILLL e sulle pagine social dedicate alla community TILLL.


  (>Tateo-Blogofficial blog of TILLL project

  (>LinkedIn page dedicated to TILLL project

  (>Facebook page dedicated to TILLL project

  (>Twitter account dedicated to TILLL project

  (>Pinterest account dedicated to TILLL project

  (>Instagram account dedicated to TILLL project



~ o ~ 


§11. Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project.

Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog.

First of all, thank you for visiting one of the pages of my blog. My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat) and I am the founder and author of a project of Interdisciplinary Lifelong Learning of which the Tateo~Blog (:::) blog is the means of sharing. I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligenceVirtual RealitySimulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong LearningSocial Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.

Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio blog. Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat) e sono il fondatore e l'autore di un progetto Lifelong Learning Interdisciplinare di cui il blog Tateo~Blog (:::) ne è il mezzo di condivisione. Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza ArtificialeRealtà VirtualeSimulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::).


  References to contact me. Following you can find my personal references that you can use if you want to contact me directly, and the links to my social accounts that you can use to follow me or to keep in touch with me by means of social media networks.

  Riferimenti per contattarmi. In seguito puoi trovare i miei riferimenti personali che puoi utilizzare se vuoi contattarmi personalmente, ed i collegamenti ai miei account social che puoi utilizzare per seguirmi e rimanere in contatto con me tramite le reti di social media.


Eng. Tateo Giovanni Battista

    - e-mail: tateogb@libero.it (send e-mail)

    - phone / WhatsApp : (+39) 388 8419726

    - Skype (link)

    - LinkedIn account (link)

    - Facebook account (link)

    - Twitter account (link)

    - Instagram account (link)

    - Pinterest account (link)


-----------------------------------------

Originally published November 6, 2016,

updated May 26, 2022 

into the Learning section of

TILLL

the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo

Commenti