Passa ai contenuti principali

PROBLEMS (PS)

Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - SHARING - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and Communities engagement about:
Artificial Intelligence, Extended / Augmented / Virtual / Mixed Reality (XR/AR/VR/MR), Automation, Electronics, Computer Science and Information Technology, Mobile Technologies, Problem Solving, Readings, Social Media, Simulation, Artificial Vision, Work and Soft Skills, Railway.
by Tateo Giovanni Battista
_______________________

LEARNING

PROBLEM SOLVING & INNOVATION

Solving problems in innovative and creative way.

Risolvere i problemi in modo innovativo e creativo.


We are talking about: #innovation #decisionMaking #ProblemSolving #ProblemSetting #ProblemPosing #creativity #ProblemFinding #decisionMaking #decisionTaking #ProblemLifeCycle #TILLL #TateoBlog 

SummaryGenerally, the management of a problem is simply identified with the search for its solution. But in reality, the life cycle of a problem is much broader and much more complex. In fact, in addition to the specific phase of solving a problem (Problem SOLVING), there are others, less known but equally important. Some of these phases precede the search for the solution, others instead follow it. Before the resolution phase, there is the one in which the problem becomes perceptible (Problem POSING), and the one in which all the possible interventions or strategies that can be implemented to solve it are identified (Problem SETTING). The phases that follow Problem Solving are those of finalizing the possible solutions found. The first consists in choosing the best solution among multiple possible solutions (Decision MAKING). And finally, the last phase coincides with the actual implementation of the solution (Decision TAKING)

Generalmente la gestione di un problema si identifica semplicemente con la ricerca della sua soluzione. Ma nella realtà il ciclo di vita di un problema è molto più ampio e molto più complesso. Infatti, oltre alla fase specifica della risoluzione di un problema (Problem SOLVING), ve ne sono altre, meno note ma altrettanto importanti. Alcune di queste fasi precedono la ricerca della soluzione, altre la seguono. Prima della fase di risoluzione, c'è quella in cui il problema diventa percepibile (Problem POSING), e quella in cui si individuano tutti i possibili interventi o strategie che possono essere implementate per risolverlo (Problem SETTING). Le fasi che seguono il Problem Solving sono quelle di finalizzazione delle possibili soluzioni trovate. Il primo consiste nello scegliere la migliore soluzione tra molteplici soluzioni possibili (Decision MAKING). E infine l'ultima fase coincide con l'effettiva realizzazione della soluzione (Decision TAKING).

~ o ~

You are here (>>>) within the TILLL project
Ti trovi qui (>>>) all'interno del progetto TILLL

|
+->>> TILLL 
      |
      +-> LEARNING
      |   +->>> PS. PROBLEMS
      |         +->>> 1. UNEASINESS
      |         +->>> 2. PROBLEM POSING
      |         +->>> 3. PROBLEM SETTING
      |         +->>> 4. PROBLEM SOLVING
      |         +->>> 5. INNOVATION
      |         +->>> 6. DECISION MAKING
      |         +->>> 7. DECISION TAKING
      |
      +->>> SHARING
      |     +->>> BLOG
      |
      +->>> NETWORKING
      |
      +->>> ABOUT ME


~ o ~

§1. Uneasiness, Problem and Solution.
Disagio, Problema e Soluzione.

When business or life goes in a different way than we would have liked, right at that moment, we are witnessing the manifestation of a "uneasiness".
  A "problem" arises precisely as a consequence of "uneasiness", and expresses the desire to change things in order to eliminate, or at least mitigate, the "uneasiness" itself.
  The resolution of a "problem" coincides with the search for a "solution".
  Quando gli affari o la vita vanno in un modo diverso da come noi avremmo voluto, proprio in quel momento, stiamo assistendo al manifestarsi di un "disagio".
  Un "problema" nasce proprio come conseguenza del "disagio", ed esprime il desiderio di voler cambiare le cose in modo da eliminare, o quanto meno mitigare, il "disagio" stesso.
  La risoluzione di un "problema" coincide con la ricerca di una "soluzione".


  If you are interested to deep this first phase of the problems life cycle, then allow me to invite you to read the following article that I dedicated specifically to the Problem Posing.
  Se sei interessato ad approfondire questa prima fase del ciclo di vita dei problemi, allora permettimi di invitarti a leggere il seguente articolo che ho dedicato specificamente al Problem Posing.

Uneasiness, problem and solution.
Disagio, problema e soluzione.


~ o ~

§2. Problem Posing.
Individuazione del problema.

  The first step to be taken in managing a problem is to identify it and recognize it as a problem.
  In fact, until a phenomenon is recognized as problematic, it is not possible to perceive the instinct and the motivation to analyze it, identify what makes it perceive as problematic, and seek a solution.
  This phase of the mental process that triggers the problem solving process in technical jargon is called "problem posing", or "problem finding".
  The term "problem finding" which literally indicates the "discovery of a problem", well represents the situation that arises when you come across a problem and stop to reflect worried.
  Il primo passo da eseguire nella gestione di un problema è proprio quello di individuarlo e di riconoscerlo come problema.
Infatti fino a quando un fenomeno non è riconosciuto come problematico, non non si riesce a percepire l'istinto e la motivazione per analizzarlo, individuare cosa ce lo fa percepire come problematico, e ricercare una soluzione.
  Questa fase del processo mentale che innesca il processo di problem solving nel gergo tecnico è detta "problem posing", oppure "problem finding".
  Il termine "problem finding" che letteralmente indica la “scoperta di un problema”, rappresenta bene la situazione che si presenta quando ci si imbatte in un problema e ci si ferma a riflettere preoccupati.


  Problems during life are certainly not long in coming. However, the ability to discover them is not trivial, rather it requires intellectual openness, intuition and creativity.
  It is often believed that having a good dose of creativity is enough to solve a problem (problem solving). Instead, sometimes the most complex phase does not coincide with the resolution of the problem, but with its identification.
Sometimes the problems are far from obvious and to discover them you need to be able to pick up its signals, even if weak. It is necessary to know how to associate the right importance also, and above all, to phenomena that most people consider "normal". It is necessary to go beyond appearances and face the news with a positive and proactive attitude. Also to develop these attitudes, it is necessary to have a good foundation of creativity at the base.
  I problemi durante la vita non si fanno di certo attendere. Tuttavia la capacità di scoprirli non è banale, anzi richiede apertura intellettuale, intuizione e creatività.
  Spesso si ritiene che possedere una buona dose di creatività basti per risolvere un problema (problem solving). Invece talvolta la fase più complessa non coincide con la risoluzione del problema, bensì con la sua individuazione.
  Talvolta i problemi sono tutt'altro che evidenti e per scoprirli occorre saper captare i suoi segnali, anche se deboli. Occorre saper associare la giusta importanza anche, e soprattutto, ai fenomeni che la maggior parte delle persone ritiene "normali". Occorre spingersi oltre le apparenze ed affrontare le novità con atteggiamento positivo e propositivo. Anche per sviluppare queste attitudini, occorre possedere alla base una buona base di creatività.

  Problem Posing in Mathematics Teaching. One of the main objectives of mathematics teaching is to develop problem solving skills in each student. But what are the capabilities underlying this ability? Among all we want to focus on one: the ability to ask questions, that is, to formulate sub-problems whose understanding and resolution can lead us to the solution of the initial problem. Problem posing activities, i.e. those in which the student is stimulated to conceive new and original problems, can then contribute to the development of this fundamental ability that distinguishes the good problem solver from one who does not know how to go beyond the application of procedures.
  Problem Posing nell'insegnamento della matematica. Uno dei principali obiettivi dell’insegnamento della matematica è sviluppare in ogni studente l’abilità di problem solving. Ma quali sono le capacità sottese a questa abilità? Tra tutte vogliamo concentrarci su una: la capacità di porsi domande, cioè di formulare sottoproblemi la cui comprensione e risoluzione possa condurci alla soluzione del problema iniziale. Le attività di problem posing, quelle cioè in cui lo studente viene stimolato all’ideazione di problemi nuovi e originali, possono allora contribuire allo sviluppo di questa fondamentale capacità che distingue il buon solutore di problemi da colui che non sa andare oltre l’applicazione di procedure.

Hashtag keywords: #problemPosing #problemFinding

Resourced and Insights.
1. Webinar | Il problem posing in matematica di Eleonora Pellegrini - Rizzoli Education (link)
2. The Art of Problem Posing, Stephen I. Brown and Marion I. Walter
3. Problem Posing e Problem Solving - #PC&AC #4 - Riconnessioni (link)


~ o ~

§3. Problem Setting.

Impostazione di un problema.


  Once you have ascertained the existence of a problem by means of the perception of a discomfort or a need, it is necessary to prepare for its resolution. This ability, known as the Problem Setting, consists in taking note of the discomfort as a concrete problem, in defining and circumscribing the problem, in identifying everything on which one can intervene to solve it, and in asking all the questions that will guide us to the search for the solution.
  Una volta aver appurato l'esistenza di un problema per mezzo della percezione di un disagio o di un bisogno occorre predisporsi per la sua risoluzione. Questa capacità, nota col nome di Problem Setting, consiste nel prendere atto del disagio come problema concreto, nel definire e circoscrivere il problema, nell'individuare tutto ciò su cui si può intervenire per risolverlo, e nel porsi tutte le domande che ci guideranno alla ricerca della soluzione.

  The Problem Setting process is centered on the elaboration of the uneasiness and on the definition and communication of the problem. The typical process can be summarized through the following sequence of actions: a) perception of discomfort; b) analysis of the discomfort; c) definition of the situation; d) search for ways out; e) definition of the terms of the problem; f) story of the problem.
  Il processo di Problem Setting è incentrato sulla elaborazione del disagio e sulla definizione, e comunicazione, del problema. Il processo tipico può essere riassunto attraverso la seguente sequenza di azioni: a) percezione del disagio; b) analisi del disagio; c) definizione della situazione; d) ricerca di vie di uscita; e) definizione dei termini del problema; f) racconto del problema.

  Even in this phase of managing a problem, creativity plays a very important role, as creativity is also concreteness, that is, the ability to put fantasies into practice in order to transform them into objects, movements, actions.
  Anche in questa fase della gestione di un problema la creatività gioca un ruolo molto importante in quanto la creatività è anche concretezza, ossia capacità di mettere in pratica le fantasie al fine di trasformarle in oggetti, movimenti, azioni.

  For example: feeling discomfort from lack of time is a very different thing from inventing new ways to save time. Think for example of the highly creative contribution made by Frederick Taylor for the definition of industrial civilization. Taylor, analyzing in detail the way workers worked, found that many things could be done more rationally and more quickly, without wasting movement.
  Per esempio: provare disagio per la mancanza di tempo è cosa ben diversa da inventare nuovi modi per risparmiare tempo. Si pensi per esempio al contributo altamente creativo fornito da Frederick Taylor per la definizione della civiltà industriale. Taylor, analizzando nei minimi particolari il modo di lavorare degli operai, scoprì che molte cose potevano esser fatte in modo più razionale e più rapido, senza sprecare movimenti.


~ o ~

§4. Problem Solving.
La risoluzione dei problemi.

  The implementation phase of the solution in the problem management process is called Problem Solving.
  La fase di attuazione della soluzione nel processo di gestione dei problemi è detta Problem Solving.

  If you want to deepen this phase of the problem management process and review the main existing methodologies, then I invite you to continue the exploration of Tateo-Blog by reading the following article that I have specifically dedicated to this purpose.
  Se vuoi approfondire questa fase del processo di gestione dei problemi è passare in rassegna le principali metodologie esistenti, allora ti invito a proseguire la esplorazione di Tateo-Blog con la lettura del seguente articolo che ho dedicato appositamente a questo proposito.

Problem Solving.
La risoluzione dei problemi.


~ o ~

§5. Research and design to stand out into the global market.
Ricerca e progettazione per distinguersi nel mercato globale.

The current market is global and for this reason it is highly competitive. Both the production and consumption of any product takes place on a global scale, so that the same product, thanks to electronic commerce, can be purchased from all over the Earth.
L'attuale mercato è globale e per tale motivo è altamente competitivo. Sia la produzione che il consumo di qualsiasi prodotto avviene su scala mondiale, per cui uno stesso prodotto, grazie al commercio elettronico, è acquistabile da ogni parte della Terra.

For this reason, in order to survive on a global market, it is necessary to implement strategies. First of all it is necessary to pay attention to the users, correctly interpreting their needs (functional aspect) and liking (aesthetic aspect).
Therefore, to become more attractive and desirable than competitors, one cannot ignore the design of the product which must embody the aesthetic-functional synthesis of the product.
Per questo motivo, per sopravvivere su un mercato globale, occorre necessariamente mettere in atto delle strategie. Occorre innanzitutto prestare attenzione all'utenza, interpretandone correttamente i bisogni (aspetto funzionale) ed i gradimenti (aspetto estetico).
Quindi per diventare più attrattivi e desiderabili dei concorrenti non si può prescindere dal design del prodotto che deve incarnare la sintesi estetico-funzionale del prodotto.

The keywords for the functional factor of the product are: technology, functionalities, efficiency and innovation. The ability to innovate is not limited to the creation of new needs or the use of the latest technologies that science makes available. Innovation consists in proposing a new way, conceptually different (think different) from the conventional one, to solve a problem. A solution is innovative if it involves a change of paradigm (disruptive).
Le parole chiave per il fattore funzionale del prodotto sono: tecnologia, funzionalità, efficienza e innovazione. La capacità di innovare non si limita alla creazione di nuovi bisogni o all'utilizzo delle più recenti tecnologie che la scienza mette a disposizione. L'innovazione consiste nel proporre un nuovo modo, concettualmente diverso (think different) da quello convenzionale per risolvere un problema. Una soluzione è innovativa se comporta un cambio di paradigma (disruptive).

The keywords for the aesthetic factor are: emotions, style and brand. Acting on the aesthetics of a product means working on the emotional sphere, designing products that are aesthetically pleasing and characterized by a recognizable and distinctive style (brand) compared to similar products from competitors. To be pleasing to the user's eyes, the product must be as simple and essential as possible, that is, it must be able to solve complex problems in a simple way.
Le parole chiave per il fattore estetico sono: emozioni, stilemarca. Agire sull'estetica di un prodotto significa lavorare sulla sfera emotiva, progettando prodotti esteticamente gradevoli e caratterizzati da uno stile riconoscibile e distintivo (brand) rispetto ai prodotti simili dei concorrenti. Il prodotto per risultare gradevole agli occhi dell'utente deve essere il più possibile semplice ed essenziale, ossia deve riuscire a risolvere in modo semplice problemi complessi.

Obviously, focusing on the design and style of a product is not trivial and implies costs and risks which, however, cannot be ignored today. 
Focusing on design means taking paths that are sometimes unknown, difficult to understand and explain because they are too futuristic. It means experimenting and in some cases taking risks. It takes courage to invest in disruptive ideas and visions, but these are the innovations that can change people's lives. 
Focusing on aesthetics has a cost: producing a beautiful product certainly costs more but this effort is rewarded by the greater competitiveness that the product buys on the market.
Ovviamente puntare sul design e sullo stile di un prodotto non è banale e sottende costi e rischi da cui oggi però non si può prescindere. 
Puntare sul design, significa intraprendere percorsi a volte sconosciuti, difficili da comprendere e spiegare perché troppo futuristici. Significa sperimentare e in alcuni casi rischiare. Ci vuole coraggio ad investire su idee e visioni disruptive, ma sono queste le innovazioni in grado di cambiare la vita delle persone. 
Puntare sulla estetica ha un costo: produrre un prodotto bello costa sicuramente di più ma questo sforzo è ripagato dalla maggiore competitività che il prodotto acquista sul mercato.

Hashtag keywords: #globalMarket #design #functionalities #innovation #aesthetic #emotions #style #brand #disruptive #vision #competitiveness

-----------------------------------------

Originally published June 5, 2022



~ o ~

§6. Innovation & Creativity.
Innovazione e creatività.

  To cope with the numerous transformations that the industrial and economic world is undergoing, problem solving must be tackled in an innovative way.
  Per tenere testa alle numerose trasformazioni che sta subendo il mondo industriale ed economico occorre affrontare la risoluzione dei problemi in modo innovativo.


"There is a need for a competent, prepared management class, able to build new models, new visions"
“C'è bisogno di una classe dirigente competente, preparata, in grado di costruire nuovi modelli, nuove visioni”
(quoted by Fiammetta Di Vilio, Tecn’é n. 6/2016)

  To survive these transformations and the highly competitive climate that is taking place due to the crisis, it is necessary to develop and cultivate the following aspects that favor the search for innovative solutions: motivation, vision, change, method and creativity.
  Per sopravvivere a queste trasformazioni ed al clima altamente competitivo che si sta instaurando a causa della crisi occorre sviluppare e coltivare i seguenti aspetti che favoriscono la ricerca di soluzioni innovative: motivazione, visione, cambiamento, metodo e creatività.


“Technology needs their talents and their passion. 
We must never stop studying, researching. 
What we do not see today is immensely greater than what is before our eyes. 
In this fertile uncertainty lies the very meaning of our being men "
“La tecnologia ha bisogno dei loro talenti e della loro passione. 
Non bisogna mai smettere di studiare, di ricercare. 
Ciò che oggi non vediamo è immensamente più grande di ciò che sta davanti ai nostri occhi. 
In questa fertile incertezza sta il significato stesso del nostro essere uomini”
(quoted by Fiammetta Di Vilio, Tecn’é n. 5/2016) 

  If you want to examine in greater detail the aspects that favor innovation, I invite you to continue consulting the Learning section of Tateo-Blog by reading the following article in which I have deepened the discussion.
  Se vuoi esaminare con un maggiore dettaglio gli aspetti che favoriscono l’innovazione ti invito a proseguire la consultazione della sezione Learning di Tateo-Blog con la lettura dell'articolo seguente in cui ne ho approfondito la trattazione.

User manual for creativity and innovation.
Manuale d'uso per la creatività e l'innovazione.
>>> PS.5 <<<


~ o ~

§7. Decision-Making.
Processo decisionale.


  In everyday life, decisions are made continuously: in some cases they are automatic, while in other cases making a decision can be a longer, more demanding and complex. This is why decision making is important. Because it plays a decisive role in the most important events in life, such as choosing a course of study, accepting a job offer, declaring one's love.
  Nella vita di tutti i giorni le decisioni vengono prese continuamente: in alcuni casi sono automatiche, mentre in altri casi prendere una decisione può essere un processo più lungo, impegnativo e complesso. Per questo motivo il processo decisionale è importante. Perché esso gioca un ruolo determinante negli eventi più importanti della vita, come per esempio scegliere il percorso di studi, accettare una proposta di lavoro, dichiarare il proprio amore.

  A typical example in which "decision making" is practiced is at the end of the Problem Solving process, and specifically in the case in which it does not converge towards a single solution, but towards a series of solutions, all possible and which seem equivalent. In this case, it is necessary to choose the solution that best suits our purposes, or the most effective solution, or the cheapest one. Very often these objectives are in conflict with each other, and therefore the decision will be about finding a compromise between them.
  Un esempio tipico in cui si esercita il "decision making" è al termine del processo di Problem Solving, e specificatamente nel caso in cui esso non converga verso una soluzione unica, bensì verso una serie di soluzioni, tutte possibili e che sembrano equivalenti. In questo caso, occorre scegliere quella la soluzione più adatta ai nostri fini, oppure la soluzione più efficace, oppure quella più economica. Molto spesso questi obiettivi sono in contrasto tra di loro, e quindi la decisione verterà nel trovare un compromesso tra essi.

Decision-making is about how a decision is made.
   1. There is an important first step, called "decision awareness", where you realize that a decision needs to be made.
   2. Decision-making can include gathering information, creating options, discussing potential actions and their implications.
   3. Decision-    making can involve deciding who is to make the decision or be involved in the decision making process.
   4. Decision-making includes evaluating the consequences of each of the optional decisions, whether as actions, risks or benefits.
   5. Decision making can involve detailed judgments, analyzes and reflections.
Il processo decisionale (decision making) riguarda il modo in cui si arriva alla decisione.
  1. C'è un primo passo importante, detto “consapevolezza decisionale”, in cui ci si rende conto che occorre prendere una decisione.
  2. Il processo decisionale può includere la raccolta di informazioni, la creazione di opzioni, la discussione di potenziali azioni e le loro implicazioni.
  3. Il processo decisionale può implicare la decisione di chi deve prendere la decisione o essere coinvolto nel processo decisionale. 
  4. Il processo decisionale include la valutazione delle conseguenze di ognuna delle decisioni opzionali, sia come azioni, rischi o benefici.
  5. Il processo decisionale può comportare giudizi, analisi e riflessioni  dettagliate.

Hashtag keywords: #ProblemSolving  #decisionMaking #decisionTaking

Resourced and Insights.
(1) Decision Making and Decision Taking: they are different, by Phil Jones


~ o ~

§8. Decision Taking.
Prendere le decisioni.


  Sometimes in decision-making processes, for example those during which a new strategy to be implemented must be established, misunderstandings occur due to the fact that, while some people involved in the process think that the decision is already consolidated, others are still elaborating a definitive decision.
  This is precisely the subtle distinction between "decision-making" and "decision taking", the existence of which many do not realize. The term "decision-making" refers to the process to make decisions, while the term "decision taking" refers to final act of the process, that is the actual assumption of the decision.
  A volte nei processi decisionali, ad esempio quelli durante i quali si deve stabilire una nuova strategia da attuare, si verificano malintesi dovuti al fatto che, mentre alcune persone coinvolte nel processo pensano che la decisione sia già consolidata, altre stanno ancora elaborando un definitivo decisione.
  Questa è proprio la sottile distinzione tra "decision-making" e "decision taking", della cui esistenza molti non si rendono conto. Il termine "Decision-Making" si riferisce al processo decisionale, mentre il termine "decision taking" si riferisce all'atto finale del processo, ossia all'effettiva assunzione della decisione.

  "Decision-Making" is a process and happens over a period of time. A decision, on the other hand, is taken at a moment, in an instance.  The decision is taken at the moment the choice is made from all the available options. So, Decision-Making, precedes the Decision-Taking.
  Il "Decision-Making" è un processo ed avviene in un lasso di tempo. Una decisione invece è presa (taken) in un momento, in un istante. La decisione è presa nel momento in cui si effettua la scelta tra tutte le opzioni disponibili. Quindi, il Decision-Making precede il Decision Taking.

  It is very easy to identify when a decision can be considered to have finally been made. Think for example when a proposal is put to the vote during a meeting: well, even when the solution seems to have been taken, even when the decision has been established and announced by the boss, it is not certain that the decision has actually been taken yet.
  In fact, sometimes due to the haste with which decision making often takes place, some people involved in the process may misunderstand the decision, they may still have doubts about the actions related to the application of the decision itself, and the consequences that would derive from such actions.
  A decision can be considered finally "taken" when all the people involved in the decision-making process are aligned and convinced about the solution to choose and the actions to be taken. A decision can be considered "taken" when the last doubt has been evaded.
  E' molto facile individuare quando una decisione può essere considerata finalmente presa. Si pensi ad esempio quando si mette ai voti una proposta durante una riunione: bene, anche quando la soluzione sembra essere stata presa, anche quando la decisione è stata stabilita ed annunciata dal capo, non è detto che la decisione sia stata ancora presa effettivamente.
  Infatti, talvolta a causa della fretta con cui spesso si svolge il processo decisionale (decision making), alcune persone coinvolte nel processo potrebbero fraintendere la decisione, potrebbero avere ancora dubbi sulle azioni connesse alla applicazione della decisione stessa, e sulle conseguenze che deriverebbero da tali azioni.
  Una decisione può essere considerata finalmente "presa" quando tutte le persone coinvolte nel processo decisionale sono allineate e convinte sulla soluzione da scegliere e sulle azione da intraprendereUna decisione può essere considerata "presa" quando l'ultimo dubbio è stato eluso.

  During the decision-making processes, the most effective teams are those who are able in a lucid and conscious way to recognize and keep in mind where they are in the decision-making process, i.e. how they are proceeding with the decision, and the content of the decision, i.e. the substance of what they are deciding. To determine when decision making can finally converge towards a solution, you need to constantly monitor where you are in the process, both individually and collectively.
  Durante i processi decisionali i team più efficaci sono quelli che riescono in modo lucido e cosciente a riconoscere e tenere ben presente dove si trovano nel processo decisionale, ossia come stanno procedendo nella decisione, ed il contenuto della decisione, ossia la sostanza di cosa stanno decidendo. Per stabilire quando il processo decisionale può finalmente convergere verso una soluzione occorre monitorare costantemente dove ci si trova nel processo, sia individualmente che collettivamente.

  Sometimes one of the team members is so convinced that a decision is correct that in his head, individually therefore, he already considers it as having been made. The problem is that other members may not be sure yet if that is the right thing to do. So others are still making a decision while one has already made it.
  In other circumstances, those who have more say in deciding, such as a CEO, may not be credible and incisive enough in his indications, creating confusion and misleading other members of the decision-making process. Indeed, there are some members in the decision-making process who have greater authority and responsibility than others. Well, these members are required to define the limits within which the decision-making process must be carried out.
  Sometimes the decision involves such uncomfortable positions, such as risk-taking or unpopular actions, that members of the trial, without even realizing it, divert the discussion to other topics forgetting that their goal is to make a decision. Even if it is easier to continue to argue indefinitely, it is necessary to recognize when the time has come to converge towards a solution, despite the actions or risks that its application will entail.
  Talvolta uno dei membri del team è così convinto che una decisione sia corretta che nella sua testa, individualmente quindi, la considera già come presa. Il problema è che altri membri potrebbero non essere ancora sicuri che quella sia la cosa giusta da fare. Quindi altri stanno ancora prendendo una decisione mentre uno l'ha già presa.
  In altre circostanze, chi ha più voce in capitolo per decidere, come per esempio un amministratore delegato, potrebbe non risultare abbastanza credibile ed incisivo nelle sue indicazioni, creando confusione e mandando fuori strada gli altri membri del processo decisionale. In effetti nel processo decisionale esistono alcuni membri che hanno autorità e responsabilità maggiori degli altri. Ebbene tali membri sono tenuti a definire i limiti entro cui il processo decisionale si deve svolgere. 
  Talvolta la decisione implica delle posizioni così scomode, come per esempio l'assunzione di rischi o delle azioni impopolari, che i membri del processo, senza neanche accorgersene, dirottano la discussione su altri argomenti dimenticandosi che il loro obiettivo è quello di prendere una decisione. Anche se è più semplice continuare a discutere all'infinito occorre riconoscere quando è arrivato il momento di convergere verso una soluzione, nonostante le azioni oppure i rischi che la sua applicazione implicherà.

Hashtag keywords: #ProblemSolving  #decisionMaking #decisionTaking

Resources and Insights.
(1) Decision Making and Decision Taking: they are different, by Phil Jones


~ o ~

§9. Take action.
Passare all'azione.

  Once the decision has been made, the chosen solution must be applied to the system. This could be an immediate one, because the new solution could take some time for it to be received by the system becoming a habitual behavior. It therefore takes a period of time for the desired change to actually take place.
  Una volta che la decisione è stata presa, la soluzione scelta deve applicata al sistema. Ciò potrebbe essere una immediata, perché la nuova soluzione potrebbe richiedere del tempo affinché venga recepita dal sistema diventando un comportamento abituale. Occorre quindi un periodo di tempo affinché si realizzi effettivamente il cambiamento desiderato. 

~ o ~

§10. Sources and insight.
Fonti ed approfondimenti.

  Listed below are many references to sources I have consulted during the writing of this article and I suggest you use them to go deeper into the topics covered within
  In seguito ho riportato alcuni riferimenti alle fonti che ho consultato durante la redazione di questo articolo e che ti suggerisco di utilizzare per approfondire gli argomenti che ho trattato al suo interno.
  • (1) Problem finding, Wikipedia
  • (2) Einstein’s Secret to Amazing Problem Solving (and 10 Specific Ways You Can Use It)
  • (3) Problem Solving e creatività, Umberto Santucci
  • (4) Frederick Taylor, Wikipedia
  • (5) L'organizzazione scientifica del lavoro, Wikipedia


~ o ~


§11. More generally.

Più in generale.


  In the current article, which is the main one of the thematic area dedicated to Problem Solving, we talked about the most important phases of the process of solving a problem, and how creativity can be used to find innovative solutions. As you may have noticed, in correspondence with some paragraphs of the article, where the subject matter needs further investigation, there is a hypertext link that refers to another sub-article.

  However, I would like to remind you that one of the main features of TILLL (Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning) project is interdisciplinarity. So if you want to know what are the other thematic areas that flank the Problem Solving in TILLL, then allow me to suggest reading the following article which, being dedicated to the "Learning" section of the TILLL project, lists them all.

  Nell'articolo corrente, che è il principale dell’area tematica dedicata al Problem Solving, abbiamo parlato delle fasi più importanti del processo di risoluzione di un problema, e di come si può utilizzare la creatività per trovare soluzioni innovative. Come avrete notato, in corrispondenza di alcuni paragrafi dell'articolo, ove l'argomento trattato necessita ulteriori approfondimenti, è presente un collegamento ipertestuale che rimanda ad un altro sotto-articolo.

  Vorrei ricordarvi però che una delle caratteristiche principali del progetto TILLL (Tateo's Interdisciplinary LifeLong Learning) è la interdisciplinarietà. Quindi se vuoi conoscere quali sono le altre aree tematiche che affiancano il Problem Solving in TILLL, allora permettimi di suggerirti la lettura del seguente articolo che, essendo dedicato alla sezione "Learning" del progetto TILLL li elenca tutti.


The “Learning” section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning Project.
La sezione “Learning” del progetto di Apprendimento Continuo Interdisciplinare di Tateo.
( TB.1 )


~ o ~

§12. Stay up to date.
Rimani aggiornato.

If you are interested in the topics covered in the current article and want to be informed about my most recent updates dealing with them, then I invite you to register on the following Facebook page and Pinterest dashboard which I dedicated specifically for sharing the most recent changes made to the corresponding thematic area of TILLL~Learning (>).
Se sei interessato agli argomenti trattati nell'articolo corrente e vuoi essere informato sui miei aggiornamenti più recenti che trattano di essi, allora ti invito a registrarti sulla seguente pagina Facebook e bacheca Pinterest che ho dedicato appositamente per la condivisione delle modifiche più recenti apportate all'area tematica corrispondente di TILLL~Learning (>).

"Problem Solving by TILLL" (>)
"Problem Solving by TILLL" (>)


~ o ~

§13. Let's keep in touch.
Teniamoci in contatto.


  I hope you enjoyed this article, belonging to the Learning (>) section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) project (>), and that the notes and observations I gathered within it meets your interests. 

  If you want stay tuned with the TILLL project evolution, then I invite you to follow the next upgrades that are published on the TILLL's Blog and on the social media pages dedicated to the TILLL community.

  Spero che questo articolo, appartenente alla sezione Learning (>) del progetto Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) (>), ti sia piaciuto e che le note e le osservazioni che ho raccolto al suo interno soddisfino i tuoi interessi. 

  Se vuoi rimanere aggiornato sull'evoluzione del progetto TILLL, allora ti invito a seguire i prossimi aggiornamenti che vengono pubblicati sul Blog di TILLL e sulle pagine social dedicate alla community TILLL.


  (>Tateo-Blogofficial blog of TILLL project

  (>LinkedIn page dedicated to TILLL project

  (>Facebook page dedicated to TILLL project

  (>Twitter account dedicated to TILLL project

  (>Pinterest account dedicated to TILLL project

  (>Instagram account dedicated to TILLL project



~ o ~ 


§14. Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project.

Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog.

First of all, thank you for visiting one of the pages of my blog. My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat) and I am the founder and author of a project of Interdisciplinary Lifelong Learning of which the Tateo~Blog (:::) blog is the means of sharing. I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligenceVirtual RealitySimulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong LearningSocial Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.

Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio blog. Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat) e sono il fondatore e l'autore di un progetto Lifelong Learning Interdisciplinare di cui il blog Tateo~Blog (:::) ne è il mezzo di condivisione. Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza ArtificialeRealtà VirtualeSimulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::).


  References to contact me. Following you can find my personal references that you can use if you want to contact me directly, and the links to my social accounts that you can use to follow me or to keep in touch with me by means of social media networks.

  Riferimenti per contattarmi. In seguito puoi trovare i miei riferimenti personali che puoi utilizzare se vuoi contattarmi personalmente, ed i collegamenti ai miei account social che puoi utilizzare per seguirmi e rimanere in contatto con me tramite le reti di social media.


Eng. Tateo Giovanni Battista

    - e-mail: tateogb@libero.it (send e-mail)

    - phone / WhatsApp : (+39) 388 8419726

    - Skype (link)

    - LinkedIn account (link)

    - Facebook account (link)

    - Twitter account (link)

    - Instagram account (link)

    - Pinterest account (link)


-----------------------------------------

Originally published June 3, 2020,

updated August 7, 2022 

into the Learning section of

TILLL

the Lifelong and Interdisciplinary Learning project of Giovanni Battista Tateo

Commenti