Tateo’s Interdisciplinary Lifelong Learning Project
T I L L L
LEARNING - BLOG - NETWORKING
Learning, knowledge sharing and communities engagement about:
Artificial Intelligence; Augmented, Virtual and Mixed Reality; Automation; Electronics; Computer Science and Information Technology; Mobile Technologies; Problem Solving; Readings; Social Media; Modeling and Simulation; Artificial Vision; Hard and Soft Work Skills.
by Tateo Giovanni Battista
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LEARNING
SOCIAL MEDIA
The new era of corporate social networking
{La nuova era del social networking aziendale}
Hashtag keywords: #socialMedia #socialNetworking #professionalNetworking #web20 #socialBPM #TILLL #TateoBlog
Summary. The new web 2.0 organizational models towards which companies are expiring. Benefits obtainable thanks to the innovation and optimization of business processes and communication between employees, customers and partners.
{I nuovi modelli organizzativi web 2.0 verso cui si stanno spirando le aziende. Benefici ottenibili grazie alla innovazione ed ottimizzazione dei processi aziendali e della comunicazione tra dipendenti, clienti e partner.}
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{Ti trovi QUI all'interno del progetto TILLL}
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i. The era of corporate social networking has begun
{E’ iniziata l’era del social networking aziendale}
Globalization, the needs of the constantly connected contemporary world, and also the recent pandemic, are directing companies towards new organizational models that are inspired by the typical tools of web 2.0 and social networking, such as wikis, blogs and other interactive models. In fact, social networks allow you to create a collaborative environment between groups of employees scattered in various parts of the world, allow you to directly involve the customer in the process of designing and manufacturing products, help to keep employees' morale high and to make them effective and pleasant relationships of collaboration.
By building a social community through which employees, consumers and partners can interact, many benefits can be obtained, among which we can mention:
- improving the management and sharing of knowledge
- improving communication between employees
- business growth.
{La globalizzazione, le esigenze del mondo contemporaneo costantemente connesso, ed anche la recente pandemia, stanno indirizzando le imprese verso nuovi modelli organizzativi che si ispirano agli strumenti tipici del web 2.0 e del social networking, come per esempio i wiki, i blog ed altri modelli interattivi. Infatti le reti sociali permettono di creare un ambiente collaborativo tra gruppi di dipendenti sparsi in varie parti del mondo, permettono di coinvolgere direttamente il cliente per processo di progettazione e realizzazione dei prodotti, aiutano a tenere alto il morale dei dipendenti ed a rendere efficaci e piacevoli i rapporti di collaborazione.
Costruendo una comunità social attraverso la quale dipendenti, consumatori e partner possano interagire si possono ottenere molti vantaggi, tra cui possiamo citare:
- il miglioramento della gestione e della condivisione delle conoscenze
- il miglioramento della comunicazione tra i dipendenti
- la crescita del business.}
Hashtag keywords: #socialNetworking #professionalNetworking #web20 #collaborativeEnvironment
Resources and insights.
(1) Social Networking, Patrice-Anne Rutledge. Facebook, LinkedIn, YouTube, le nuove vie del successo nella vita e nel business
ii. Web 2.0 is not the devil for companies
{Il Web 2.0 non è il demonio per le aziende}
The social technologies of Web 2.0 are demonized by companies, but they, if used in the right way, can prove to be fundamental for the renewal and efficiency of business processes. Companies currently look negatively at the disruptive advent of social networks as they believe they are responsible for decreasing worker efficiency. In fact, most companies block browsing on major social networks such as Facebook, Instagram and Twitter.
However, companies, sooner or later, will stop demonizing social networks, and will learn to exploit them to their advantage to consolidate relationships between employees, and improve the company's image on digital media.
In fact, the innovative aspect and the collaborative nature that characterizes the Web 2.0 era can only bring benefits to the team spirit and multiply the potential of companies, but on condition that companies "convert" to "social".
{Le tecnologie sociali del Web 2.0 sono demonizzate dalle aziende, ma esse, se vengono utilizzate nel modo giusto, possono rivelarsi fondamentali per il rinnovamento e l'efficientamento dei processi aziendali. Le aziende attualmente guardano negativamente all'avvento dirompente dei social networks in quanto li ritengono che essi siano responsabili della diminuzione della efficienza dei lavoratori. Infatti la maggior parte delle aziende blocca la navigazione sui maggiori social networks come Facebook, Instagram e Twitter.Tuttavia le aziende, prima o poi smetteranno di demonizzare i social networks, e impareranno a sfruttarle a proprio vantaggio per consolidare i rapporti tra i dipendenti, e migliorando l’immagine dell’azienda sui media digitali.
Infatti, l'aspetto innovativo e la natura collaborativa che caratterizza l'era Web 2.0, non può che apportare benefici allo spirito di gruppo e moltiplicare le potenzialità delle imprese, ma a condizione le aziende si "convertano" al "sociale".}
iii. Innovating processes with social technologies
{Innovare i processi con le tecnologie sociali}
One could try, for example, to integrate the characteristic aspects of social collaboration into business organization processes to improve the efficiency and flexibility of business activities. By integrating social technologies into executive processes, decision-making procedures would be made more transparent, knowledge would be shared, responsibilities and decisions would be dynamically distributed. In this way the company would become less centralized, more dynamic, more collaborative and engaging. It would be able to respond better and faster to the needs of the market and the various stakeholders.
{Si potrebbe tentare, per esempio, di integrare nei processi di organizzazione aziendale gli aspetti caratteristici della collaborazione sociale per migliorare efficienza e flessibilità dell’attività d’impresa. Integrando le tecnologie sociali nei processi esecutivi si renderebbero più trasparenti le procedure decisionali, si condividerebbe la conoscenza, si distribuirebbero in modo dinamico le responsabilità e le decisioni. In questo modo l'impresa diventerebbe meno centralizzata, più dinamica, più collaborativa e coinvolgente. Sarebbe capace di rispondere meglio e più velocemente ai bisogni del mercato e dei vari stakeholders.}
iv. Business Process Management 2.0
{Il Business Process Management 2.0}
To achieve this it is necessary to change the Business Process Management paradigm from "closed" to "open" and "social". The innovation of this approach lies in combining the typical technologies of Web 2.0, such as Facebook or LinkedIn with business management platforms supported by Business Process Management software. This combination is given the name of Social Business Process Management.
Social BPM aims at a transformation of traditional business processes to create models based on participation, sharing and interaction between employees, collaborators and subjects outside the organization (customers, suppliers, partners, shareholders and so on). Social BPM also means creating an interface to manage and execute business tasks and processes more effectively.
{Per ottenere ciò è necessario cambiare il paradigma del Business Process Management da "chiuso" ad "aperto" e "social". L'innovazione di questo approccio sta nel combinare le tecnologie tipiche del Web 2.0, come Facebook o LinkedIn con le piattaforme di gestione aziendale supportate da software di Business Process Management. A questa combinazione si da il nome di Social Business Process Management.
Il Social BPM mira ad una trasformazione dei processi aziendali tradizionali per realizzare modelli basati sulla partecipazione, condivisione e interazione tra dipendenti, collaboratori e soggetti esterni all’organizzazione (clienti, fornitori, partner, azionisti e così via). Social BPM, inoltre, significa anche creazione di una interfaccia per gestire ed eseguire in maniera più efficace compiti e processi aziendali.}
{Più in generale}
Ti invito a proseguire la consultazione del mio diario con la lettura della seguente pagina che espone tutte le novità introdotte da questa tecnologia:
The "dynamic" paradigma of the Web 2.0
{Il paradigma "dinamico" del Web 2.0}
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vi. Stay up to date
{Rimani aggiornato}
If you are interested in the topics covered in the current article and want to be updated on my latest compositions dealing with them, then I invite you to register:
on the Facebook page
“Social Media by Tateo~Blog" (>)
and at the Pinterest dashboard
“Social Media by Tateo~Blog" (>)
which I dedicated specifically for sharing the most recent changes made to the corresponding thematic area of Tateo~Learning.
{Se sei interessato agli argomenti trattati nell'articolo corrente e vuoi essere aggiornato sulle mie ultime composizioni che trattano di essi, allora ti invito a registrarti:
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“Social Media by Tateo~Blog" (>)
alla bacheca Pinterest
“Social Media by Tateo~Blog" (>)
che ho dedicato appositamente per la condivisione delle modifiche più recenti apportate all'area tematica corrispondente di Tateo~Learning}
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vii. Let's keep in touch
{Teniamoci in contatto}
I hope you enjoyed this article, belonging to the Learning (>) section of the Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) project (>), and that the notes and observations I gathered within it meets your interests. If you want stay tuned with the TILLL project evolution, then I invite you to follow the next upgrades that are published on the TILLL's Blog and on the social media pages dedicated to the TILLL community.
{Spero che questo articolo, appartenente alla sezione Learning (>) del progetto Tateo's Interdisciplinary Lifelong Learning (TILLL) (>), ti sia piaciuto e che le note e le osservazioni che ho raccolto al suo interno soddisfino i tuoi interessi.
Se vuoi rimanere aggiornato sull'evoluzione del progetto TILLL, allora ti invito a seguire i prossimi aggiornamenti che vengono pubblicati sul Blog di TILLL e sulle pagine social dedicate alla community TILLL}
(>) Tateo-Blog, official blog of TILL project
(>) LinkedIn page dedicated to TILL project
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viii. Something about me, the founder and author of Tateo~Blog Project
{Qualcosa su di me, il fondatore e sull'autore del progetto Tateo~Blog}
First of all, thank you for visiting one of the pages of my blog. My name is Giovanni Battista Tateo (shortly Bat) and I am the founder and author of a project of Interdisciplinary Lifelong Learning of which the Tateo~Blog (:::) blog is the means of sharing. I was initially an Information Technology expert, and later I became an electronic engineer, specializing in industrial Automation. I'm passionate about Artificial intelligence, Virtual Reality, Simulation, and I'm an expert in Artificial Vision applied to industrial Automation. Currently, and starting four years ago, I am employed as a Proposal Engineer at Mer Mec S.p.A. (:::) company. Previously, starting in 2004, I was employed, always at the same company, as a Designer of Artificial Vision Systems and Image Processing Algorithms, applied in particular to Railway Diagnostics. I am a supporter and promoter of Lifelong Learning, Social Networking and Knowledge Sharing by means of the web. If you want more details about me, visit the About Me (:::) page.
{Innanzitutto ti ringrazio per aver visitato una delle pagine del mio blog. Mi chiamo Giovanni Battista Tateo (brevemente Bat) e sono il fondatore e l'autore di un progetto Lifelong Learning Interdisciplinare di cui il blog Tateo~Blog (:::) ne è il mezzo di condivisione. Sono stato in principio un esperto di Informatica, e in seguito sono diventato un Ingegnere Elettronico, specializzato in Automazione Industriale. Sono un appassionato di Intelligenza Artificiale, Realtà Virtuale, Simulazione, e sono un esperto di Visione Artificiale applicata all'Automazione Industriale. Attualmente, ed a partire dall'anno 2016, sono impiegato come Proposal Engineer presso la società Mer Mec S.p.A. (:::). Precedentemente, a partire dal 2004, sono stato impiegato, sempre presso la stessa società, come Progettista di Sistemi di Visione Artificiale e di Algoritmi di Elaborazione delle Immagini, applicati in particolare alla Diagnostica Ferroviaria. Sono un sostenitore e promotore dell'apprendimento permanente, dei social network e della condivisione delle conoscenze tramite il web. Se vuoi ulteriori dettagli su di me, visita la pagine About Me (:::)}
References to contact me. Following you can find my personal references that you can use if you want to contact me directly, and the links to my social accounts that you can use to follow me or to keep in touch with me by means of social media networks.
{Riferimenti per contattarmi. In seguito puoi trovare i miei riferimenti personali che puoi utilizzare se vuoi contattarmi personalmente, ed i collegamenti ai miei account social che puoi utilizzare per seguirmi e rimanere in contatto con me tramite le reti di social media}
Eng. Tateo Giovanni Battista
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TILLL~Learning © October 17, 2021
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